نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

یکه‌‌تازی سپرده‌‌های بانکی در سوددهی

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
یکه‌‌تازی سپرده‌‌های بانکی در سوددهی

دنیای اقتصاد/بررسی روند بازارها در 4 ماه اخیر نکات جالب توجهی را ارائه می‌دهد. در 4 ماه نخست سال نرخ سود سپرده‌های بانکی صدرنشین رقابت بازدهی بود.
 
بازار سهام در تیر ماه سنت‌‌شکنی کرد. در ماه‌های گذشته روند شاخص بازار سرمایه منفی بود. اما در نخستین ماه فصل دوم سال این بازار با ثبت 6.27‌درصد رشد تلاش کرد تا بخشی از عقب افتادگی خود در سال‌جاری را جبران کند. باید گفت که هنوز بازدهی 4 ماهه این بازار در شرایط قرمز و برابر با منفی 1.04‌درصد است. قطعات مختلف فلز زرد در تیر ماه روند‌های گوناگونی را از خود به جا گذاشتند. سکه طلا طرح جدید که در روز‌های پایانی خرداد ماه در رقم 39 میلیون و 700‌هزار تومان معامله می‌شد، به واسطه رشد نرخ جهانی طلا در تیر ماه حدود 2.01‌درصد رشد کرد و در روز پایانی این ماه در رقم 40 میلیون و 500‌هزار تومان معامله شد. نیم و ربع‌سکه هردو بازدهی‌های زیر یک واحد‌درصد اما در جهت‌های مخالف ثبت کردند. نیم‌سکه در تیر ماه رشد منفی 0.22 درصدی را تجربه کرد. ربع‌سکه نیز 0.69‌درصد رشد کرد. هر گرم طلا 18 عیار در 31 تیر ماه افت 1.4 درصدی را ثبت کرد. اما در این میان روند نرخ دلار آزاد از تمامی شاخص‌های مورد بررسی منفی‌‌تر بود. عوامل مختلف سیاسی و اقتصادی بر افت قیمت دلار در تیر ماه موثر بوده است. اما در مجموع می‌توان گفت ریسک‌های سیاسی از بازار فاصله گرفته و بانک مرکزی نیز با مساعد دیدن شرایط از طریق افزایش سطح عرضه به افت نرخ دامن زد. برآیند موارد ذکر شده باعث افت 3.03 درصدی دلار در تیر ماه شد.


یکه‌‌تازی سپرده‌‌های بانکی
بررسی روند بازارها در 4 ماه اخیر نکات جالب توجهی را ارائه می‌دهد. برخلاف تیر ماه که شاخص بازار بورس صدرنشین رقابت بازدهی بود، در 4 ماه نخست سال نرخ سود سپرده‌های بانکی این عنوان را از‌‌ آن خود کردند. با احتساب نرخ میانگین 2.5‌درصد برای سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانکی در 4 ماه اخیر سرمایه‌گذاران این سپرده‌‌ها 10‌درصد سود کسب کرده‌‌اند. رتبه دوم بازدهی در 4 ماه نخست سال در اختیار سکه طلا طرح جدید است. سکه ضرب امامی در 4 ماه نخست سال‌جاری حدود4.38درصد رشد را تجربه کرده است. گرم طلا 18 عیار نیز با 3.32‌درصد رشد جایگاه سوم رقابت 4 ماهه را کسب کرد. در مقابل دلار آزاد در این مقایسه نیز در رتبه آخر قرار دارد.  اسکناس‌آمریکایی که در واپسین روزهای سال گذشته در رقم 60‌هزار و 200 تومان معامله می‌شد در بازار عصر روز گذشته به رقم 57‌هزار و 500 تومان رسید تا نرخ رشد منفی 4.48 درصدی را ثبت کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره