نماد آخرین خبر

پیش بینی بورس سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳

منبع
تجارت نيوز
بروزرسانی
پیش بینی بورس سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳

تجارت نیوز/ بورس تهران در روز میانی هفته، با فشار سنگین عرضه‌ها مواجه شد. در این شرایط برخی از اهالی بازار به فکر خرید هستند. با این وجود، آیا قیمت‌‌های روی تابلو، پایین‌تر از ارزش ذاتی خود قرار دارند؟ به نظر می‌رسد شرایط بورس در روزهای فعلی، بیش از بقیه فاکتورها به مشخص شدن چهره افراد کلیدی که سکاندار اقتصاد خواهند شد، وابسته است. مواجهه جریان معاملات بورس با رویدادهای پیش‌رو، چگونه خواهد بود؟

در پایان معاملات روز دوشنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت عمیق 1.35 درصدی معادل ۲۹ هزار و ۲۱۴ واحد، در سطح دو میلیون و 131 هزار و 749 قرار گرفت.
افت ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن، به‌‌‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با افت 1.21 درصدی (معادل هشت هزار و 391 واحد) به پله 683 هزار واحدی سقوط کرد.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام
تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم، ص.سهامی) را در روز دوشنبه، سه هزار و 439 میلیارد تومان نشان می‌داد. تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز دوشنبه را 7.6 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.
همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آنها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز دوشنبه بورس از خروج 440 میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.

پیش بینی بورس سه شنبه 9 مرداد 1403
اگر تحلیلی در رابطه با شرایط ناخوش بازار سرمایه صورت گیرد، بعید است که صحبتی از نرخ بهره بالا به میان نیاید. نرخ تنزیل بدون ریسک بالا، اجازه این را نمی‌دهد که بازار حرکت رو به بالایی انجام دهد. مگر در صورتی که بازار ریزش عجیبی را طی و ارزندگی خاصی پیدا کند.
در حال حاضر، قیمت‌هایی که روی تابلو سهام به چشم می‌خورد، از دیدگاه کارشناسان متعادل و منصفانه است؛ نه بالاتر از ارزش ذاتی و نه آنقدر پایین‌تر از آن.
یکی از دلایل افزایش p/e بازار سهام، به همین موضوع نرخ بهره باز می‌گردد. هرچه نرخ بهره بالاتر می‌رود هزینه فرصت خرید و نگهداری سهام بیشتر می‌شود و به این ترتیب، تقاضای سهام کاهش می‌یابد.
اوراق شرکتی که در بازار دیده می‌شوند، نرخ‌هایی تا ارتفاع 40 درصدی پیشنهاد می‌دهند. در سوی دیگر، اهالی بازار سرمایه متوجه می‌شوند، هنگامی که در شرایط بد اقتصاد و صنایع کشور، سهام شرکت‌ها نمی‌تواند پا به پای تولید و سودآوری آن‌ها رشد کند، از خرید دلسرد می‌شوند.
در راستای پیش بینی بورس، به نظر می‌رسد طی چند روز آتی، شرایط متعادل رو به منفی بازار، بر جریان معاملات حاکم باشد. تا زمانی که افراد کلیدی نظیر وزرا و به ویژه تیم اقتصادی از جمله وزیر امور اقتصاد و دارایی، وزیر صمت، رئیس سازمان بورس و رئیس بانک مرکزی مشخص شوند این روند ادامه دارد. پس از مشخص شدن این فاکتورها، بازار احتمالا چند روز متوالی سبز را پشت سر خواهد گذاشت. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره