نماد آخرین خبر

پول واگن‌های مترو کجا خرج شده است؟

منبع
فارس
بروزرسانی
پول واگن‌های مترو کجا خرج شده است؟

فارس/اولین واگن مترو چینی بهمن وارد ایران می‌شود, معاون شهردار تهران می‌گوید که «دولت باید پیش پرداخت را کامل بدهد تا بتوانیم واگن‌ها را وارد کنیم.»

«دولت پیش پرداخت واگن‌های مترو را به حساب بانک مرکزی واریز کرده است اما دوستان وزارت کشور بخشی از پول را در جای دیگری هزینه کرده‌اند،» این را رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران می‌گوید.دولت باید 15 درصد پیش پرداخت ساخت واگن‌های چینی را از محل فروش منابع نفتی پرداخت می‌کرد اما به گفته معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران محسن هرمزی، «دولت هنوز پول را کامل پرداخت نکرده است تا بتوانیم واگن‌ها را وارد کنیم.»
سال گذشته شهرداری تهران قرارداد خرید 791 دستگاه واگن مترو را با چین بعد از 6 سال بست اما به گفته مدیران شهری هنوز مراحل مالی کار از سوی دولت به درستی انجام نشده است.
کار ساخت واگن‌ها آغاز شده است. به گفته عضو شورای شهر محمد آقامیری اولین قطار 6 ماه دیگر وارد ایران می‌شود. معاون شهردار تهران می‌گوید که پیش از حمل قطارها به کشور باید «۴۳ میلیون یورو (به اندازه یک شانزدهم یارانه ماهیانه مواد غذایی) پول به حساب چینی‌ها واریز شود.» البته رئیس شورای شهر می‌گوید که دولتی‌ها گفته‌اند اول هفته پول را داده‌اند اما باید در اینباره پرس‌وجو کنیم.
مشکل کمبود واگن علاوه بر تهران در سایر کلانشهرها هم وجود دارد. قم هم به دنبال خرید واگن از چین است تا بتواند بخشی از مشکلات آلودگی هوا و ترافیک را برطرف کند.

کارشناس مسایل شهری رضا عسگری می‌گوید که «نیاز به واردات واگن از خارج از کشور نداشتیم» و انعقاد این قرارداد برخلاف سیاست‌های دولت و اقتصاد مقاومتی بوده است.در مقابل کارشناس مسایل شهری دیگر یوسف کرمی با بیان اینکه «باید 2 برابر واگن‌های فعلی، واگن در مترو تزریق شود،» می‌گوید که یکی از بندهای قرارداد با چین «انتقال تکنولوژی است» همچنین قرارداد 113 دستگاه واگن داخلی هم بسته شده است اما سرعت کار بالا نیست.به گفته کارشناسان، مهمترین راه کار برای رفع آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت مترو است و در قانون هوای پاک وظایف تمام دستگاه‌ها در این زمینه مشخص شده است اما این قانون به درستی اجرا نمی‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره