نماد آخرین خبر

صحبت های سفیر اسبق ایران در آلمان از سهل انگاری بانک مرکزی

منبع
تجارت نيوز
بروزرسانی

تجارت نیوز/ علی ماجدی با اشاره به تمایل آلمانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران در زمان مسئولیتش در سفارت ایران در این کشور گفت: در گفت‌وگو با آقای ظریف فایلی که در رابطه با تمایل آلمانی ها برای سه میلیارد و ۵۲ میلیون دلار سرمایه گذاری در ایران بود را ارائه کرده بودم. حقیقتاً یک مقدار زیادی بانک مرکزی خودمان، نمی‌خواهم بگویم کمک نکرد اما سهل‌انگاری کرد. 

علی ماجدی، سفیر اسبق ایران در ژاپن و آلمان، در گفت‌وگوی تصویری با تجارت‌نیوز درباره وضعیت سیاست و تجارت خارجی ایران صحبت کرده است.


برنامه‌های هسته‌ای ما جلو رفته اما به منافع اقتصادی برجام نرسیده‌ایم
*ما نمی‌توانیم تعداد سانتریفیوژهای کنونی‌مان را به عقب برگردانیم و درست هم است که نمی‌توانیم برگردانیم، آنها (غربی‌ها) هم به تعهداتشان عمل نکردند. بنابراین من الان نمی‌توانم نظر بدهم. باید کارِ کارشناسی صورت گیرد، حرف زدن که آسان است. می‌توان گفت در حال حاضر تعداد سانتریفیوژهای ما این مقدار است و به این نقطه رسیده‌ایم. علت اینکه به این نقطه رسیدیم و از آن نقطه که باید طبق برجام جلو می‌رفتیم، جلوتر آمدیم و حق ما هم بوده، این است که شما تخلف کردید، آمریکا که خارج شد و اروپا هم یا نخواست یا نتوانست. من بیشتر به نتوانست اعتقاد دارم، اما یک مقدار هم شاید نخواستند. الان ما می‌توانیم بگوییم در این شرایط هستیم، استفاده‌مان را هم نکرده‌ایم. برنامه‌های هسته‌ای ما جلو رفته است اما به منافع اقتصادی برجام نرسیده‌ایم. بنابراین این نقطه را می‌توانیم با هم انتخاب کنیم و در این حالت معامله جدید انجام دهیم.
آلمان‌ها از سرمایه‌گذاری در ایران دریغ کردند چون گفتند اگر این پول را دادیم و بعد خواستیم اسنپ‌بَک اجرا شود چه کاری باید انجام دهیم
*در واقع بدعهدی انجام شد و از برجام خارج شدند، مثلاً مساله اسنپ‌بَک یک موضوع بود که در این رابطه باز هم تجربه آلمان را می‌گویم. خوشحالم این فرصت پیدا شد که بخواهم در این مورد از تجربیاتم بگویم. من در همان سال‌ها در گفت‌وگو با آقای ظریف فایلی که در رابطه با تمایل آلمانی‌ها برای سه میلیارد و ۵۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در ایران بود را ارائه کرده بودم. حقیقتاً یک مقدار زیادی بانک مرکزی خودمان، نمی‌خواهم بگویم کمک نکرد اما سهل‌انگاری کرد و فشاری که باید بر دستگاه‌های زیرمجموعه خود اعمال می‌کرد را انجام نداد. اما در مورد اینکه چرا آلمان‌ها از سرمایه‌گذاری در ایران دریغ کردند هم دلیل این بود که گفتند اگر این پول را دادیم و بعد خواستیم اسنپ‌بَک اجرا شود چه کاری باید انجام دهیم؟ همین نکته اشکال ایجاد کرد، چون وقتی می‌نویسید و وارد جزئیات می‌شوند، داستان متفاوت می‌شود. در همان زمان وقتی آلمان‌ها این را گفتند آقایان ظریف و عراقچی توافقی را از وزارت دارایی آمریکا گرفتند که این مسئله مانع نشود که ما بتوانیم پول آنها را برگردانیم و عجیب بود وقتی من به آلمان‌ها گفتم چنین توافقی انجام شده، تردید کردند.
 صحنه سیاست خارجی، صحنه بده بستان است؛ وقتی هر دو طرف منافع داشته باشند، انجام می‌شود. اگر بخواهید منافع‌تان بیشتر شود، البته نه 50-50؛ مثلاً آنها 70 بگویند و ما بگوییم 30، در این صورت توافقی صورت نمی گیرد و اگر یک بار هم انجام شود دفعه بعدی قطع می‌شود. اگر ما فکر می‌کنیم مذاکره‌کننده خیلی قوی و باهوشی هستیم، در واقع باید فکر کنیم که طرف‌هایمان هم همین هستند، آنها هم آدم‌های متخصص دارند، آن هم کشورهایی که با آنها مذاکره می‌کنید، شما با ۵ قدرت بزرگ معامله می‌کنید. اینها در صحنه جهانی به درست یا غلط، قدرت دارند. اگر فکر می‌کنید متخصصید و همین‌قدر که توانستید با اینها سر یک میز بنشینید، به جایی رسیده اید باید بگویم اینطور نیست. شما باید به نقطه‌ای برسید که بتوانید اعلام کنید به توافق برد-برد رسیده‌ایم بنابراین می‌شود گفت این قرارداد خوبی است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره