نماد آخرین خبر

رئیس اتحادیه املاک: اسناد عادی در سامانه کاتب ثبت می‌شود

منبع
ايسنا
بروزرسانی
رئیس اتحادیه املاک: اسناد عادی در سامانه کاتب ثبت می‌شود

ایسنا/ رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: مشاوران املاک در ایجاد سامانه کاتب مشارکت داشتند که از سوم تیرماه تمام اسناد به صورت پیش‌نویس در این سامانه ثبت می‌شود. قراردادهای مربوط به قبل از آن روال عادی خود را طی می‌کند. ما کار حقوقی را روی اسناد عادی انجام می‌دهیم و ثبت در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود. 

کیانوش گودرزی در نشست خبری اظهار کرد: از حدود سه سال گذشته بازار مسکن در رکود بود. امسال تصور می شد بازار به رونق نسبی برسد اما امسال نیز از سال گذشته وضعیت کسادتر شده است. الان که در مرداد هستیم نقل و انتقال نسبت به سال گذشته جو آرام تری به لحاظ نقل و انتقالات وجود دارد اما افزایش اجاره بها را شاهد هستیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: با توجه به گزارشهای بازرسان اتحادیه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد اجاره بها نسبت به سال گذشته افزایش یافته و در مناطق مختلف متفاوت است. مثلا در منطقه پنج اجاره بها حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است. دلیل این رکود آن است که اعداد و رقم سنگینی برای مسکن تعیین می‌شود.

گودرزی با بیان اینکه قیمت های مسکن میلیاردی شده است گفت: با توجه به قیمتهای بالا معاملات به رکود رسیده و مردم نمی‌توانند خرید و فروش یا پیش خرید کنند. مسکن برای اینکه بتواند بازاری برای خود ایجاد کند مقداری طول می‌کشد. فکر می کنم حدود یک سال دیگر طول بکشد تا مسکن از رکود دربیاید. البته مشروط به آنکه بازاری برای مسکن به وجود بیاید.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه املاک قبلا به سامانه راهور دسترسی داشته است گفت: سابقا می توانستیم تعداد خرید و فروش مسکن را اعلام کنیم اما در حال حاضر این دسترسی وجود ندارد.

شناسایی ۲۵۰۳ مشاور املاک غیرمجاز

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره تعداد  مشاوران املاک غیرمجاز گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون طبق آمار ما ۲۵۰۳ واحد غیرمجاز فاقد پروانه کسب شناسایی شده که مخل کار جامعه و مخل فعالیت مشاوران املاک هستند. البته این افراد لزوما افراد بدی نیستند ولی به شکل اصولی و قانونی فعالیت نمی‌کنند. شناسایی این واحدها حاصل سه تا چهار بار گشت‌زنی بازرسان اتحادیه در سطح شهر تهران است. تعداد مشاوران املاک مجوزدار شهر تهران نیز ۱۱ هزار و ۷۵۰ واحد است.

اینکه مردم را مجبور کردم اسناد و مدارک ارایه دهند باعث می‌شود مردم به املاک مراجعه نکنند و توافقات زیرزمینی شکل بگیرد. فردی که تمام امورات زندگی‌اش یک واحد مسکونی است، منبع درآمد اوست و سال گذشته قراردادش به طور دستی نوشته شده چطور می‌توانیم او را مجبور کنیم حد مجاز افزایش اجاره را رعایت کند. باید دستورات را طوری بدهیم که قابل اجرا باشد.

امکان دسترسی مشاوران املاک به سامانه کاتب

گودرزی تاکید کرد: باید شرایط رابه گونه‌ای فراهم کنیم که واحدهای غیرمجاز نتوانند فعالیت کنند. خوشبختانه در حال حاضر در سامانه کاتب که سازمان ثبت اسناد بر اساس قانون الزام به ثبت رسمی اسناد ایجاد کرده شفافیت ایجاد شده و به صورت برخط به سازمانهای دیگر مرتبط است. برای مشاوران املاک نیز قرار است در این سامانه دسترسی ایجاد شود. در این سامانه فقط به مشاوران املاک دارای پروانه دسترسی داده می‌شود.

وی درباره تفاوت سامانه کاتب با خودنویس گفت: قانون الزام به تنظیم اسناد رسمی که ۹ سال در شورای نگهبان بررسی شد و نهایتا به دستور مقام معظم رهبری و همراهی شورای نگهبان به تصویب رسید قانون خوبی است که به نفع مردم خواهد بود. قرار است از این به بعد اسناد عادی در سامانه هایی سازمان ثبت ایجاد می کند ثبت کنند. فرق آن با سامانه خودنویس، سطح دسترسی مشاوران املاک است. در واقع سامانه کاتب، سامانه مادر می‌شود و هیچ سامانه‌ای حذف نخواهد شد. تمام اطلاعات از سامانه کاتب دریافت خواهد شد و همه سامانه ها به این سامانه متصل می‌شوند.

از تخلف کدفروشی رنج می‌بریم

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره صحبت مسئولان وزارت راه و شهرسازی درباره تخلف کدفروشی توسط برخی مشاوران املاک گفت: ما سالها از موضوع تخلف صدور کد رهگیری توسط برخی افراد متخلف رنج می‌بردیم. در برخی شهرهای اطراف تهران به دلیل آنکه خرید و فروش چندانی وجود ندارد برخی افراد اقدام به صدور کد رهگیری می‌کنند. ما اگر قوانین ایجاد می‌کنیم باید مراقبت کنیم تا قوانین خوب حتی به وسیله خودی‌ها خراب نشود. مشاور املاک باید مسئولیت قرارداد را بپذیرد که اگر خدای نکرده مشکلی ایجاد شد جوابگوی عواقب آن باشد. ایراد به ابزار کار بود که خوشبختانه با ایجاد سامانه کاتب این مسائل هم برطرف می‌شود. در این سامانه ضریب ایمنی افزایش یافته است.

گودرزی تصریح کرد: از سوم تیرماه تمام اسناد به صورت پیش‌نویس در سامانه کاتب ثبت می‌شود. موارد مربوط به قبل از آن روال عادی خود را طی می‌کند و ظرف ۱۰ روز دیگر به سامانه کاتب متصل می‌شود. ما کار حقوقی را روی اسناد عادی انجام می‌دهیم و ثبت در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود.

نمی‌توان به مالکان فشار آورد که سقف اجاره را رعایت کنند

وی درباره افزایش قیمت مسکن و اجاره بها گفت: زمانی که تورم مسکن از تورم عمومی فراتر می‌رود دولت باید سقفی برای نرخ اجاره تعیین کند. این موضوع در دیگر کشورهای دنیا انجام می‌شود ولی در ایران اجرایی نمی‌شود. علت آن است که زیرساخت آن وجود ندارد. بنابراین نمی‌توان به مالکان فشار آورد که اجاره را بیش از ۲۵ درصد افزایش ندهند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: اینکه ما بتوانیم به دولت کمک کنیم در حزه مسکن یک بحث است. اما اینکه مردم را مجبور کردم اسناد و مدارک ارایه دهند باعث می‌شود مردم به املاک مراجعه نکنند و توافقات زیرزمینی شکل بگیرد. فردی که تمام امورات زندگی‌اش یک واحد مسکونی است، منبع درآمد اوست و سال گذشته قراردادش به طور دستی نوشته شده چطور می‌توانیم او را مجبور کنیم حد مجاز افزایش اجاره را رعایت کند. باید دستورات را طوری بدهیم که قابل اجرا باشد. می گویند تا پنج سال بعد از اتمام قرارداد، مستاجر می‌تواند از مالک شکایت کند. با این وضعیت کسی خانه اش را اجاره نمی‌دهد. قانون گذار باید قانونی وضع کند که منافع همه مردم در آن دیده شود. اما وقتی قرارداد را به نفع حوزه کاری خودشان وضع می کنند مشکل ایجاد می‌شود. در جریان ایجاد سامانه خودنویس هیچ کدام از همکاران ما حضور نداشتند و مشورتی با ما نشد.

گودرزی بیان کرد: ما پیشنهاد دادیم سامانه کاتب یک درگاه بانکی ایجاد کند تا کسی که کد رهگیری می گیرد مبلغ مالیات را به صورت آنلاین پرداخت کند. اگر این اتفاق بیفتد دیگر بحثی وجود نخواهد داشت. دولت هم زودتر به مالیات می‌رسد.

حضور اتباع بیگانه در تورم مسکن اثرگذار است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره تاثیر حضور اتباع بیگانه در بازار مسکن گفت: به هر حال زمانی که یک تقاضا از سوی اتباع برای بازار مسکن و بازار اجاره ایجاد می شود اثر التهابی ایجاد خواهد کرد و در تورم این بازار اثرگذار است. نباید مشاوران املاک برای اتباع غیرمجاز، قرارداد منعقد. درخصوص اتباع مجاز نیز باید یک نسخه از قرارداد آنها در اختیار  اتحادیه املاک قرار داده شود.

وی درباره نرخ کمیسیون مشاوران املاک گفت: با وجود افزایش تورم، نرخ حق الزحمه مشاوران املاک از سال ۱۳۹۹ تا کنون هیچ تغییری نکرده است. برخی تصور می‌کردند مشاوران املاک مسبب بالا رفتن قیمتها هستند اما چنین چیزی وجود ندارد. در قانون الزام به ثبت اسناد رسمی گفتند حق‌الزحمه ارتباطی با خرید و فروش روز ندارد. قرار است از این به بعد حق‌الزحمه مشاوران بر اساس ارزش منطقه‌ای ملک باشد که ضریبی از آن را دریافت کنند. اما این ضریب نباید کمتر از حق‌الزحمه فعلی باشد؛ در غیر این صورت دور از انصاف است و مشاوران املاک نمی‌توانند به کار خود بپردازند. انشاءالله تا دو ماه دیگر که قانون ثبت رسمی املاک اجرایی می‌شود این سوء ظن نیز از مشاوران املاک خواستار افزایش قیمت هستند برداشته می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران یادآور شد: در حال حاضر نرخ کمیسیون برای قراردادهای خرید و فروش در تهران ۰.۲۵ درصد از هریک از متعاملین و برای قراردادهای اجاره یک چهارم مبلغ اجاره از هریک از طرفین معامله است.

به گفته گودرزی، از امسال به طور رسمی از سوی وزارت ارشاد روز هشتم خرداد به عنوان روز مشاوران املاک به ثبت رسیده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar