نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

رقابت داغ بانک‌ها برای جذب سپرده‌های خودرویی

منبع
تسنيم
بروزرسانی
رقابت داغ بانک‌ها برای جذب سپرده‌های خودرویی

تسنیم/ درحالی طی روزهای اخیر و با آغاز ثبت نام برای پیش فروش ۱۲ محصول ایران خودور رقابت بانک‌ها برای جذب سپرده های خودرویی مردم به اوج رسیده که برخی بانک‌ها از اعتبار و برخی دیگر از وام‌های قرض الحسنه به عنوان آپشن افتتاح حساب وکالتی رونمایی کرده‌اند.

طی روزهای اخیر و با آغاز ثبت نام برای محصولات ایران خودرو، رقابتی عجیب بین بانک‌های دولتی و خصوصی برای جذب سپرده های بیشتر یا جلوگیری از فرار سپرده ها شکل گرفته است.

تبلیغات بانک‌ها برای افتتاح حساب های وکالتی همزمان با نزدیک شدن به ساعات پایانی مهلت تعیین شده برای افتتاح حساب وکالتی به اوج رسیده و تقریبا اکثر بانک ها از اعتبار یا وام های قرض الحسنه 80 تا 130 میلیون تومانی رونمایی کرده اند.

برخی بانک‌ها به مشتریان خود این امکان را داده اند که هنگام افتتاح حساب وکالتی از اعتبار یا تسهیلات قرض الحسنه بهره مند شوند! یکی از بانک‌ها به مشتریان خود به شرط افتتاح حساب وکالتی وام 80 میلیونی بدون سود و ضامن میدهد و بانک دیگری هم سقف تسهیلات قرض‌الحسنه برای افتتاح حساب وکالتی را افزایش داده و به مشتریان خود امکان دریافت وام 130 میلیونی را می دهد.

اطلاعات دریافتی نشان میدهد که طرح معرفی شده توسط این بانک‌ها هرچند عنوان تسهیلات قرض الحسنه را یدک می کشد ولی عملا فقط بعنوان اعتبار در حساب شارژ می شود و بعد از رفع مسدودی حساب ها، بانک پول خود را برداشت می‌کند.

مسئولان بانکی می گویند این اعتبار حکم وام کوتاه مدت را دارد و تنها تا زمان اعلام نتایج قرعه کشی خواهد بود. مشخص نیست بعد از اعلام نتایج بانک ها چه تصمیمی بگیرند شاید تصمیم این باشد که اعتبار به تسهیلات با سود تبدیل یا کلا ابطال شود.

در این بین بانکهای دیگری هم هستند که در تبلیغات و پیامک‌های ارسالی خود رسماً به مشتریان می گویند می توانند از اعتبار 100 تا 115 میلیونی بانک برای افتتاح حساب وکالتی استفاده کنند.

نکته مهم اینجاست که اعتبار در نظر گرفته شده توسط این بانک‌ها هم نهایتا 2 هفته و تا زمان اعلام نتایج قرعه کشی(رفع مسدودی حساب های وکالتی) اعتبار دارد و بعد از آن در صورتی که مشتری در قرعه کشی ایران خودرو برنده شده باشد باید بدون در نظر گرفتن اعتبار اولیه، تمام مبلغ خودرو را به حساب ایران خودرو واریز کند.

بنابراین اعتباری که اکثر بانک ها برای افتتاح حساب وکالتی در نظر گرفتن نهایتا 2 هفته خواهد بود؛ البته برخی از بانک ها به مشتریان گفته اند که بعد از دو هفته می توانند این اعتبار را به تسهیلات با سود بالای 20 درصد تبدیل کنند. برخی دیگر هم البته تأکید دارند که بعد از دو هفته کلا رقم شارژ شده در حساب های وکالتی از سوی بانک برداشت می شود.

بعبارتی می توان گفت که این اعتبار فقط تا مرحله پیش ثبت نام فعال خواهد بود و بعد از آن مشتریان باید توجه داشته باشند که در صورت برنده شدن در قرعه کشی باید تمام مبلغ را بدون در نظر گرفتن اعتبار بانکی، نزد ایران خودرو تکمیل وجه کنند.

به گزارش تسنیم، ثبت نام خودروهای ایران خودرو آغاز شده و تا 1 شهریورماه متفاضیان می توانند از میان 12 خودرو محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند.طبق این طرح متقاضیان می‌توانند یکی از حساب‌های خود نزد بانک‌های عامل را به‌نام ایران‌خودرو وکالتی کرده و مبلغ 230 میلیون تومان را در این حساب مسدود کنند.

مهلت تعیین شده برای وکالتی کردن و مسدودی حساب از یک‌شنبه 1403/05/21 تا پایان ساعت 24 روز یک‌شنبه مورخ 1403/05/28 نزد بانک‌های عامل امکان‌پذیر است. به همین نسبت، مهلت ثبت درخواست در سامانه ikcosales.ir از چهارشنبه 1403/05/24 تا پنج‌شنبه 1403/06/01 قابل انجام است.

گفته می شود؛ این اقدام بانک‌ها که به اصطلاح دو سر سود است، هم به نفع خودروسازان است که متقاضیان بیشتری در طرح شرکت کنند و هم به نفع سیستم بانکی.  بانکداران معتقدند در رقابت شکل گرفته مجبور به حضور هستند تا از فرار سپرده های خود جلوگیری کنند. یکی از بانک ها می گوید اگر ما هم مثل سایر بانک ها از اعتبار 100 میلیونی رونمایی نمی کردیم، ممکن بود با فرار سپرده ها مواجه شویم.

بدیهی است با اعتباری که بانک‌ها به مشتریان می‌دهند، متقاضیان بیشتری در طرح پیش‌فروش مشارکت می‌کنند و در شش ماهی که پول در بانک مسدود است، سود زیادی هم عاید بانک‌ها می‌شود.

شاید به ظاهر مشتریان نیز از این وام سود ببرند، اما نکته قابل توجه این است که مشتریان باید ماه‌ها و شاید سال‌ها در انتظار خودروی ثبت‌نامی‌شان بمانند و با قیمت روز (نرخ تورم) خودروی داخلی را خریداری کنند. 

انتقاد دیگری هم که به رقابت جدید بانک‌ها وارد است، محل تأمین اعتبار در نظر گرفته شده توسط این بانک ها برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه است؛ حتی اگر بانک ها مدعی باشند که اعتبارشان نهایتا دو هفته معتبر خواهد بود ولی بازهم نمی توان منکر کوتاهی آنها در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، فرزند آوری و مسکن شد.

 درحالی بانک‌ها همزمان با آغاز ثبت نام برای پیش فروش ایران خودرو، دست و دلبازی‌شان گل کرده که دقیقا در همین ایام صف های طولانی برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری و مسکن در نظام بانکی وجود دارد. بهانه ی پرتکرار بانک‌ها و بانک مرکزی برای طولانی شدن صف وام ازدواج و ... نبود منابع کافی توسط بانکهاست. بانک مرکزی به تازگی از همکاری با مجلس برای افزایش اعتبار وام قرض الحسنه ازدواج خبر داده است!

سوال اینجاست که اگر اعتباری در بانک ها وجود ندارد و به همین دلیل هم بانک ها توان کافی برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، فرزند و مسکن ندارند چطور می توانند در چنین ایامی با وعده وام 100 میلیونی به تکاپو برای جذب مشتری بیشتر بیافتند؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره