نماد آخرین خبر

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه خبر از صادرات مرغ داد

منبع
جهان صنعت
بروزرسانی
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه خبر از صادرات مرغ داد

جهان صنعت/  محصولاتی همچون مرغ و تخم مرغ جزو کالاهای اساسی هستند که در معیشت و سفره مردم نقش بسیار مهمی دارند. طی سال‌های گذشته این محصولات با چالش‌هایی مواجه بودند که مردم مجبور بودند برای تهیه آنها در صف‌های طولانی باشند اما در دولت سیزدهم و از سال گذشته ورق برگشت و با همکاری تشکل‌ها و بخش‌خصوصی بازار به ثبات رسید و دیگر خبری از آن وضعیت نابسامان نبود. ما سال‌های گذشته واردکنندگان تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار و جوجه‌های یک‌روزه بودیم و امروزه با برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی، برای تامین جوجه، باید اجداد آنها را برای هشت ماه فراهم کنیم که پس از هشت ‌ماه این اجداد به جوجه مادر تبدیل شوند و پس از گذشت هشت ‌ماه نیز جوجه‌های یک‌روزه تامین می‌شوند.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه ضمن تاکید بر اینکه وزیر جدید جهاد کشاورزی باید به تشکل‌ها و بخش‌خصوصی توجه داشته باشد تا بخش تولید دچار مشکل نشود، اظهار کرد: زمانی که می‌خواهیم صادرات زیربنایی داشته باشیم باید از هشت ماه قبل جوجه‌ریزی مادر را تقویت و سپس نسبت به صادرات مازاد تولید گوشت مرغ برنامه‌ریزی کنیم.
محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در این خصوص اظهار کرد: با توجه به تغییر رویکرد دولت در سال گذشته در خصوص همکاری با تشکل‌های تخصصی بخش تولید، ما شاهد رشد تولید و تثبیت بازار مرغ در کشور بودیم و این به دلیل لحاظ کردن نظر تشکل‌ها و کمک گرفتن از تیم کارشناسی و بها دادن به بخش‌خصوصی بود.
بخش‌خصوصی نیز با توجه به تجاربی که داشت پای کار آمد و سال گذشته مردم در این بازه زمانی در صف خرید مرغ بودند ولی امسال که بازار ثبات داشت دیگر شاهد چنین شرایطی نبودیم و این نتیجه تدبیری است که با همراهی و همکاری معاونت دام و تشکل‌ صورت گرفت. وی افزود: در جلسه‌ای که اخیرا با وزیر جدید داشتیم وی اذعان داشت که به تشکل بخش‌خصوصی تکیه خواهند داشت. ما امیدواریم این ریل‌گذاری ادامه یابد و فرآیند تولید شرایط مناسبی داشته باشد و به تثبیت تولید و امنیت غذایی کشور ختم شود

جلوگیری از آسیب به تولید
صدیق‌پور درباره انتظارات از وزیر جدید جهاد کشاورزی تصریح کرد: انتظارات ما از وزیر جهادکشاورزی جدید استفاده از نظرات کارشناسی تشکل‌های ملی است و قطعا این اتفاق مانع از شرایطی است که تجربه کرده‌ایم. گواه این امر در سال ۱۴۰۱ با توجه به عدم هماهنگی بین بخش دولتی و تشکل‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه منجر به ضرر و زیان تولیدکنندگان و با حذف تولیدکنندگان واردات بدون برنامه و در نتیجه نوسانات تولید و نوسان قیمت مرغ و همچنین در برخی مواقع منجربه کمبود در جامعه شد.
وی ادامه داد: از زمانی که همکاری با بخش‌خصوصی و تشکل‌ها تقویت شد و همراهی با بخش دولتی و معاونت دام صورت گرفت، ما امروز به ثباتی در تولید رسیدیم که امیدواریم وزیر جدید نیز در این راستا گام بردارند

آخرین قیمت جوجه یک‌روزه
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه درباره میزان جوجه‌ریزی در سال جاری مطرح کرد: جوجه‌ریزی در مرداد ماه حدود ۱۴۵‌میلیون و قیمت جوجه یک‌روزه با توجه به سن و نژاد از ۱۲ تا ۲۴هزار تومان بوده که میانگین قیمت کمتر از ۲۰هزار تومان (قیمت پیشنهادی و مورد توافق در قرارگاه امنیت غذایی سال گذشته) بوده است. از آنجایی که میزان مصرف مرغ کشور در ماه‌های مختلف با توجه به ایام و مناسبت‌ها متفاوت است، نیاز ماهانه جوجه یک‌روزه نیز در ماه‌های مختلف از ۱۳۵ تا ۱۵۰‌میلیون متفاوت خواهد بود.
یک میلیون جوجه‌ریزی مادر
صدیق‌پور در ادامه توجه و اهمیت به جوجه‌ریزی مادر را مورد تاکید قرار داد و گفت: در مرداد و شهریور سال گذشته جوجه‌ریزی کاهش چشمگیری داشت و با برنامه‌ریزی‌هایی که برای تولید انجام شد، از ابتدای سال ۱۴۰۳ بالغ بر یک میلیون جوجه‌ریزی مادر اتفاق افتاد به‌گونه‌ای که در خرداد ماه، بیش از یک میلیون و ۲۰۰‌جوجه‌ریزی مادر داشتیم و این امر به افزایش تولید جوجه برای تامین مرغ پایان سال منجر خواهد شد و در آن بازه زمانی نه تنها هیچ نیازی به واردات نخواهیم داشت بلکه یک کشور صادرکننده نیز خواهیم بود.
مبدا و مقصد صادرات و واردات‌؟
صدیق‌پور درباره مقصد صادرات و مبدا واردات گفت: باتوجه به شرایط، در صورت مازاد عمده مقصد صادرات، کشورهای عراق و افغانستان هستند ولی باید زمینه و زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا صادرات مازاد تولید را در برنامه داشته باشیم که با پیش‌بینی‌های انجام شده در آینده نزدیک این اقدامات انجام خواهد شد. مبدا واردات نیز عمدتا کشور ترکیه و گاها کشورهای اروپایی هستند.
وی ادامه داد: یکی از نکات بسیار مهم در به ثمر رسیدن تولید، برنامه‌ریزی برای مازاد تولید است. مهم‌ترین نکته لحاظ کردن اقتصاد تولید است که اگر تولیدکنندگان با ضرر و زیان مواجه نشوند، این تولید پویا خواهد بود. آنچه در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم عدم توجه به برنامه‌ریزی بود که مازاد تولید به تولیدکنندگان تحمیل می‌شد. به طور مثال در سال ۱۴۰۱ در زمینه تولید جوجه یک‌روزه هفت ماه جوجه را به ۳۰‌درصد قیمت تمام‌شده به فروش رساندیم و این مساله منجر به حذف گله‌های مولد شد و تولید را با مشکلاتی مواجه کرد که نتیجه آن صف‌هایی بود که در ابتدای سال گذشته برای خرید مرغ شاهد آن بودیم.
برنامه‌ریزی برای صادرات مازاد تولید
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه درباره برنامه‌ریزی برای صادرات نیز افزود: زمانی که می‌خواهیم صادرات زیربنایی داشته باشیم باید با برنامه‌ریزی از هشت ماه قبل جوجه‌ریزی مادر را تقویت و سپس نسبت به مازاد تولید گوشت مرغ برای صادرات برنامه‌ریزی کنیم، در غیر این صورت مجبور می‌شویم یک روز صادرات داشته باشیم و یک روز دیگر قطع صادرات بنابراین در خصوص صادرات برنامه‌ریزی اهمیت زیادی دارد.
وی در پایان تاکید کرد: طی یک‌سال گذشته، تامین نهاده از سوی وزارت جهاد کشاورزی بسیار مناسب بوده و امیدواریم که این شرایط تداوم داشته باشد. در ابتدای سال‌ گذشته ما شرایط بسیار سختی در زمینه تامین کنجاله سویا داشتیم اما در یک‌سال اخیر شرایط مطلوبی در زمینه تامین نهاده‌ها داریم. با توجه به سوابق وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی، او با مسائل و موانع تولید آشنایی کامل دارد و امیدواریم با همان رویکرد، با تسهیل تولید، شرایط مطلوبی را برای تولیدکنندگان و به تبع آن امنیت غذایی جامعه فراهم کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره