نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

عضو اتاق بازرگانی: پول فروش نفت و برق ایران به پاکستان ​بلوکه شد

منبع
ايلنا
بروزرسانی
عضو اتاق بازرگانی: پول فروش نفت و برق ایران به پاکستان ​بلوکه شد

ایلنا/به گفته یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زاهدان سایه سنگین تسلط امریکا بر دولت پاکستان سبب شده روابط اقتصادی دولت ایران با این همسایه شرقی جریان مطلوب را نداشته باشد و پول فروش نفت و برق ایران به پاکستان در این کشور بلوکه شود.

امان‌الله کهرازهی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زاهدان، از برقراری جوی آرام در فضای تجارت بخش خصوصی ایران و پاکستان خبر داد و گفت: ارزش تجارت دو کشور از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۹۲۸ میلیون دلار بوده است و برنج، پنبه و کنجد همچنان اصلی‌ترین اقلامی هستند که از پاکستان به ایران وارد می‌شوند.
وی افزود: بازرگانان ایرانی خواهان آزادسازی واردات نارنگی پاکستان با توجه به کیفیت مطلوب آن و دام زنده به ایران نیز هستند البته دام زنده از این کشور به ایران وارد می‌شود اما امکان آن برای عموم بازرگانان وجود ندارد. از ایران کاشی، سیمان و محصولات پتروشیمی بیش از هر کالای دیگر به پاکستان صادر می‌شود. 
عضو هیات نمایندگان اتاق زاهدان درباره وضعیت نهایی برنج‌های پاکستانی که به دلیل ممنوعیت موقت واردات برنج به ایران از ورود آنها ممانعت به عمل آمد، توضیح داد: این برنج‌ها به منطقه آزاد چابهار منتقل و در آنجا دپو شده تا پس از پایان ممنوعیت به ایران وارد شود.  
وی درباره احتمال ایجاد بانک مشترک بین ایران و پاکستان گفت: راه‌اندازی این بانک هنوز در حد حرف باقی مانده و ما در اتاق مشترک ایران و پاکستان تاکنون امری دال بر محقق شدن آن را شاهد نبوده‌ایم، مشکل اصلی در این است که امریکا حضور قدرتمندی در پاکستان دارد و هزینه ارتش این کشور را امریکا پرداخت می‌کند. بنابراین این موضوع بر هر گونه رابطه دولت‌های دو کشور ایران و پاکستان تاثیرگذار است و ایجاد بانک مشترک هم از این قاعده مستثنی نیست این موضوع حتی سبب شده پاکستان نتواند پول برق و نفتی که از ایران خریده را تسویه کند و مبالغ آن در این کشور بلوکه شده است.  

کهرازهی خاطرنشان کرد: با این حال فعالان اقتصادی در بخش خصوصی ایران و پاکستان با یکدیگر روابط حسنه‌ای دارند؛ ساکنان منطقه بلوچستان پاکستان را ایرانی‌هایی تشکیل می‌دهند که به این منطقه مهاجرت کرده‌اند و همچنین بیشتر ساکنان منطقه بندر کراچی تا مرز تفتان بلوچ‌های ایرانی هستند و این افراد تا حد زیادی خلق و خوی ایرانی‌ها را دارند و این تشابه فرهنگی و نژادی بر توسعه تجارت بخش خصوصی دو کشور بسیار تاثیرگذار بوده است. 
وی در این گفت‌وگو به تنش میان پاکستان و افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: تنش میان این دو کشور امری معمول است تا جایی که پاکستانی‌ها حتی از مهاجرت افغانستانی‌ها به خاک این کشور استقبال نمی‌کنند و آنها را مورد آزار و اذیت قرار می‌‌دهند. 
لعل محمد بلوچ زهی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و پاکستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از تداوم سختگیری‌های پاکستان بر ورود محصولات فولادی ایران به این کشور گفت و توضیح داد: پاکستان برای حمایت از صنعت فولاد خود همچنان عوارض سنگینی بر واردات میلگرد و سایر محصولات فولادی از ایران وضع کرده تا صادرات فولاد ایران به این کشور صرفه اقتصادی نداشته باشد و البته دولت ایران هم بر صادرات آهن قراضه از ایران به پاکستان عوارض سنگین بسته است تا از خروج این کالا از ایران ممانعت به عمل آورد اما اکنون قیر و سیمان ایران به راحتی به پاکستان صادر می‌شود. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره