نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

کاهش ۱۴ درصدی آورد رودخانه‌‎‌ها نسبت به میانگین ۵ ساله

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کاهش ۱۴ درصدی آورد رودخانه‌‎‌ها نسبت به میانگین ۵ ساله

ایرنا/ سخنگوی صنعت آب گفت: با وجود سال نرمال بارشی، ورودی سدها نسبت به متوسط پنج ساله کاهش ۱۴ درصدی داشته است.

«فیروز قاسم‌زاده» افزود: باتوجه‌به اینکه بر اساس مدل‌های اقلیمی، شانس وقوع شرایط زیر نرمال از نظر نزولات جوی و نیز گرمای بالای نرمال در پاییز پیش‌رو بالا است، مدیریت مصرف آب برای کاهش فشار به منابع آبی امری اجتناب‌ناپذیر است.
وی بیان‌داشت: در حال حاضر که تا پایان سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ کمتر از یک ماه مانده، بارش کشور ۲ درصد بیشتر از نرمال و ۱۹ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.
قاسم زاده ادامه‌داد:‌ با این حال باتوجه‌به تداوم سال‌های خشک در سه سال آبی گذشته، آورد رودخانه‌ها جبران نشد؛ به‌طوری‌که به‌عنوان یک شاخص، ورودی به مخازن سدها با وجود رشد ۶ درصدی نسب به سال گذشته، نسبت به متوسط پنج ساله با کاهش ۱۴ درصدی روبه‌رو بوده است.
سخنگوی صنعت آب، میزان پرشدگی سدهای کشور را در حال حاضر ۵۱ درصد دانست و اضافه‌کرد: با تمرکز بر مدیریت مصارف، این میزان در مقایسه با سال گذشته با افزایش ۱۱ درصدی و در مقایسه با مقدار متوسط پنج ساله با افزایش ۶ درصدی همراه است.
وی اظهار داشت: در سال آبی جاری بر اساس شبکه مبنای باران‌سنجی وزارت نیرو، به دلیل بارش متفاوت در مناطق مختلف کشور، تغییرات استان‌ها نسبت به نرمال در دامنه ۱۷ درصد کاهش تا ۵۲ درصد رشد متغیر بوده است، و استان‌های بوشهر، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، قزوین، فارس و سمنان با بیشترین کاهش بارش در شرایط زیر نرمال قرار داشته‌اند.
قاسم زاده خاطرنشان‌کرد: به‌طور کلی بارش‌های ۱۷ استان بالای نرمال بوده است که استان‌هایی چون یزد، سیستان و بلوچستان، ایلام، آذربایجان غربی بالای ۲۰ درصد رشد داشته‌اند.

پُرشدگی ۳۰ درصدی سدهای تهران
سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به اینکه همین امر باعث شده است درصد پرشدگی مخازن سدها نیز در استان‌های مختلف متفاوت باشد، گفت: به طور مثال سدهای تهران در حال حاضر دارای ۳۰ درصد پرشدگی هستند که نسبت به متوسط پنج ساله با کاهش ۱۹ درصدی مواجه هستند.

وی افزود: در چنین شرایطی توجه به امر مدیریت مصرف ضروری است تا از این طریق بتوان اثرات کاهش منابع آبی و بارش‌های زیر نرمال احتمالی در پاییز پیش رو را جبران کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره