نماد آخرین خبر

٧۵ درصد تسهیلات بانکی در حساب صنعت و خدمات

منبع
اکو ايران
بروزرسانی
٧۵ درصد تسهیلات بانکی در حساب صنعت و خدمات

اکو ایران/بر اساس تازه‌ترین آمارهای منتشر شده بانک مرکزی از تسهیلات پرداختی در ۵ ماهه نخست امسال، بخش صنعت و خدمات بیش از ۷۵ درصد تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده‌اند.

یکی از مهمترین ابزارهای بانکی که می‌تواند بخش‌های مختلف اقتصاد را به حرکت واداشته و چرخ تولید را در اقتصاد به حرکت دربیاورد، اعطای وام توسط بانک است. به عبارتی در یک سیستم اقتصادی بانک وظیفه تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصاد را به عهده دارد و با سیاست‌های مختلف می‌تواند باعث جذابیت یا عدم جذابیت هر بخشی در اقتصاد شود.

بانک‌ها با اعطای تسهیلات متنوع مانند وام به بخش‌های مختلف اقتصاد می‌توانند فعالیت تولیدی را در این بخش‌ها تحریک کرده و به رونق اقتصاد کمک کنند.
در سال ۱۴۰۳ بانک‌های کشور به بخش‌های مختلف اقتصاد تسهیلاتی پرداختند که بانک مرکزی در تازه‌ترین آمار خود، میزان تسهیلات پرداختی به هر بخش را منتشر کرده است. بر این اساس بیشترین سهم تسهیلات پرداختی از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه به بخش‌های صنعت و خدمات بوده است. این دو بخش در کنار یکدیگر بیش از ۷۵ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها را به سمت خود سرازیر کرده‌اند.

 از سوی دیگر بخش مسکن و ساختمان کمترین سهم تسهیلات پرداختی را در ۵ ماهه ابتدایی امسال به خود اختصاص داده است.
 سهم ۳۹ درصدی صنعت از تسهیلات بانکی
آخرین آمار انتشار یافته توسط بانک مرکزی از تسهیلات پرداختی در ۵ ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد بخش «صنعت و معدن» بیشترین سهم از تسهیلات پرداختی بانک‌ها را به خود اختصاص داده است بر این اساس ۳۹ درصد کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها معادل ۶۷۷ هزار میلیارد تومان تا پایان مرداد امسال مختص بخش صنعت بوده است.
پس از بخش صنعت و معدن، بخش خدمات قرار گرفته که ۳۷.۹ درصد از کل تسهیلات پرداختی یعنی حدود ۶۵۷ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.  به طور کلی می‌توان گفت بخش صنعت و خدمات بزرگترین بخش‌های دریافت‌کننده تسهیلات در سال جاری بودند به طوریکه این دو بخش در کنار یکدیگر بیش از ۷۵ درصد از کل تسهیلات پرداختی را از آن خود کرده‌اند.

در کنار این دو بخش، بخش‌های بازرگانی، کشاورزی و مسکن قرار گرفته‌اند که به ترتیب ۱۱.۶ درصد، ۵.۷ درصد و ۵.۶ درصد از کل تسهیلات بانکی را تا پایان مرداد امسال به خود جذب کرده‌اند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره