نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

میانگین هزینه‌ سالانه‌ خانوارهای ایرانی اعلام شد

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
میانگین هزینه‌ سالانه‌ خانوارهای ایرانی اعلام شد

خبرآنلاین/ براساس اعلام مرکز آمار ایران، در سال ۱۴۰۲ متوسط هزینه‌ خالص سالانه‌ یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی به ترتیب ۲۰۷ و ۱۱۱ میلیون تومان اعلام شد.

مرکز آمار این در گزارشی میانگین هزینه‌ خالص سالانه‌ خانوارهای شهری و روستایی در سال گذشته (۱۴۰۲) را اعلام کرد که بر اساس آن متوسط هزینه‌ خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ۲۰۷ میلیون تومان و یک خانوار روستای ۱۱۱ میلیون تومان اعلام شد.  

طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار با قدمتی بیش از ۵۰ سال از مهم‌ترین طرح‌های آماری مرکز آمار ایران است. هدف کلی این طرح، برآورد متوسط هزینه‌ها و درآمد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان‌ها است. در سال ۱۴۰۲ تعداد خانوارهای آمارگیری‌ شده در این طرح ۱۹ هزار و ۶۴۰ خانوار نمونه در نقاط شهری و ۱۸ هزار و ۲۴۳ خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور بوده است.

براساس این گزارش، نتایج طرح در سال ۱۴۰۲ در مناطق شهری و روستایی نشان می‌دهد که: 

۱- متوسط هزینه‌ی کل خالص سالانه‌ی یک خانوار شهری ۲,۰۶۵,۲۵۰ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ۵۰.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ی خانوار شهری ۵۱۴,۷۶۱ هزار ریال با سهم ۲۴.۹ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۱,۵۵۰,۴۸۹ هزار ریال با سهم ۷۵.۱ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیش‌ترین سهم مربوط به هزینه‌ گوشت با سهم ۲۴.۷ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیش‌ترین سهم با ۵۶.۵ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

میانگین هزینه‌ سالانه‌ خانوارهای ایرانی اعلام شد/ شهری‌ها چقدر هزینه دارند؟

میانگین هزینه‌ سالانه‌ خانوارهای ایرانی اعلام شد/ شهری‌ها چقدر هزینه دارند؟

۲- متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ۲,۵۶۹,۳۷۲ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ۵۳.۹ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ۱۴۰۲ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است. منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می‌دهد که ۲۹.۸ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۱۶.۹ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۵۳.۳ درصد از محل درآمدهای غیرشغلی خانوار تامین شده‌ است.

۳- مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که خانوارهای استفاده کننده از تلویزیون رنگی از ۹۷.۰ به ۹۷.۱، جاروبرقی از ۹۱.۶ به ۹۳.۰، ماشین لباسشویی از ۸۸.۰ به ۸۹.۴، یخچال فریزر از ۶۷.۷ به ۶۹.۲، اتومبیل شخصی از ۵۳.۷ به ۵۴.۸، مایکروویو و فرهای هالوژن‌دار از ۱۲.۹ به ۱۵.۲و ماشین ظرفشویی از ۸.۰ به ۸.۷ درصد تغییر یافته است.

۴- در سال ۱۴۰۲، عمده‌ترین نوع سوخت مصرفی ۹۵.۸ درصد از خانوارهای شهری برای گرما، گاز طبیعی (شبکه عمومی) بوده است.

میانگین هزینه‌ سالانه‌ خانوارهای ایرانی اعلام شد/ شهری‌ها چقدر هزینه دارند؟

میانگین هزینه‌ سالانه‌ خانوارهای ایرانی اعلام شد/ شهری‌ها چقدر هزینه دارند؟

۵- متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار روستایی ۱,۱۰۶,۵۹۰ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ۴۰.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار روستایی ۴۳۷,۶۹۴ هزار ریال با سهم ۳۹.۶ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۶۶۸,۸۹۶ هزار ریال با سهم ۶۰.۴ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ گوشت با سهم ۲۴.۲ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ۳۵.۷ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

۶- متوسط درآمد اظهار شده سالانه‌ یک خانوار روستایی۱,۴۹۲,۹۲۶  هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ۵۱.۴ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ۱۴۰۲ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای روستایی بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است. منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می‌دهد که ۳۰.۲ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۲۹.۳ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۴۰.۵ درصد از محل درآمدهای غیر شغلی خانوار تامین شده است.

۷- مقایسه درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که خانوارهای استفاده کننده از اجاق گاز از ۹۷.۸ به ۹۸.۱، تلویزیون رنگی از ۹۳.۶ به ۹۴.۳، جاروبرقی از ۶۹.۴ به ۷۱.۶، ماشین لباسشویی از ۶۰.۵ به ۶۲.۶، یخچال فریزر از ۵۴.۸ به ۵۶.۹، اتومبیل شخصی از ۳۷.۱ به ۳۷.۷، مایکروویو و فرهای هالوژن‌دار از ۲.۳ به ۳.۲ و ماشین ظرفشویی از ۰.۴ به ۰.۵ درصد تغییر یافته است.

۸- در سال ۱۴۰۲ عمده‌ترین نوع سوخت مصرفی مصرفی  ۸۰.۷ درصد از خانوارهای روستایی برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) و ۸.۷ درصد نفت سفید بوده است.

متوسط هزینه‌ها و درآمد خانوار بر حسب استان

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ۳,۳۰۸,۴۳۶ هزار ریال بیش‌ترین و استان آذربایجان غربی با ۱,۰۷۴,۹۵۱ هزار ریال کم‌ترین هزینه را در سال ۱۴۰۲ داشته‌اند.

همچنین استان تهران با ۳,۸۱۸,۶۰۰ هزار ریال بیش‌ترین و استان سمنان با ۱,۵۷۷,۵۸۴ هزار ریال کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال۱۴۰۲ به خود اختصاص داده است.

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نشان می‌دهد که استان بوشهر با ۱,۸۳۴,۳۶۷ هزار ریال بیش‌ترین و استان سیستان و بلوچستان با  ۵۸۹,۴۰۹ هزار ریال کم‌ترین هزینه را در سال ۱۴۰۲ داشته‌اند.

همچنین استان مازندران با ۲,۴۰۷,۱۱۹ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۷۱۵,۵۴۴ هزارریال کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی را در سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره