نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

نحواه مواجهه بازار ارز با بحران ها؛ برنده اصلی کیست؟

منبع
تسنيم
بروزرسانی
نحواه مواجهه بازار ارز با بحران ها؛ برنده اصلی کیست؟

تسنیم/ نوسانات قیمت دلار درحالی از صبح امروز بخصوص در شبکه های اجتماعی تشدید شده بود که هرچه به ساعات پایانی معاملات نزدیک می شویم از حجم این نوسانات نیز کاسته می شود؛ تاکنون بازار با ۶ بحران مشابه مواجه بوده است.

بازار ارز از ابتدای سال تاکنون با 5 بحران اساسی مواجه شده که شهادت سیدحسن نصرالله را می توان به عنوان ششمین موقعیت بحرانی برای این بازار برشمرد.

در شش ماهه اول سال 5 تحول بزرگ در کشور داشتیم که عبارت است از: عملیات وعده صادق، شهادت رئیس جمهور، ترور اسماعیل هنیه، جنگ غزه و حملات اسرائیل به لبنان.
از عصر دیروز و با اعلام خبرهای منفی در حوزه سیاسی و ادعای اسرائیل مبنی بر ترور سران حزب‌الله بخصوص سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، بازار ارز و طلا نیز واکنش نشان داد و با افزایش قیمت همراه شد.
این روال طبیعی در بازار طلا و ارز است و هر زمان تنش سیاسی تشدید شود شاهد افزایش قیمت ها در این بازارها هستیم اما همنطور که تجربه سنوات قبل هم نشان داده، افزایش قیمت ها در این بخش چندان دوام ندارد و طی چند روز بازهم بازار به ثبات می رسد.
در زمان شهادت اسماعیل هنیه در تهران نیز این اتفاق افتاد؛ قیمت دلار همزمان با شهادت اسماعیل هنیه در بازار تهران به 62 هزار تومان رسید اما طی چند روز با عقب‌نشینی همراه شد و به کانالهای 58‌ــ59 هزار تومان برگشت.

در روزهای اخیر نیز قیمت دلار با وجود تشدید تنشهای منطقه‌ای در کانال 59 هزار تومان در نوسان بود اما از عصر دیروز و با اعلام خبرهای سیاسی این نرخ با افزایش همراه و وارد کانال 60 هزار تومان شد.
 قیمت دلار هم اکنون در مرز 61 هزار تومان است؛ قیمت سکه 47 میلیون و 700 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار نیز از 4 میلیون تومان عبور کرده است.
اما مروری به 5 موقعیت بحرانی در بازار ارز طی 6 ماهه نخست امسال نشان میدهد؛ در تمام این موقعیتها یک نکته بیش از هر چیزی مورد توجه قرار گرفته و آن هم تلاش شبکه های اجتماعی برای درج نرخ های متفاوت و پشت سر هم است؛ نکته مهم اینجاست که مشاهدات میدانی خبرنگار ما از بازار ارز نشان می دهد که واقعیت بازار با انچه در شبکه های اجتماعی در خصوص نوسانات قیمت ارز اعلام می شود تفاوت محسوس دارد.
مهمترین نکته در تمام این موقعیت ها این بوده که در بازار معامله واقعی انجام نمی شود و معامله گران و فروشندگان دست نگه می دارند و خرید و فروشی در قیمت بالا انجام نمی دهند.
حتی برخی از کانالهای معاملات ارز در چنین ایامی تعطیل می کنند و دست از کار می کشند که چرا که خیلی به انجام معاملات در این نرخها مطمئن نیستند.امروز هم شاهد تعطیلی این کانالها بودیم.
بعد از وقایع روز جمعه و تشدید حملات اسرائیل به لبنان و اعلام خبر شهادت سیدحسن نصرالله دبییرکل حزب‌الله، خبرنگار تسنیم برای مشاهده وضعیت ارز به صورت حضوری به خیابان فردوسی و منوچهری رفت اما نکته مهم اینجا بود که حتی با وجود درنظر گرفتن نرخهای تلگرامی هم کسی فروشنده نبود.
فعالان بازار می گویند بازار متوجه شده که این نرخ سازی ها در زمان‌های افزایش تنش های سیاسی، عملا سیگنالی هست که تنها عده ای خاص قصد و توان بهره برداری و استفاده از آن را دارند.
افرادی که کف بازار هستند و شغلشان خرید و فروش ارز است درباره اتفاقات امروز این بازار می گویند: هرچند خبر شهادت سیدحسن نصرالله مهم است ولی تاثیر آن در بازار از شهادت رئیس جمهور که بالاتر نیست.
یکی دیگر از بازاری ها در تکمیل این صحبت می گوید: در وعده صادق رسما در موقعیت جنگی قرار گرفتیم در‌آن زمان هم با وجود اینکه قیمت دلار رشد کرد اما بالافاصله به کانالهای قبلی برگشت.
مروری به موقعیت‌های مشابه در ماه های قبل نشان می دهد که ورود به بازار و خرید ارز در قیمت های بالا، می تواند منجر به زیان و خسران شود. چراکه معامله با نرخ های بالای در روزهای پرتلاطم بازار ارز ممکن است موجب خسران و زیان مردمی شود که بدون آگاهی قصد ورود به این بازار را دارند.
به اذعان کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار ارز، برنده اصلی در این روزهای بازار ارز افرادی هستند که از نوسانات سود می گیرند و بازندگان نیز افرادی هستند که این نرخها را باور می کنند. مصداق این موضوع هم بازدهی منفی 3 درصدی بازار ارز با وجود 5 موقعیت بحرانی اصلی در شش ماهه نخست امسال است.
مشاهدات و گزارشهای دریافتی خبرنگار تسنیم نشان می دهد که معامله گران اصلی بازار ارز امروز کاملا دست از کار کشیده اند و هیچ معامله ای انجام ندادند.

بازاری ها یک صدا می گویند با وجود نرخ زنی های متعدد اما فروشنده ای نداریم و همه منتظر بازگشت ثبات به بازار هستند. یک فعال بازار ارز به خبرنگار ما می گوید: از صبح فقط نرخ می دهند ولی کمتر کسی معامله می کند.
او با اشاره به درج قیمتهای متعدد و پشت سر هم از قیمت دلار در اول صبح امروز تاکید دارد:البته خیلی به شبکه های اجتماعی تکیه نکنید چراکه کف بازار است که تعیین می کند الان قیمت چند است و آیا کسی هم می فروشد یا نه!  الان از حجم این قیمت دهی ها در شبکه های اجتماعی هم کاسته شده است.قیمت دلار هم اکنون بین 61 هزار تومان و 60 هزار و 900 تومان در نوسان است.
او به تاثیر حضور بازارساز در بازار ارز تاکید می کند: بانک مرکزی با حضور به موقع می تواند نوسانات ارزی را مدیریت کند چرا که تجربه ماه های قبل نشان داد بانک مرکزی به راحتی توانایی مدیریت این نوسانات را دارد.
نکته مهم در روزهای پرتلاطم بازار ارز عملکرد شبکه های اجتماعی است که تلاش می کنند پشت سر هم نرخ برای دلار اعلام کنند. اما این درحالیست که معامله ای پشت این نرخها نیست و بیشتر سناریو سازی این شبکه هاست که در موقعیتهای مشابه تکرار می شود.
با وجود رکوردشکنی طلا و سکه در بازار نیز، طبق اعلام رئیس اتحادیه طلا، هیچ تقاضای اضافی وارد بازار نشده و التهابی در این بازار مشاهده نمی شود. پیش از این هر زمان قیمت ها در این بخش با افزایش محسوس همراه می شد بلافاصله شاهد تشکیل صف خرید هم در بازار بودیم ولی اینبار طبق اذعان رئیس اتحادیه طلا، همچنان رکود در بازار حاکم است و خبری از خریدهای هیجانی نیست.
بارها گفته شده که هدف دشمن علاوه بر تنشهای نظامی ایجاد التهاب در بازار و اقتصاد کشور است. نمی توان از این نکته غافل شد که ناآرام سازی بازار ارز می توان به عنوان یکی از پنلهای دشمنان و معاندانی باشد که تمام قوای خود را برای جنگ ترکیبی با ایران وارد میدان کرده اند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar