نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

دو سناریوی مهم برای نوسان قیمت دلار

منبع
اقتصاد نيوز
بروزرسانی
دو سناریوی مهم برای نوسان قیمت دلار

اقتصاد نیوز/ تکنیکالیست‌ها معتقدند نوسان مثبت قیمت‌ها در روز‌های گذشته ناشی از انتظارات تورمی موقت است و با کاهش تنش‌ها، نرخ ارز نیز عقب نشینی خواهد کرد؛ پیش بینی که باید دید در آخرین روز کاری هفته محقق خواهد شد؟

بازار ارز معاملات آخرین روز کاری هفته را در حالی آغاز می‌کند که در روز گذشته در سایه تحولات سیاسی و اقتصادی جهان نوسان داد و قیمت دلار و سایر ارز‌ها همچنان در محدوده‌های حساس حمایتی و مقاومتی قرار گرفت. سیاست‌های پولی آمریکا و واکنش‌ها به تصمیم احتمالی فدرال رزرو درباره نرخ بهره از جمله موضوعات مهمی است که در طول هفته بر قیمت دلار در بازار‌های جهانی اثرگذار بوده است. همچنین تنش‌های ژئوپلیتیک و تحولات منطقه‌ای نیز در نقش محرک‌های بالقوه نوسانات بازار ارز عمل کردند؛ موضوعی که در پی آن قیمت دلار در بازار هرات و تهران با نوسان مثبت همراه شد و بازار رسمی هم شاهد تغییراتی در قیمت حواله‌ها و دلار بود. از سوی دیگر، در بازار‌های موازی مانند بیت‌کوین و تتر نیز نوسانات چشم‌گیری مشاهده شد که از تأثیرگذاری متقابل بازار‌ها حکایت داشت.
با این حال، قیمت دلار هرات روز چهارشنبه را در ۶۲ هزار و ۶۵۰ تومان آغاز کرد و با روند مثبت قیمت درهم نوسان داد. قیمت دلار هرات در میانه روز تا ۶۲ هزار و ۸۵۰ تومان بالا رفت، اما نتوانست از آن عبور کند و در نهایت در ۶۲ هزار و ۸۰۰ تومان بسته شد. قیمت دلار در بازار تهران مانند بازار هرات بی‌رمق دنبال شد و بین ۶۲ هزار و ۷۵۰ تومان تا ۶۲ هزار و ۹۰۰ تومان نوسان داد. درهم امارات هم متاثر از نوسانات دلار، روز چهارشنبه را با نرخ ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان به پایان رساند. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، حباب دلاری درهم همچنان در حوالی ۷۰۰ تومان قرار دارد که عدد قابل توجهی است.
بازار رمزارز‌ها هم در روز چهارشنبه شاهد نوسانات قابل توجه بیت‌کوین بود؛ موضوعی که به دلیل عدم قطعیت در بازار‌های مالی جهانی و تغییرات در سیاست‌های پولی کشور‌های بزرگ رقم خورد. قیمت تتر نیز به دلیل نوسانات دلار و تقاضای بالا برای این ارز دیجیتال با تغییرات جزئی همراه شد.
بسته شدن گروه معاملاتی اسکناس نقدی در تهران از جمله موضوعات مهمی بود که در روز گذشته میان فعالان بازار مطرح شد؛ گروهی تحت پیگرد قضایی قرار گرفته و بسته شد. البته فعالان بازار مدعی بودند گروه دیگری سریعا جایگزین شد. همچنین، آخرین وضعیت خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) همچنان مورد توجه فعالان اقتصادی قرار دارد؛ موضوعی که از آن عنوان یک عامل مثبت برای بازار ارز و سرمایه یاد می‌شود و بسیاری از تحلیلگران منتظر نتایج نهایی آن هستند.

براساس پیگیری ها از معامله‌گران فنی، دلار هرات امروز مرز حمایت ۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان را پیش روی خود دارد و در صورت شکست این سطح، کاهش بیشتر قیمت محتمل است. تکنیکالیست‌ها معتقدند نوسان مثبت قیمت‌ها در روز‌های گذشته ناشی از انتظارات تورمی موقت است و با کاهش تنش‌ها، نرخ ارز نیز عقب نشینی خواهد کرد، زیرا حجم معاملات در کانال‌ها پایین است و شاخص با حمایت‌های قوی مواجه نیستند. برخی از تحلیلگران این وضعیت را به‌عنوان «رنج‌سازی» توصیف می‌کنند و معتقدند ممکن است هر لحظه نرخ‌ها از این محدوده خارج شوند.

همچنین گروهی از فعالان بازار از تشکیل الگوی جدید در بازار با توجه به رسیدن به آخر هفته خبر می‌دهند. به عقیده این گروه با توجه به سابقه نوسان سه هفته‌ای بازار در روز انتهایی هفته، امکان نوسان در معاملات امروز بازار زیاد است؛ چرا که ریسک روز تعطیل را به جان می‌خرد.

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar