چرا مردم بیشتر از بیمه شخص ثالث گلایه دارند؟

ایسنا/از ابتدای امسال تا پایان مردادماه بیش از ۷۹۸۶ فقره شکایت بیمهای در کشور ثبت شده که نزدیک به نیمی از آنها به بیمه شخص ثالث مربوط میشود؛ آماری که نشان میدهد این رشته همچنان پرچالشترین حوزه بیمهای برای مردم است.
بر اساس دادههای بیمه مرکزی، در پایان پنج ماهه نخست امسال ۷۹۸۶ شکایت در رشتههای مختلف بیمه ثبت شده که از این تعداد ۷۳۰۸ شکایت به مرحله رسیدگی رسید و مختومه شده و ۶۷۸ شکایت همچنان در حال بررسی است.
این آمار نشاندهنده عملکرد رسیدگی به شکایات بیمهای در پنج ماهه اول سال جاری است که در برخی رشتهها، شکایات بیشتری ثبت شده و در پارهای موارد وضعیت رسیدگی به شکایات بهطور نسبی بهتر بوده است.
به طور کلی این شکایات، توسط بیمهگذاران و ذینفعان بیمهنامه در سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ثبت شده به صورت جداول آماری و به تفکیک همه رشتهها و با هدف شفافیت عملکردی، تسهیل در ثبت، بهبود فرایند رسیدگی اعلام شکایت بیمهگذاران از شرکتهای بیمه، منتشر میشود که بر اساس آن، میزان شکایات صورت گرفته به شرکتهای بیمهای مشخص شده است.
بر مبنای آمارهای اعلامی در این جداول بر پایه شرکت بیمه، تعداد کل شکایات ثبت شده، شکایات رسیدگی شده اعم از وارد و ناوارد و شکایتهای در حال رسیدگی، تفکیک شده است.
با این حال، به علت پویایی عملکرد و متغیر بودن عوامل در این جداول، جایگاه شرکتها و رشتههای بیمه به صورت ماهانه تغییر میکند و هر ماه درصد شکایات وارده در شرکتهای مختلف، متفاوت با ماههای دیگر خواهد بود.
بیشترین شکایات از کدام رشتههای بیمهای بود؟
رشته بیمه شخص ثالث اجباری: در میان رشتههای بیمهای در پایان مردادماه سال جاری، رشته بیمه شخص ثالث با ثبت ۳۵۵۸ شکایت، بیشترین تعداد شکایات را به خود اختصاص داده و از این تعداد، به ۳۲۶۵ شکایت رسیدگی شده که ۲۰۵۵ شکایت وارد و ۱۲۱۰ شکایت ناوارد بوده است. همچنین ۲۹۳ شکایت در حال رسیدگی است. این در حالی است که سهم رشته بیمه شخص ثالث و مازاد از حق بیمه تولیدی بازار بیمه طی این مدت ۲۲ درصد بوده است.
پیگیریها نشان میدهد که دلایل اصلی بالا بودن شکایات در رشته بیمه شخص ثالث مربوط به دو عامل «سهم بالای این بیمه در تعداد بیمه نامههای صادر شده» و مهمتر از آن «عدم پرداخت و یا تاخیر در پرداخت خسارات بیمهای» است که همچنان در میان رشتههای بیمهای، شخص ثالث را در جایگاه پرشکایتترین رشته در صنعت بیمه قرار داده است.
رشته بیمه درمان: رشته بیمه درمان نیز با ۲۰۱۶ شکایت ثبتشده در جایگاه دوم قرار دارد. از این تعداد، ۱۸۳۳ شکایت رسیدگی شده که ۸۸۲ مورد وارد، ۹۵۱ مورد ناوارد ۱۸۳ شکایت در این رشته همچنان در حال رسیدگی است. این در حالی است که سهم رشته بیمه درمان از بازار بیمه طی چهارماهه نخست امسال، ۴۷ درصد از کل بازار بیمه بود.
رشته بدنه اتومبیل: همچنین در رشته بیمه بدنه اتومبیل، طی پنج ماهه نخست سال جاری، ۹۳۸ شکایت ثبت شده که از این تعداد، ۸۷۶ شکایت رسیدگی شده که ۴۴۶ مورد آن وارد، ۴۳۰ مورد ناوارد و ۶۲ مورد در حال رسیدگی است. در حالی که سهم رشته بیمه بدنه اتومبیل از بازار بیمه طی پنج ماهه امسال ۴.۳ درصد بود.
رشتههای بیمهای با کمترین تعداد شکایات کدامند؟
در طرف دیگر، در پایان پنج ماهه نخست امسال در رشته بیمه اعتبار چهار فقره شکایت ثبت شد، در رشته بیمه بدنه کشتی سه فقره شکایت و در رشته بیمه حوادث طبیعی ساختمان نیز، شش فقره شکایت ثبت شد که کمترین میزان ثبت شکایات بیمهای از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه است البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که سهم این بیمهها در کل صنعت بیمه، بسیار کمتر از سهم رشته بیمههای عمده مانند شخص ثالث، درمان، عمر و بدنه اتومبیل است؛ به عبارتی از آنجایی که تعداد بیمه نامهها در این رشتهها سهم بسیار کمی در بازار بیمه دارد، متعاقبا میزان شکایات در آنها به مراتب کمتر رشتههای با سهم بالا است.
وضعیت کلی رسیدگی به شکایات
براساس دادههای منتشر شده از سوی بیمه مرکزی، از مجموع ۷۹۸۶ شکایت ثبتشده در پنج ماهه نخست امسال، ۷۳۰۸ شکایت به مرحله رسیدگی رسیده و مختومه اعلام شد و ۶۷۸ شکایت در حال بررسی است. در این میان از ۷۳۰۸ مورد شکایت رسیدگی شده ۴۰۱۸ مورد از شکایات وارد و ۳۲۹۰ مورد ناوارد اعلام شده است.
براین اساس در پایان پنج ماهه نخست سال جاری، به ۹۱ درصد از شکایات رسیدگی شده و ۹ درصد از شکایات در حال رسیدگی است که در میان شکایات مختومه (رسیدگی شده)، ۵۵ درصد از آنها وارد بوده و ۴۵ درصد از این شکایات ناوارد بوده است.