بهره برداری از سامانه بومی پس از معاملات به زودی

مهر/ رئيس فناوري اطلاعات شرکت سپرده گذاري مرکزي خبر از تست گرم سامانه بومي پس از معاملات داد و گفت: به زودي شامل بهره برداري از اولين سامانه بومي پس از معاملات خواهيم بود. عليرضا ماهيار، رئيس فناوري اطلاعات سپرده گذاري مرکزي در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره نحوه انتقال سهام عدالت متوفي به وراث گفت: کساني که ميخواهند انتقال سهام عدالت متوفي را درخواست کنند ميتوانند از طريق ميز خدمات الکترونيک سامانه سجام اقدام کنند و بدون مراجعه به دفاتر پيشخوان ميتوانند در خواستشان را ثبت کنند. سامانه پيامک ميدهد و کار انجام ميشود و وراث بدون مراجعه حضوري اما با کامل بودن مدارک خصوصاً انحصار ورثه ميتوانند سهام عدالت وراث را انتقال دهند.
وي درباره شيوه مشاهده دارايي سهام عدالت افراد زير ۱۸ سال، گفت: اگر کسي فرزند زير ۱۸ سال دارد و از طريق ولايت آنها را در سجام ثبت نام کرده است، ميتواند از اين طريق دارايي او را ببينيد و حتي ميتواند از طريق کارگزاريها سهامش را بفروشد.
رئيس فناوري اطلاعات شرکت سپرده گذاري مرکزي مرکزي افزود: افراد زير ۱۸ سال نميتوانند سهام عدالت خود را آنلاين بفروشند؛ براي فروش يا بايد حضوري به کارگزاري بروند و يا بايد سجامي باشند. ما حتي فرزند يک روزه داريم که سجامي شده است چون شماره ملي دارد و کسي که شماره ملي دارد ميتواند سجامي شود ولي بايد از قانون ولايت استفاده کند که فرايند آن هم در سجام مشخص است.
وي در پاسخ به اين سوال که چرا سامانههاي سهام عدالت کارگزاريها دچار مشکل است، گفت: چند موضوع در کنار هم ميتواند يکپارچکي سيستمها را دچار مشکل کند. نکته اول اين است که تاريخ به روزرساني ديتاها در سازمان خصوصي سازي با تاريخ ارسال آنها به شرکت سپرده گذاري متفاوت بود يعني ديتاهايي که ما داريم در بازههاي متفاوتي ارائه شده است.
رئيس فناوري اطلاعات شرکت سپرده گذاري مرکزي ادامه داد: بعد از اينکه ديتاها به ما ارسال ميشود، ما بحث پايش ديتاها را داريم و بايد تمام ديتاها را يک بار به روز رساني کنيم. بخش زيادي از شمارههاي شبا و شمارههاي موبايل معتبر نبوده است. به عنوان نمونه بعضي از شمارههاي شبا، شمارههايي بوده که فرمت شبا را رعايت نميکرده است يا کاراکترهاي آن متفاوت بوده يا شماره حسابي بوده که الان بسته شده است لذا عملاً اين شماره معتبر نيست.
ماهيار افزود: درباره شماره موبايل نيز به اين دليل که هنگام ثبت نام در سايت سازمان خصوصي سازي افراد با شمارههاي مختلف ثبت نام ميکردند و بسياري با موبايل افراد ديگر ثبت نام کردند و گاهي با يک خط ۱۰۰ سهام ثبت ميشد، تطابق کد ملي و شماره تلفن در سطح ديتا بسيار پايين است. اما با فراخواني که سازمان خصوصي سازي زد باعث شد که اين تطابق بيشتر شود و براساس برآوردهاي ما به حدد ۶۰ درصد رسيده است.
ايجاد قابليت اصلاح شماره تلفن سهامداران عدالت در سامانه
رئيس فناوري اطلاعات شرکت سپرده گذاري مرکزي با اشاره به روش تغيير شمارههاي نامعتبر، گفت: در سامانه sahamedalat.ir امکاني را فراهم کرديم که اگر فرد شماره تلفن همراه به نام خودش نباشد ميتواند از آن طريق شماره تلفني که به نام خودش است را وارد ميکند و شماره موبايل او اصلاح ميشود. حدود ۱.۵ ميليون نفر از اين طريق توانستند شماره شأن را اصلاح کنند. بنابراين ۱.۵ ميليون سهام دار به ۹.۵ ميليون سهامداري که سيم کارت به نام خودشان بود اضافه شد.
وي ادامه داد: برخي ميگفتند ممکن است موبايلي که به نام خودشان است در اختيار شخص ديگري باشد و ميخواستند تنها داراييشان را ببينند ما اينجا اين تسهيل را قائل شديم که در درگاه يکپارچه ذينفعان بازار سرمايه با مشخصات سجاميشان بتوانند داراييشان را مشاهده کنند.
عليرضا ماهيار درباره نحوه پرسش و پاسخ سهامداران عدالت، گفت: براي اينکه ممکن است برخي از هموطنان ابهاماتي داشته باشند، سامانه ۱۵۶۹ را راه اندازي کرديم. اين مرکز تماس با ۲۳ اپراتور راه اندازي شد اما درحال حاضر به ۴۰ اپراتور رسيده است و در آينده نيز بيشتر خواهد شد.
چرا مبلغ سهام عدالت برخي با تأخير واريز شد؟
ماهيار در پاسخ به سوال که چرا فروش سهام عدالت از طريق کارگزاريها با تأخيرهاي بعضاً يک ماهه همراه شده است، گفت: وقتي تقاضاي فروش سهام عدالت از طرف يک کارگزاري داده ميشود بايد خريداري براي آن وجود داشته باشد به عنوان مثال اگر بازار منفي باشد کسي نيست که آن سهم را بخرد و کارگزار هم زير بازار نميفروشد بنابراين اينکه بر اساس تابلو به فروش ميرود يا خير به بازار بستگي دارد و هرگاه کارگزاري بتواند سهام را بفروشد به حساب سهامداران واريز ميشود.
بروز حادثه براي يکي از کارگزاريهاي بزرگ کشور
رئيس فناوري اطلاعات شرکت سپرده گذاري مرکزي با اشاره به لزوم توسعه زيرساخت بورس درباره مشکل به وجود آمده براي يکي از کارگزاري گفت: براي يکي از کارگزاريها مشکل خاصي افتاد و زيرساختهاي ذخيره سازيشان دچار مشکلاتي شد. اين کارگزاري زير ساخت مناسبي را فراهم کرده بود اما بر اثر يک حادثه هم دستگاه اصلي و هم دستگاه بک آپشان از کار افتاد البته بايد اين مشکل رفع شود.
وي ادامه داد: زير ساختها در حال رشد است قابل توجه است که در ارديبهشت و خرداد جمعاً بيش از ۴ ميليون ثبت نام وجود داشته است اما برنامه ريزي ها براي ثبت نامهاي بسيار کمتر از اين بوده است. در هر حال بخش زيادي از اين مشکلات سهم کارگزاريها بوده و ميطلبد متناسب به آن زير ساخت رشد کند.
ماهيار درباره ارتقا هسته معاملات بورس نيز گفت: ارتقا هسته در حيطه وظايف شرکت مديريت فناوري بورس است اما در حوزه پس از معاملات خوشبختانه سامانهاي بومي در حال تست است و درصدد هستيم به وسيله چند صندوق سرمايه گذاري تست گرم داشته باشيم و به زودي شامل بهره برداري از اولين سامانه بومي پس از معاملات خواهيم بود