برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

برنامه تولید و توزیع روغن برای سال ۱۴۰۰ اعلام شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
برنامه تولید و توزیع روغن برای سال ۱۴۰۰ اعلام شد

ايسنا/بر اساس نامه دبير ستاد تنظيم بازار، کارخانجات توليدي در سال جاري بايد نسبت به توليد ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش هاي خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام کنند.

عباس قبادي طي نامه‌اي به مسئولان سازمان حمايت، وزارت جهاد کشاورزي، شرکت بازرگاني دولتي ايران و معاونت امور صنايع وزارت صمت درباره سياستگذاري عرضه و توزيع روغن خوراکي در سال ۱۴۰۰، اعلام کرده که ميزان روغن خام مورد نياز براي توليد و توزيع روغن نباتي براي شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ معادل يک ميليون و ۵۰ هزار  تن (۷۹۰ هزار تن روغن خام و ۲۶۰ هزار تن روغن از محل استحصال دانه روغني وارداتي) مصوب شده است.

مقادير نياز روغن خام براي تحقق برنامه توليد و آرامش بازار نيز شامل ۲۴۰ هزار تن روغن خام پالم، ۴۰۰ هزار تن روغن خام آفتاب، ۱۵۰ هزار تن روغن خام سويا، است. همچنين از محل استحصال روغن از دانه روغني سويا وارداتي حدود ۲۶۰ هزار تن روغن استحصال مي‌شود که در فرايند توليد و عرضه به کشور قرار خواهد گرفت.

وي همچنين با بيان اينکه جدول سهميه کارخانجات توليدي مورد تاييد انجمن‌ها و تشکل‌هاي ذيربط قرار گرفته، در نامه نوشته که کارخانجات توليدي بر اساس برنامه ابلاغي بايد نسبت به توليد ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش هاي خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام کنند. البته جابجايي ارقام اعلامي در صورت لزوم و به منظور مديريت بازار امکان پذير خواهد بود.

توليدکنندگان روغن موظف به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت شدند

همچنين بر اساس اعلام دبير ستاد تنظيم بازار کارخانجات توليدي بايد برنامه ريزي لازم براي توليد روغن در بخش خانوار به صورت ۷۰ درصد روغن مايع (معادل ۸۴ هزار تن) و ۳۰ درصد روغن نيمه جامد (معادل ۳۶ هزار تن) و به تفکيک روغن توليدي مايع خانوار ۶۰ درصد پخت و پز (معادل ۵۰ هزار تن) و ۴۰ درصد سرخ کردني (معادل ۳۴ هزار تن) را در دستور کار قرار دهند.

 در ادامه اين نامه با اشاره به تکاليف دولت در رصد و پايش واردات و توزيع انواع روغن خام و ساخته شده، همه واحدهاي توليدي، توزيعي و پخش مکلف به ثبت اطلاعات ترخيص، توليد و توزيع به تفکيک خريدار در سامانه جامع تجارت داخلي شدند. سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان نيز بايد بر کليه مراحل تامين، توليد و توزيع و رعايت قيمت‌هاي مصوب نظارت حداکثري داشته باشد و با تخلفات احتمالي برخورد کند.

گفتني است که بر اساس آمار ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹، از بين کالاهاي منتخب صنعتي، بيشترين کاهش توليد مربوط به روغن ساخته شده نباتي بوده که با ۱۶.۲ درصد کاهش از حدود يک ميليون و ۶۵۰ هزار تن در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸ به يک ميليون و ۳۸۰ هزار تن در مدت مشابه سال گذشته رسيده است. همچنين بر اساس اين آمار در بهمن ماه سال قبل توليد روغن به ۱۶۵ هزار تن رسيده است که نزديک به ۱۰ درصد نسبت به ماه قبل از خود افزايش داشته است. اين در حالي است که بر اساس نامه توليد روغن بايد ماهانه به ۱۸۰ هزار تن برسد.

اواخر شهريور پارسال بود که عرضه روغن جامد در فروشگاه‌ها کم شد و قيمت آن نيز افزايش يافت. کمتر از يک ماه بعد نيز روغن مايع در بازار کمياب شد؛  به طوري که اين کالا يا در مغازه‌ها و فروشگاه‌هاي بزرگ نبود يا به هر نفر تنها يک روغن فروخته مي شد. اگر چه بنا بر وعده مسئولان مربوطه قرار بود از اوايل دي ماه روغن در بازار توزيع و مشکل اين کالاي پرمصرف حل شود، اما به نظر مي رسد اين وعده در بخش روغن جامد هنوز  عملياتي نشده است؛  به طوري که اوايل اسفند فروش روغن جامد با کارت ملي خبرساز شد. اما معاون بازرگاني داخلي وزارت صمت فروش روغن با کارت ملي را تکذيب کرد و از افزايش ۲۵ درصدي توليد روغن خبر داد. نهايتا اواخر اسفند پارسال قائم‌مقام وزير صمت در امور بازرگاني به وجود مشکلاتي در بازار روغن جامد اذعان کرد و وعده داد که اين مشکلات در فروردين ۱۴۰۰ برطرف شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره