برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

وضعیت صادرات خشکبار ایران در سال جاری

منبع
ايسنا
بروزرسانی
وضعیت صادرات خشکبار ایران در سال جاری

ايسنا/ سازمان توسعه تجارت در جديدترين گزارش خود به بررسي وضعيت صادرات خشکبار ايران در سال جاري پرداخته که نشان دهنده رشد صادرات در اين بخش است.

با وجود آنکه در طول سال‌هاي گذشته بسياري از دولت‌ها بر لزوم حرکت به سمت صادرات کالاهاي پيچيده و با ارزش افزوده بالا تاکيد کرده‌اند اما در عمل هنوز بخش مهمي از صادرات ايران را يا محصولات وابسته به نفت تشکيل مي‌دهند يا کشاورزي و محصولات غذايي و از اين رو حفظ بازارهاي سنتي ايران اهميت فراواني دارد.

در سال  ۱۳۹۹، ميزان صادرات خشکبار ايران نيز به تبعيت از وضعيت جهاني اقتصاد زير سايه شيوع کرونا، کاهش يافت اما همانطور که آمارها نشان مي‌دهد در دو ماهه ابتدايي سال ۱۴۰۰ ميزان صادرات ايران ۴۸ درصد افزايش يافته، آمارهاي تفکيکي سازمان توسعه تجارت نيز نشان مي‌دهد که در حوزه خشکبار صادرات ايران افزايش يافته است.

بر اساس اعلام اين سازمان،  صادرات اين گروه طي دو ماهه نخست سالجاري با ارزشي معادل ۲۱۲ ميليون دلار و به وزن ۹۶ هزار تن صورت گرفته که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشي ۳۶ درصد و به لحاظ وزني ۲۵ درصد رشد داشته است.

از اين ميزان، صادرات پسته خود به تنهايي معادل ۱۲۲ ميليون دلار و ۱۸ هزار تن بوده است که ۵۷ درصد از کل صادرات اين گروه را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشي ۴۳ درصد و از لحاظ وزني ۵۰ درصد افزايش را نشان  مي‌دهد.

از مهمترين بازارهاي هدف صادراتي محصولات خشکبار در دوره مذکور مي‌توان به چين، امارات متحده عربي، هندوستان، ترکيه، عراق، پاکستان، روسيه، قزاقستان، ويتنام، افغانستان و... اشاره کرد.

صادرات خرما طي دو ماهه نخست سالجاري معادل ۴۸ هزارتن به ارزش۴۲ ميليون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشي ۱۲ درصد و از لحاظ وزني ۱۳ درصد افزايش را نشان مي‌دهد. صادرات کشمش نيز طي دو ماهه سالجاري  معادل ۲۷ هزارتن به ارزش ۳۵ ميليون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه قبل از نظر ارزشي و وزني با ۵۰ درصد رشد مواجه شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره