نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
موسیقی

اعلام جزییات برنامه محسن شریفیان برای موسیقی ایران و عمان در مسقط

منبع
مهر
بروزرسانی
اعلام جزییات برنامه محسن شریفیان برای موسیقی ایران و عمان در مسقط

مهر/ یکی از نوازندگان و پژوهشگران موسیقی نواحی بوشهر از جزییات حضورش در یک رویداد موسیقایی ویژه به میزبانی کشور عمان با هدف معرفی گونه‌ها و سبک‌های مختلف موسیقایی منطقه بوشهر خبر داد.

محسن شریفیان پژوهشگر و نوازنده موسیقی مناطق جنوب کشور که طی سال های اخیر آثار پژوهشی متعددی را پیش روی مخاطبان قرار داده، ضمن ارائه توضیحاتی درباره تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود توضیح داد: طی روزهای گذشته مجموعه نشست های پژوهشی را با نگاهی به مشترکات موسیقی و مردم شناسی کشور عمان و موسیقی مناطق جنوبی کشور در شهر مسقط برگزار کردم که خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.

وی افزود: موسیقی عمان و موسیقی جنوب ایران، هر ۲ متأثر از هم جواری با دریا و مراودات دریانوردی با کشورهایی مشابه مانند تانزانیا و هند هستند و از این رو پرداختن به مشترکات فرهنگی این ۲ کشور با رویکرد هم نوایی در راستای تقویت ارتباطات فرهنگی، حائز اهمیت است. برای مثال در موسیقی بومی عمان همانند موسیقی جنوب ایران، نقش آوازهای دریانوردان و نواختن انواع سازهای کوبه ای، برجسته است. استفاده از ساز حبان (نی انبان) با همراهی سازهای نظیر «رحمانی» و «کاسر» با وجود برجسته بودن نواختن نی انبان اسکاتلندی در عمان نیز بسیار قابل توجه است.

شریفیان با اشاره به اینکه در برگزاری این رویداد تعدادی از مجموعه های گردشگری و فرهنگی کشورمان حمایت های ویژه ای را انجام دادند، توضیح داد: ریشه برخی از آیین ها در عمان و جنوب ایران هم چون مراسم «نیروز» (معرب نوروز) و «لیوا» مشابه هم هستند. در مراسم «لیوا» که در عمان و جزیره خارگ در استان بوشهر نیز برگزار می شود، شباهت معناداری که در نام، آوازها و پوشش و سازهایی مانند توسیلک و مزمار وجود دارد ما را به سوی خاستگاهی مشترک راهنمایی می کند.

اعلام جزییات برنامه محسن شریفیان برای موسیقی ایران و عمان در مسقط

این پژوهشگر و نوازنده موسیقی جنوب در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: من در بخشی از این ایونت به معرفی قابلیت های جدید ساز لیانیک هم پرداختم که در پنج گام مختلف قابلیت نواختن دارد. این ساز اخیرا در کشورهای عربی مورد استقبال نوازندگان نی انبان قرار گرفته است. البنه در این نشست که با استقبال مخاطبان عمانی و ایرانی روبه‌رو شد یک گروه چهارده نفره از هنرمندان موسیقی عمانی با عنوان «ضواحی» من را همراهی کردند و تا آن جا که اطلاع دارم قرار است با حمایت چند مجموعه مرتبط با حوزه گردشگری و صنعت هواپیمایی این رویداد به صورت مشترک در تهران هم برگزار شود.

شریفیان که طی سال های گذشته مجموعه کتاب های پژوهشی از جمله «باب الهوا» را درباره موسیقی جنوب ایران منتشر کرده است، در پایان یادآور شد: موسیقی عمان و موسیقی جنوب ایران، هر ۲ متأثر از هم جواری با دریا و مراودات دریانوردی با کشورهای همسایه و مناطق مختلف هند و تانزانیا هستند. ضمن اینکه ‏‎شباهت آیین ها و سازهای رایج در عمان و جنوب ایران همچون مراسم آغاز سال، «نهمه»، «لیوا» و«فن الهبان» نشانه‌ای معنادار از ارتباط فرهنگی و ریشه های مشترک تاریخ و تمدن ۲ منطقه است. بنابراین چنین رویدادهایی تلاش دارد تا در قالب یک گفت‌وگوی دوستانه و موسیقایی به مشترکات فرهنگی میان عمان و جنوب ایران بپردازد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar