نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
موسیقی

اجرای تک نوازی ساز باستانی «عود» در قشم

منبع
ايرنا
بروزرسانی

ایرنا/ بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس آبخوستی موسیقایی است و آوای دریا، نهفته در سینه هنرمندان، خفته در پنجه نوازندگان و برخاسته از پایکوبی رقصندگان در جادویی موسیقی سرزمین آب و آفتاب وجود دارد.

جزیره قشم به زادگاه عود زن های بزرگ و مشهور در طول تاریخ معروف بوده است و مردم متعقدند که عود از طریق این جزیره و نوازندگان زبردست آن به سرزمین های عربی رفته است.

هم اکنون در بین بهترین نوازندگان عود در کشورهای حاشیه خلیج فارس، دمشق و مصر قشمی ها جایگاه ویژه ای دارند.

عود یا(بربط یا بربت) سازی است که باربد نوازنده بزرگ ایران در دوره ساسانیان ابداع کرده و خود نیز به زیبایی آن را می نواخته است.

در قدیم در ایران برای انجام کار در فضای با نشاط تر، به ویژه کارهای که هنر به نوعی در آنها مطرح بوده، از موسیقی استفاده می کردند.

از جمله در معماری بناها، بنایان همراه با موسیقی کار می کرده اند. تا چندی پیش آثاری از این دست در آواز خواندن بنایان بر داربست ها به هنگام کار هنوز بر جای مانده بود.

می گویند در دوره حمله عرب به ایران، آنچه اسیر می گرفتند از میانشان هنرمندان، صنعتگران و عالمان را بر می گزیدند و باقی را رها می کردند.

از نخستین گروه هایی که از ایران به عنوان اسیر برای کارهای ساخت و ساز به عربستان برده شد گروه طراحان و معماران و سنگتراشان بود.

در ایران باستان(و کما بیش در نزد سایر اقوام) مرسوم بود که کار را با موسیقی توامان می کردند تا کارگزاران و کارگران از کار کردن دیرتر خسته و فرسوده شوند.

نتیجه کار در نهایت در حال و هوای روحانی موسیقی، زیباتر و دلپسندتر از آب در آید. این موسیقی کار در همه حرفه ها کاربری محتوم داشت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره