logo
  1. برگزیده
سیاسی

واکنش آمریکا به گزارش‌ها درباره افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران

منبع
ايسنا
بروزرسانی
واکنش آمریکا به گزارش‌ها درباره افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران

ایسنا/ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌های منتشر شده درباره افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در نیروگاه فردو مدعی شد واشنگتن در صورت گسترش برنامه‌ هسته‌ای ایران به آن «پاسخ متناسب» خواهد داد.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از دیدبان هسته‌ای سازمان ملل ادعا کرد ایران به سرعت 2 آبشار سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم در نیروگاه فردو نصب کرده است .

طبق این گزارش در گزارشی محرمانه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز پنج‌شنبه به کشورهای عضو ارسال شده آمده است: در تاریخ ۹ و ۱۰ ژوئن، ایران از قصد خود مبنی بر نصب هشت آبشار سانتریفیوژ IR-۶ در طی سه الی چهار هفته آتی در نیروگاه غنی‌سازی سوخت فردو خبر داد.

 در ادامه گزارش آمده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ ۱۱ ژوئن، نصب 2 آبشار سانتریفیوژ IR-۶ در نیروگاه غنی‌سازی سوخت فردو را تایید کرد. نصب چهار آبشار سانتریفیوژ IR-۶ دیگر نیز در جریان بود.

در پی انتشار این گزارش وزارت امور خارجه آمریکا رو به تهدید و ادعاهای بی‌اساس آورده و اعلام کرد واشنگتن در صورتی که ایران برنامه افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را به اجرا در آورده باشد به آن «پاسخ متناسب» خواهد داد.

«متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: «گزارشی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده تصریح می‌کند ایران به دنبال تداوم گسترش برنامه‌ هسته‌ای خود در راه‌هایی است که هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری ندارند. این اقدامات برنامه‌ریزی شده هر چه بیشتر باعث تضعیف ادعاهایی که ایران بر خلاف آن مطرح می‌سازد می‌شوند.»

او گفت: «اگر ایران این برنامه‌ها را اجرا کند ما به صورت متناسب به آن پاسخ خواهیم داد.»

به نوشته وبگاه «یو.پی.آی»، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک هفته بعد از آن برای کشورهای عضو فرستاده شده که یک قطعنامه ضد ایرانی توزیع شده توسط انگلیس، فرانسه و آلمان در بین اعضای شورای حکام با ۲۰ رای موافق، دو رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع تصویب شد.

این قطعنامه در حالی از ایران همکاری بیشتر و بدون تاخیر را درخواست و نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران ادعاهای واهی را مطرح کرد که در آن هیچ اشاره‌ای به حقوق ایران و تعهدات کشورهای غربی در برابر همکاری ایران با آژانس نشده است.

میلر ادعا کرد: «ایران باید بدون تاخیر بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده تا وظایف حراستی خود که به لحاظ قانونی الزام‌آور هستند را به طور کامل اجرا کند. تا زمانی که ایران اینطور عمل نکند، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پاسخگو کردن ایران ادامه خواهد داد.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره