logo
  1. برگزیده
سیاسی

زاکانی: ظرف چهار سال دغدغه مسکن مردم را حل خواهیم کرد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
زاکانی: ظرف چهار سال دغدغه مسکن مردم را حل خواهیم کرد

ایرنا/ «علیرضا زاکانی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به برنامه هفتم توسعه پایبند هستم و مهمترین کار را عملیاتی کردن این برنامه می‌دانم وی در ادامه افزود به جای وعده قانونی 4 میلیون مسکن در 4 سال میتوانیم 10 میلیون مسکن بسازیم.

برنامه گفت و گوی ویژه خبری علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۲۲ به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه خبر آغاز شد.
این سومین حضور زاکانی در برنامه تلویزیونی است و وی در این برنامه به تشریح برنامه‌های خود می پردازد.

روحانی برنامه ششم را به مجلس ارائه نداد

بند الف ماده سه باعث دلاری شدن نرخ انرژی می شد.

در برنامه پنجم مداخله داشتم و در برنامه ششم دولت آقای روحانی آن را به مجلس نیاورد

الگوی برنامه پنج ساله برای کشور مفید است، بالطبع باید به این برنامه پایبند بود

ظرف چهار سال دغدغه مسکن مردم را حل خواهیم کرد

بافت های فرسوده به تعبیری طلاست، اینها تهدید است اما در دل آنها قابلیت خوابیده است که اگر دولت برای آنهال مشوق قرار دهد مردم خودشان دست به کار ساخت و ساز میزنند

خانه دار شدن تبدیل به یک آرزوی دور دست برای مردم شده است

رئیس جمهور باید به مسائل اشراف داشته باشد تا کلاه سرش نگذارند 

یک بخش برنامه نویسی داریم واجرای آن یک بخش اساسی است

تمام سیستم نسبت به اجرای برنامه ها باید پاسخگو باشد

بنده پزشک هستم و دماسنج خودم را به جای جیب ثروتمندان در سفره نیازمندان خواهم گذاشت

 بانکی را در کشور داریم که طی یک سال 7/5 درصد تورم در کشور ایجاد کرده است

نقدینگی مثل آب میماند و میشود آن را هدایت کرد و یا مثل سیل شود، یکی از مثالهای آن بحث مسکن است

نرخ ارز دستوری نیست و دستوری هست، یعنی نمیشود بدون کار کارشناسی دستور تغییر نرخ ارز را داد.

مالیات یک ابزار تنظیم گری است که دولت ها باید متوجه باشند

مالیات نباید شیرازه تولید را بگیرد و آن را زمینگیر کند

در زمینه بنگاه های کوچک مالیات گیری باید با اغماض رفتار کند اما رد برخورد با گردن کلفت ها نیازمند هوشمندسازی و دقت است.

اگر بنا بر مالیات گیری باشد باید ابتدا به مراکز بزرگ و مجموعه های بزرگ پرداخت تا با جریان تولید کشور همراهی کند

 دیوان سالاری مشخصی که مانع از انجام کارها هست را باید شکست و مسئولین باید پاسخگو شوند

دولت باید چالاک شود و بهترین خدمت را ارائه دهد در نزدیک ترین زمان

مدیریت محلی باید بتواند در خدمت حکومت مرکزی قرار بگیرد و مکمل او بشود.
مشروح اظهارات زاکانی
زاکانی با اشاره به تدوین برنامه‌های ۵ ساله در کشور، اظهار داشت: بنده چهار دوره نماینده مجلس بودم. در یک دوره از اواسط به شهرداری رفتم. با سه برنامه از نزدیک مواجه بودم. در مجلس هفتم دیدیم برنامه‌ای را که در مجلس ششم تصویب شده بود، ایراداتی داشت.

وی ادامه داد: دولت روحانی برنامه ششم را به مجلس نیاوردند. بند الف ماده ۳ شرایط را به سمتی می‌برد که دلاری کردن نرخ انرژی را ایجاد می‌کرد و یک عمل بدون بی‌هوشی اقتصاد کشور بود.

وی افزود: در مجلس یازدهم در مرکز پژوهش‌ها بودم. هم به برنامه‌های قبل اشراف دارم هم در برنامه نویسی مشارکت داشتم.

زاکانی در مورد اجرای قانون هفتم، تصریح کرد: قانون برای اجراست و اگر کسی قانون را قبول ندارد نباید کسی خود را برای مسئولیتی پیشنهاد دهد. مهم‌ترین اقدامی که انجام می‌دهیم عملیاتی کردن این برنامه در بسته‌ها و بودجه‌های سالانه است. پایبندی به برنامه برای ما یک اصل است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت بنده دولت خدمت است و رفع مشکلات معیشتی مردم را دنبال می‌کنیم.

زاکانی در مورد راهکار دولت متبوع خود برای هدف برنامه هفتم جهت پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت، افزود: برنامه اگر با استفاده از توانمندی‌های موجود کشور (مردم و نخبگان) انجام شود، به راحتی این برنامه قابل اجراست. هدف ۸ درصد هدف خوبی است.

وی گفت: معتقدم با بسیج همه امکانات کشور به راحتی می‌توان با تکیه به مردم این برنامه را اجرا کرد. نیازمند پیشران‌هایی هستیم تا تولید را در مدار خود ایجاد کند. در کشور فرصت‌ها و تهدیداتی وجود دارد.

کاندید انتخابات ریاست جمهوری گفت: در تهران در چند مورد با دولت شهید رئیسی چند حرکت شد و توانستیم خدمات خود را توسعه دهیم. دو هفته گذشته با حضور آقای مخبر ۲۰۳ هزار واحد مسکونی را آغاز کردیم. این به تولید کشور، اقتصاد و اشتغال کمک می‌کند.

وی افزود: تولید در رأس امور است و برای آن می‌توان بسیج همگانی تشکیل داد.

وی ادامه داد: زمانی که شهید رئیسی دولت را تحویل گرفتند، بالغ بر ۳۹ صدم درصد ضریب جینی بود. این حکایت از این داشت که با توجه به اقشار محروم جامعه می‌توانیم ضریب جینی را کاهش دهیم. لذا بسته رفاه را برای خانواده‌ها در نظر گرفته‌ایم. هدف اول ناظر بر سلامت مردم است. تا مردم به غیر از درد بیماری رنج دیگری نداشته باشند.

وی گفت: هدف بعدی بسته اقتصادی برای مردم است.

زاکانی هدف سوم را افزایش توان خرید مردم دانست و تصریح کرد: هدف چهارم، مسکن است. تجربه خوبی که در شهرداری تهران داشتم.

وی گفت: هدف پنجم بحث یارانه‌ها در حوزه انرژی است که توزیع عادلانه آن می‌تواند مؤثر باشد.

کاندید انتخابات ریاست جمهوری در مورد برنامه‌های دولت متبوع خود در حوزه مسکن، افزود: ۲۶ میلیون خانوار داریم که یک چهارم اینها مسکن ندارند. اما جمعیت این یک چهارم ۳۷ درصد جمعیت است.

وی ادامه داد: معتقدم با تجاربی که داشتم، ظرف چهار سال دغدغه مردم را از مسکن برخواهم داشت. در کشور بیش از ۱۴۰۰ شهر و بافت فرسوده و پلاک‌های ناپاک وجود دارد. اگر دولت مشوقی برای این‌ها دهد، مردم خودشان مسکن خواهند ساخت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: امام راحل فرمودند جایی که مردم می‌توانند کار کنند، دولت نباید کار کند. هفت درصد مردم تهران بافت فرسوده است و ۱۷ درصد مردم در این بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

زاکانی بیان کرد: عده‌ای می‌خواستند کشور را گران کنند. ما در مسیر ارزان سازی اقداماتی را شروع کردیم.

وی عنوان کرد: ظرف چهار سال دغدغه مسکن مردم را حل خواهیم کرد.

زاکانی در مورد اقدامات دولتش برای تحقق قیمت اقلام اساسی، تصریح کرد: امروز در کشور ما خلأ اطلاعات‌های جامع نسبت به ۸۴ میلیون نفر بیداد می‌کند. یک روزی پیاز زیاد می‌کارند و روی دست کشور می‌ماند و یک روز کم می‌کارند و دست مردم خالی می‌ماند. مهم‌ترین بخش ماجرا موضوع برنامه‌ریزی دقیق است.

وی ادامه داد: ایجاد زمینه پشتیبانی صحیح مبتنی بر هوشمندسازی در بخش مولد جامعه (کشاورزی و دامداری) است.

وی گفت: شب عید امسال میوه قراردادی مستقیماً از کشاورز خریداری کردیم و واسطه‌ها و دلال‌ها را حذف کردیم.

زاکانی گفت: در دولت رئیسی تفاهمنامه‌ای با وزارت کشاورزی نوشتیم که ماحصل آن این شد که در مدیریت شهری بتوانیم ظرفیت‌های تهران را در موضوع معیشت مردم در دست بگیریم. در میادین میوه ۳۰ تا ۷۰ درصد ارزان‌تر از بازار بیرون است. می‌توان هماهنگ کرد که مردم بتوانند باکیفیت‌ترین میوه‌ها را با قیمت پایین دریافت کنند.

وی بیان کرد: در شهرداری الگوهایی را دنبال کردیم که قابل اجرا در دورترین نقاط کشور است که فقط اجرای آن اراده می‌خواهد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مورد نسبت‌های مالیاتی در کشور، تصریح کرد: مالیات یک ابزار تنظیم‌گری است تا ابزار درآمد دولت. مالیات باید در خدمت تولید قرار گیرد. در مورد بنگاه‌های کوچک و اصناف باید با اغماض رفتار کرد اما در خصوص گردن کلفت‌هایی که کمتر به مالیات توجه دارند، نیازمند هوشمند سازی و دقت است.

وی ادامه داد: صحنه باید شفاف شود ومشخص شود چه کسی چه کاری را در کشور انجام می‌دهد.

زاکانی در مورد تحول اداری و اصلاح ساختار اداری، تصریح کرد: ابزارهای ویژه‌ای وجود دارد که به راحتی می‌توان هوشمند سازی را انجام داد. مثلاً در مورد انرژی اگر به سمت برقی‌سازی برویم، ظرفیت‌ها را به سمتی می‌بریم که می‌توانیم ظرفیت‌ها را کنترل کنیم.

وی گفت: بروکراسی مشخصی که مانع کار است را باید شکست و مسئولین را پاسخگو کرد. دولت به دولت چالاک تبدیل شود و امکانی فراهم شود که بهترین خدمت ارائه شود.

وی افزود: مدیریت محلی، فدرالیسم‌نیست. اگر مدیریت محلی بتواند مکمل دولت مرکزی شود، به سرعت می‌توان کارها را پیش برد.

زاکانی در مورد اقدامات دولت متبوع خود در زمینه اقتصاد دریا محور افزود: ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم. هر کشوری ساحل دارد، ثروت اندوزی می‌کند. وجود سه هزار ساحل در جنوب کشور، بزرگترین فرصت برای کشور است. صنایع را باید به کنار سواحل برد. ترانزیت بین‌الملل و استفاده از بنادر دریایی می‌تواند امکاناتی دهد که سواحل مکران قطب بزرگ اقتصادی کشور قرار گیرد. به عنوان یک امر قطعی در این مسیر حرکت خواهم کرد.

وی با بیان این‌که برای کل کشور هم می‌توان مثل تهران عمل کنیم، ادامه داد: گوشت ران گوسفند در میادین کیلویی ۳۱۷ هزار تومان عرضه می‌شود. ما اقلام مورد نیاز مردم را با کرامت در منزل آنان تحویل خواهیم داد. باید یارانه را به حلقه آخر تحویل به مردم تحویل داد. مثل همین شرایطی که در نان اتفاق افتاد و نان گران نشد. مفسدان اقتصادی و دلال‌ها با شیوه جاری، حذف شدند.

وی با اشاره به موضوع یارانه‌ها، گفت: در این حوزه دنبال انقلاب بزرگی در کشور هستم.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دماسنجم را به جای جیب ثروتمندان، وسط سفره مردم گذاشته‌ام تا ضریب جینی را بهبود دهم.

زاکانی تصریح کرد: مشکل فروش دامداران را با تدابیری که اندیشیدیم، حل کردیم. دولت باید امکاناتی را از طریق مدیریت‌های محلی و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها فراهم کند تا بخش تولید به بخش فروش بی‌واسطه متصل شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مورد ثبات قیمت‌ها، تک نرخی شدن تورم و ثبات نرخ ارز در برنامه هفتم توسعه، گفت: دولت رئیسی در سال گذشته رشد نقدینگی را از ۳۰ درصد به ۲۳ درصد کاهش داده است. مشارکت مردم در طرح‌های ناتمام دولتی، خصوصی‌سازی به معنای مشارکت دادن مردم هم موجب جهش کشور می‌شود و هم مردم سود می‌کنند.

وی گفت: مولدهایی که ناترازی ایجاد می‌کنند مثل بانک‌ها را، باید کنترل کرد. بانک‌ها، به خصوص بانک‌های خصوصی ۶.۵ درصد تورم ایجاد کرده‌اند. این مسیر باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: نرخ ارز، هم دستوری است و هم دستوری نیست. با کارشناسی، تولید، صادرات و واردات را می‌توان به گونه‌ای مدیریت کرد تا نرخ ارز در این مسیر تعیین شود. سپردن نرخ‌گذاری ارز به بازار و واسطه‌ها، کار بسیار اشتباهی است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar