نماد آخرین خبر

جهانگیری‌: باید رئیس‌ جمهوری روی کار بیاید که تحریم‌ها را لغو کند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
جهانگیری‌: باید رئیس‌ جمهوری روی کار بیاید که تحریم‌ها را لغو کند

ایرنا/ معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم با بیان اینکه ما در یک آزمون بسیار بزرگی قرار گرفته‌ایم و باید آینده این کشور را رقم بزنیم، گفت: : باید رئیس‌جمهوری روی کار بیاید که تحریم‌ها را لغو کند.

اسحاق جهانگیری در پیام ویدیویی خطاب به مردم گفت: کشور ما در شرایط بسیار دشواری قرار گرفته، عدم مشارکت ۶۰ درصد از واجدین شرایط در مرحله اول انتخابات پیام مهمی را برای مسئولان در پی داشت.
وی اظهار کرد: ما در سالهای اخیر انتخابات با مشارکت ۷۳ درصد و ۸۰ درصد برگزار کرده بودیم و انتخابات اخیر نشان داد که مردم نسبت به یکسری مسائل و اتفاقات ناراضی هستند و اعتراض دارند که باید به صورت جدی به آنها پرداخته شود.
معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم افزود: رئیس جمهوری که برای اداره کشور انتخاب شود می‌تواند برای مردم امید به همراه داشته باشد که قادر است سخن مردم را بشنود، برای اعتراضات مردم جایگاه قائل است، برای حل مشکلاتی که مورد اعتراض مردم است می تواند تصمیمات جدی بگیرد و مسائل کشور را حل کند.
جهانگیری خاطرنشان کرد: از طرف دیگر کشور در شرایطی قرار گرفته که با ناترازی‌های جدی در بحث بودجه، نظام بانکی، انرژی و آب و هوا قرار گرفته است. این ناترازی‌ها به نقطه ای رسیده که دیگر قابل تعویق نیست. تعویق هر یک از آنها می تواند کشور را با بحران‌های بزرگتری رو به رو کند و ما نیازمند تصمیم‌گیری‌های جدی برای عبور از این ناترازی‌ها هستیم.
وی با بیان اینکه معیشت مردم در شرایط دشواری قرار گرفته و متوسط تورم در ۴۰ سال گذشته حدود ۲۰ درصد بوده که در چهار سال اخیر این متوسط به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و معیشت و زندگی مردم به شدت دچار سختی شده است، افزود: خروج سرمایه از کشور شدت گرفته، هم سرمایه های مادی کشور در حال خروج از کشور است و هم سرمایه انسانی هر کشور که نخبگان و متخصصین کشور و سرمایه اصلی هر کشور برای توسعه هستند در حال خروج از کشورند.
این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: توسعه کشور متوقف شده، وقتی کشوری توسعه‌اش متوقف شود آینده آن کشور در معرض خطر قرار می‌گیرد. من فکر می‌کنم که الان زمان تصمیم‌گیری است، اینکه گفته می‌شود رئیس جمهور اختیار ندارد اینچنین نیست رئیس جمهور شخصیت دوم کشور است و در همه شوراهایی که در کشور برای تصمیم‌گیری تعیین می‌شود ریاست را بر عهده دارد.
جهانگیری افزود: رئیس جمهور یا شخصا تصمیم می گیرد و یا به کمک این شوراها تصمیم می گیرد یا در مواردی هم که خارج از قوه مجریه است رئیس جمهور در تصمیم‌سازی نقش کلیدی دارد، لذا مهمترین مقام کشور که می توانیم انتخاب کنیم در دسترس است.
وی با بیان اینکه مردم عزیز کشورمان باید توجه داشته باشند که آیا تصمیم گرفته‌اند که روند اداره کشور را در یک مسیر رو به بهبود قرار دهند؟ یا اینکه «نه» فکر می‌کنند مسیر مخربی که وجود داشته باید ادامه پیدا کند، خاطرنشان کرد: همه مشکلات کشور در یک نقطه جمع می‌شود، رئیس جمهور قبل از هر کاری باید به دنبال افزایش سرمایه اجتماعی کشور باشد. باید در داخل کشور وقت بگذارد و با نخبگان و دانشمندان و مردم گفت‌وگو کند و اعتماد مردم به نظام تصمیم‌گیری کشور را افزایش دهد.
معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: در مرحله دوم رئیس جمهور باید مصمم باشد تا تحریم‌ها را از پیش پای ملت بردارد؛ تحریم‌ها نه تنها نعمت نیست بلکه یک تهدید بزرگ است.
جهانگیری افزود: تحریم‌ها دهه نود ما را به گروگان گرفته و ۱۰- ۱۲ سال است که تحریم‌های زیادی علیه کشور ما وضع شده ـ تحریم فروش نفت، تحریم نظام بانکی و جابجایی پول، تحریم کشتیرانی برای جا به جایی کالا، تحریم بنادر ایران برای اینکه هیچ کشتی ای به بنادر ایران رفت و آمد نکند ـ . در مقطعی که تحریم هستیم، مسئولین کشور وظیفه دارند تحریم‌ها را دور بزنند.
وی افزود: اما باید بدانیم و به مردم هم صادقانه بگوییم دور زدن تحریم‌ها یعنی هر سال ده‌ها میلیارد دلار خسارت به کشور وارد و این هزینه از جیب مردم پرداخت شود. رئیس جمهوری باید روی کار بیاید که باور داشته باشد باید تحریم‌ها را لغو کند.
معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم با بیان اینکه ما در مقابل دو دیدگاه قرار داریم، افزود: دیدگاه آقای جلیلی تجربه شده است. جلیلی و اطرافیان او باور دارند که تحریم نعمت است. باور داشتند و می‌گفتند از زمانی که آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، تحریم کاغذ پاره است. میز مذاکره را به منبر خطابه تبدیل کردند، هر جلسه‌ای که برگزار شد نتیجه‌اش این شد که تحریم‌های جدیدی علیه ملت ایران وضع شد. با این تفکر ما حتما به بیراهه می‌رویم و این راه درست نیست.
جهانگیری افزود: ‌دکتر پزشکیان درست در نقطه مقابل این دیدگاه قرار دارد. او باور دارد که باید در داخل کشور اعتماد مردم را در مرحله نخست جلب کرد، باید با کارشناسان، صاحبنظران و متخصصان و نخبگان کشور گفت‌وگو کرد.
وی با بیان اینکه باید برای حل مشکلات اساسی کشور اجماع‌سازی کرد و این مساله مهمی است، افزود: ما در یک آزمون بسیار بزرگی قرار گرفته‌ایم. ما باید آینده این کشور را رقم بزنیم. آقای پزشکیان قادر است که یک آینده خوبی را پیش روی ما قرار دهد. قادر است مسیر کشور را در ریلی قرار دهد که آن ریل، ریل بهبود و پیشرفت و ریل به حرکت درآوردن توسعه کشور است.
این فعال سیاسی اظهار کرد: ‌ما برای حل ناترازی‌های کشور چند صد میلیارد دلار منابع نیاز داریم. کسی که یک ذره کار اجرایی کرده باشد و با مسائل اجرایی کشور آشنا باشد می‌داند که فقط برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز و برق و صنایع اصلی کشور چند صد میلیارد دلار منابع نیاز است.
وی با بیان اینکه ایران عزیز ما این جاذبه را دارد که اگر تحریم‌ها برداشته شود در یک مقطع کوتاه همه شرکت‌های خارجی اعم از چینی روسی، آسیایی، اروپایی در یک رقابت جدی و با هزینه‌های بسیار کم به سمت ایران بیایند و در ایران سرمایه‌گذاری کنند و دغدغه اشتغال و معیشت از پیش پای ملت ما برداشته خواهد شد، گفت: اداره کشور در یک جمله این است که به عقل به علم و به عمل نیاز دارد. با توهم، جهل و تحجر نمی‌شود کشور بزرگی مانند ایران را اداره کرد و باید به روش‌های صحیح برای اداره کشور بازگردیم.


 
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar