نماد آخرین خبر

بهشتی پور: اگر پزشکیان بنشیند تا ترامپ بیاید و توافق کند اشتباه محض است

منبع
نامه نيوز
بروزرسانی
بهشتی پور: اگر پزشکیان بنشیند تا ترامپ بیاید و توافق کند اشتباه محض است

نامه نیوز/ تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اگر آقای پزشکیان بخواهد از حالا بنشیند تا ترامپ بهمن سرکار آید و با ایران توافق کند، این اشتباهی محض است.

مسعود پزشکیان با رویکرد رفع تحریم ها رأی اکثریت شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورد و بعد از جلسه رأی اعتماد مجلس، دولت او عملا شهریورماه سکان اداره کشور را به دست خواهد گرفت. از طرفی بر عکس چهار سال پیش همه اتفاقات در داخل و خارج آمریکا دارد دست به دست تا ترامپ به کاخ سفید برگردد و این پالس مهمی به سیاست خارجی کشور ما خواهد بود که باید از الان سناریوهای مختلفی را برای آن زمان طراحی کند.

حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره سیاست خارجی دولت مسعود پزشکیان برای رفع تحریم ها با لحاظ احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: در ایران رئیس جمهور برای حوزه سیاست خارجی کشور نقش تصمیم ساز را دارد اما تصمیم گیر نیست. در واقع شورای عالی امنیت ملی به عنوان نهاد بالادستی به بررسی تصمیم سازی ها و جمع بندی مباحث می پردازد اما طبق قانون اساسی رهبر معظم انقلاب نظر نهایی را درباره حوزه سیاست خارجی اعلام می کنند.

وی اصلی ترین گیر و مشکل ایران در حوزه سیاست خارجی را با آمریکا خواند و افزود: اروپا، روسیه و چین نیز در این حوزه اثرات خود را دارند اما طرف اصلی ما آمریکا است. بایدن دست چپ و راست خودش را گم کرده است و در خیلی از مراسم ها و سخنرانی ها راهنمایی اش می کنند تا مسیر را گم نکند، بر همین اساس معتقدم اگر ترامپ ترور هم نمی شد شانس خیلی بیشتری را در مقایسه با بایدن برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به مناسبات رقابتی بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اظهار کرد: تغییر در رأس کاخ سفید به این معنا نیست که دولت بعدی واشنگتن خواه دموکرات، خواه جمهوری خواه بدون درنظر گرفتن منافع آمریکا و صرفا برای رقابت انتخاباتی حاضر باشد به ایران امتیاز دهد.

وی افزود: هر رئیس جمهوری دولت بعدی آمریکا را تشکیل دهد به این می نگرد که در توافق با ایران منافع کشورش تأمین می شود یا خیر. اگر پاسخ به این سئوال برایش مثبت باشد برای حصول توافق انعطاف نشان می دهد اما اگر جواب منفی باشد حتی اگر پای توافق را نیز امضا کرده باشد بعد مدتی از آن خارج می شود؛ اتفاقی که در موضوع برجام افتاد و ترامپ از آن خارج شد.

بهشتی پور گفت: حتی اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه پیروز شود، دولت را در بهمن ماه تحویل می گیرد. پس تا 6 ماه آینده کلی تحولات امکان دارد در صحنه بین الملل و داخل آمریکا اتفاق بیفتد. اگر آقای پزشکیان بخواهد از حالا بنشیند تا ترامپ بهمن سرکار آید و با ایران توافق کند، این اشتباهی محض است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: اگر می خواهیم درست کار کنیم باید سناریوهای مختلف را درنظر بگیریم تا وقتی ترامپ آمد متناسب با زمان بهترین سناریو را برای رفتار با او در دست داشته باشیم. این کار کارشناسی عمیقی را می طلبد. البته معتقدم تیم خوبی آقای پزشکیان را دارند پشتیبانی می کنند که می توانند با توجه به تجربیات یک دهه گذشته راهکارهای مناسبی را پیش بینی کنند تا منتهی به لغو تحریم ها شوند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر