نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

فلاحت‌پیشه: این ترامپ با ترامپ گذشته در بحث ایران تفاوت دارد

منبع
انتخاب
بروزرسانی
فلاحت‌پیشه: این ترامپ با ترامپ گذشته در بحث ایران تفاوت دارد

انتخاب/ حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس اسبق کمیسیون سیاست خارجی مجلس معتقد است که این ترامپ با ترامپ گذشته در بحث ایران تفاوت دارد و با آمدن ترامپ، امریکا و اروپا نمی‌توانند یک ائتلاف حداکثری را علیه ایران شکل دهند.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس، به «انتخاب» گفت: نوع برخورد سرد آمریکا با نتیجه انتخابات ایران، به طور طبیعی در مطلبی که آقای پزشکیان تحت عنوان برنامه‌های سیاست خارجی نوشت، اثر گذاشت. با وجود اینکه اروپایی‌ها واکنش مثبتی نشان دادند، آمریکایی‌ها سرد برخورد کردند. این برخورد یادآور فرصت سوزی آمریکا در دوران خاتمی و روحانی است. آمریکایی‌ها در این دو دوره بدعهدی کردند؛ مهم‌ترین مانع تنش زدایی میان ایران و آمریکا، سابقه بدعهدی آمریکاست.
او افزود: با وجود نقد‌هایی که به مطلب پزشکیان صورت گرفته، ایشان سعی کرد یک موضع برابر برای ایران نشان دهد. وقتی پیشبرد روابط راهبردی با چین و روسیه را مطرح کرد، به معنای رابطه یکسویه نیست. وقتی هم خواهان تغییر رفتار آمریکا شد، یک موضع برابر را درنظر دارد.
وی بیان کرد: بخشی از واکنش خنثی آمریکایی‌ها نسبت به نتایج انتخابات ایران، ناشی از حاکمیت فضای انتخابات در آمریکاست. در آمریکا امروز هیچ چیز مهم‌تر از انتخابات نیست. آقای پزشکیان به دنبال این است که قبل از اینکه در دنیای پرتنش امروز، یک ناامنی دیگر منطقه را گرفتار کند، پیام تنش زدایی خود را مطرح کند. در گذشته دو نوبت، منابع تنش زدایی ایران گرفتار بحران‌های بین‌المللی شد. اول در زمان آقای خاتمی که گفتگوی تمدن‌ها با شروع سلفی‌گری در شرق به بحران خورد و در آخرین سال دولت خاتمی ایران و آمریکا به سمت جنگ پیش رفتند. در دولت روحانی هم با وجود اینکه مذاکرات به برجام منتهی شد اما سلفی‌گری به غرب ایران منتقل شد و در سوریه منابع ایران در ساز و کار‌های نظامی بلعیده شد؛ ترامپ هم عهدشکنی کرد. ترامپ زمانی قدرت را ترک کرد که در مواجهه نظامی با ایران هم با نوعی شکست مواجه شد.
نماینده سابق مجلس درباره وجهه جدید ترامپ در صورت پیروزی اظهار داشت: ترساندن سیاست تنش زدایی ایران از ترامپ، ناشی از نوعی جهل تاریخی است. ترامپ اگر روی کار بیاید، به هیچ وجه ترامپ گذشته نیست. او وقتی روی کار آمد، ایران را به عنوان یک کشور ضعیف ارزیابی کرده بود که هر لحظه می‌تواند این کشور را مورد تهاجم نظامی قرار دهد. در زمان ترامپ دو شکست نظامی آمریکا شکل گرفت. اول سقوط پهباد آمریکا و دوم حمله به عین الاسد که نخستین حمله گسترده بعد از جنگ جهانی دوم به مواضع آمریکا بود. ترامپ اگر روی کار بیاید، تجربه واکنش جدی ایرانی‌ها را دارد و لذا ترامپ برخلاف گذشته گزینه‌ای تحت عنوان گزینه نظامی را در دست نخواهد داشت. او در عرصه دیپلماسی هم مثل گذشته جاه طلبانه رفتار نمی‌کند. 
فلاحت پیشه درباره عدم ایجاد ائتلاف بین‌المللی علیه ایران گفت: دولت پزشکیان می‌تواند بر اساس یک نظم جدید و از موضع اقتدار، تنش زدایی را پیش ببرد. آمریکایی‌ها برای تنش زدایی، نباید فرصت را از دست بدهند. اگر فرصت را از دست بدهند، روح حاکم بر سیاست خارجی کشور، به سوی آن ساز و کار‌هایی می‌رود که از غرب مستقل می‌شود. مسأله اساسی دیگر این است که در دولت پزشکیان، مناسبات درستی میان ایران و سازمان‌های بین‌المللی شکل می‌گیرد. اگر این نهاد‌ها به سمت تجدید ارتباط با ایران حرکت کنند، یک مؤلفه قدرت درست می‌شود. با آمدن دولت پزشکیان، آمریکا و اروپا نمی‌توانند به یک وحدت ضد ایرانی برسند. حداقل کشور‌های اروپایی به موضع همکاری با ایران باز می‌گردند. حتی اگر ترامپ هم روی کار بیاید، نمی‌تواند یک ائتلاف حداکثری را برعلیه ایران شکل دهد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره