نماد آخرین خبر

سازوکار تعیین اعضای کمیسیون‌هایی که به حدنصاب نرسیدند مشخص شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
سازوکار تعیین اعضای کمیسیون‌هایی که به حدنصاب نرسیدند مشخص شد

ایرنا/ نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ساز وکار تعیین تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلسکه به حدنصاب نمی‌رسند، مشخص کردند.

در جلسه علنی روز سه‌شنبه (۲ مردادماه) بررسی جزئیات گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح ماده ۳۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص تعداد اعضای کمیسیون هایی که به حدنصاب نرسیده‌اند در دستور کار قرار گرفت که به تصویب نمایندگان رسید.

ماده ۳۸ اصلاح شده قانون آئین نامه داخلی مجلس به این شرح است:

تبصره یک- پس از تعیین اعضای کمیسیون های تخصصی مطابق فرآیند مقرر در این قانون چنانچه اعضای کمیسیون تخصصی به حداقل نصاب مذکور در این ماده نرسد هیات مشترک متشکل از اعضای کمیسیون آئین نامه داخلی و هیات رئیسه مجلس مکلف است ظرف حداکثر یک هفته پس از اجرای تبصره ۳ ماده ۳۷ این قانون حداقل اعضای آن کمیسیون را برای یک بار در همان دوره تعیین نماید.

در جریان بررسی پیشنهادات نمایندگان درباره تبصره یک ماده ۳۸ قانون آئین نامه داخلی مجلس، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس در پیشنهاد اصلاح کل خود مطرح کرد که باید برای تعیین اعضای کمیسیون هایی که به حدنصاب نرسیدند زمان در نظر گرفته شود. همچنین این اتفاق باید یک بار در هر دوره‌ای صورت گیرد.

همچنین علی نیکزاد ثمرین در پیشنهادی گفت: بر اساس این پیشنهاد پس از اجرای تبصره ۳ ماده ۳۷ هیاتی متشکل از کمیسیون آئین نامه و هیات رئیسه ظرف یک هفته حداقل اعضای مورد نیاز برای تشکیل کمیسیون‌هایی که به حد نصاب نرسیدند را تعیین کنند و این اقدام یک بار انجام شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خاطرنشان کر د: با این پیشنهاد کمیسیون حقوقی، قضایی و فرهنگی که برای ما بسیار مهم است اگر به حد نصاب نرسد، کمیسیون آئین نامه و هیات رئیسه می‌تواند سقفی را برای آن مشخص کند.

به گزارش ایرنا، بعد از حدود دو ماه ار تشکیل مجلس دوازدهم هنوز دو کمیسیون حقوقی و قضایی و فرهنگی به دلیل نرسیدن به حدنصاب تشکیل نشده است.

طبق ماده ۳۸ آیین نامه داخلی، مجلس دارای کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون‌های خاص با محدوده وظایف مشخص به‌شرح مذکور در آیین‌نامه داخلی مجلس است. تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی، حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر است و تعداد اعضای کمیسیون‌های خاص طبق مواد (۳۹) تا (۴۴) آیین‌نامه داخلی تعیین می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره