نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

وزارت کشور: ۱۴۳ حزب فعال و ۲۱ جبهه سیاسی در ایران داریم

منبع
ايرنا
بروزرسانی
وزارت کشور: ۱۴۳ حزب فعال و ۲۱ جبهه سیاسی در ایران داریم

ایرنا/ سخنگوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با بیان اینکه با درخواست تاسیس حزب نگاه نو در این جلسه موافقت شد، گفت: این حزب طبق قانون ۶ ماه فرصت دارد مجامع عمومی خود را برگزار و اعضای شورای مرکزی را معرفی کند.

عبدالله مرادی بعدازظهر سه‌شنبه ۲ مرداد در نشست کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات دومین جلسه کمیسیون احزاب در سال ۱۴۰۳ گفت: امروز سی و نهمین جلسه این کمیسیون در دولت سیزدهم برگزار شد.
وی با بیان اینکه با درخواست تاسیس حزب نگاه نو در این جلسه موافقت شد، گفت: این حزب طبق قانون ۶ ماه فرصت دارد مجامع عمومی خود را برگزار و اعضای شورای مرکزی را معرفی کند. اگر بتواند فرایندهای خود را در این فرصت ۶ ماهه طی کند، تعداد احزاب ایران از ۱۴۳ به ۱۴۴ خواهد رسید.
سخنگوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اظهار کرد: در حال حاضر در ایران، ۱۴۳ حزب فعال و ۲۱ جبهه سیاسی داریم که ۱۰ حزب در دولت سیزدهم پروانه فعالیت گرفتند و با تاسیس ۷ حزب موافقت شد.
مرادی با بیان اینکه در این جلسه برگزاری مجامع عمومی تعداد از احزاب تایید شد، گفت: برگزاری مجامع عمومی حزب سبز، حزب مجمع جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی، حزب کانون فارغ التحصیلان شبه قاره هند، حزب مردمسالاری و حزب پایداری تایید شد، اما مجمع عمومی مجمع ایثارگران به دلیل پاره‌ای از مشکلات مورد تایید قرار نگرفت.

وی اظهار کرد: ۵۶ حزب و انجمن اقلیت دینی در کشور داریم، گفت: امروز ۴ مجمع عمومی برگزار شده اقلیت‌ها و انجمن‌های دینی مورد تایید قرار گرفت که شامل انجمن آشوردیان آده، سازمان جوانان زرتشتی تهران، انجمن زرتشتیان شریف‌آباد اردکان و باشگاه فرهنگی ورزشی ارامنه آرارات بود.
دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از موافقت با تاسیس ۸ شعبه استانی در خراسان شمالی خبر داد که شامل احزاب موتلفه اسلامی، انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، جمعیت تولیدگرایان ایران، جمعیت حامیان انقلاب اسلامی، کانون فارغ التحصیلان شبه قاره هند، حزب همدلی مردم تحول خواه، حزب عدالت طلبان ایران اسلامی، جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی و جمعیت ابادگران جوان ایران اسلامی بود.
مرادی در جمع‌بندی فعالیت ۳ ساله کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در طول عمر ۳ ساله دولت سیزدهم، گفت: در ۳ سال گذشته نگاه ملی وجود داشت تا همه احزاب سیاسی برای بیان نظرات خود خود فرصت برابر داشته باشند. این نگاه در کمیسیون فراقوه‌ای ماده احزاب نیز وجود داشت.
وی اضافه کرد: رئیس جمهور شهید در دوران دولت خود دو دیدار خوب با حداکثر همه سلایق و دیدگاه‌های سیاسی برگزار کرد که در طول دوران دولت های گذشته بی سابقه بود. مقام عالی وزارت کشور هم همینطور، ۳ جلسه با احزاب برگزار کرد.
سخنگوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با بیان اینکه ۸ امین دوره خانه احزاب ایران در این ۳ سال با حمایت جدی وزارت کشور برگزار شد، افزود: تلاش شد احزاب تقویت شوند و فقط احزاب و جبهه‌های قانونی بتوانند فعالیت کنند.
مرادی گفت: این اتفاق در قانون مجلس رخ داد که در نظم پذیری فضای احزاب کمک‌کننده بود. امیدواریم این نظم پذیری و قانونمندی ادامه پیدا کند و تنها احزاب بتوانند تنها به عنوان حلقه‌های میانی در نظام حکمرانی ما نقش داشته باشند.
وی با بیان اینکه امیدوار احزاب رقابت گفتمانی بر سر برنامه‌ها داشته باشند، افزود: همه باید به این سمت حرکت کنیم و با کمک رسانه‌ها بتوانیم در عرصه مردم‌سالاری دینی نقش داشته باشیم.
سخنگوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره انتخاب ۲ نماینده احزاب که بنا بود در خرداد ماه امسال برگزار شود، گفت: قرار بود انتخابات این دو نماینده در خرداد ماه برگزار شود، اما به دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان او، این انتخابات به تعویق افتاد و باید در دولت بعد برگزار شود.
مرادی همچنین درباره تلاش کمیسیون ماده احزاب برای کاهش تعداد بالای احزاب سیاسی در کشور، تاکید کرد: تلاش شده است با دید باز به فعالیت‌های احزاب و تشکل‌های سیاسی در کشور نگاه کنیم. این درست است که تعداد احزاب در کشور با توجه به وجود تنها ۳ گرایش سیاسی، زیاد است اما تا زنانی که درخواست تاسیس احزاب به دست ما برسد، با آنها موافقت میکنیم. کاهش تعداد احزاب و همگرایی آنها باید در خود احزاب اتفاق بیفتد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر