نماد آخرین خبر

مقامِ روس: کمیته علم و فناوری ایران و روسیه شکل می‌گیرد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
مقامِ روس: کمیته علم و فناوری ایران و روسیه شکل می‌گیرد

ایرنا/ معاون وزیر و قائم مقام وزارت علوم روسیه گفت: به دنبال توافق صورت گرفته با طرف ایرانی، در چهارچوب کمیسیون مشترک و دائمی همکاریهای بین دو کشور، زیر کمیته متناظر در زمینه‌های علمی و فناوری شکل خواهد گرفت.

آیرات گاتیاتف این سخنان را روز سه‌شنبه دوم مرداد در نشستی با آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور که بنا به دعوت مفتی شیخ راویل عین‌الدین رئیس اداره‌ امور دینی مسلمانان روسیه و با هدف شرکت در کنفرانس بین المللی «راه معنوی ابریشم» به این کشور سفر کرده است،‌ بیان کرد.

در این دیدار که با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو برگزار شد، قائم‌مقام وزیر علوم روسیه همچنین گفت: هم‌اکنون در حال هماهنگی ترکیب اعضای کمیته مشترک علم و فناوری دو کشور در زمینه همکاری‌های متناظر هستیم تا نخستین نشست آن به میزبانی روسیه برگزار شود.

این مقام روس با اعلام حمایت همه‌جانبه دولت روسیه از توسعه روابط آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی با جمهوری اسلامی ایران گفت: در هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور مقرر شد که مسابقه ارائه طرح‌های پژوهشی مشترک بین پژوهشگران دو کشور برگزار شود که در حال هماهنگی دستورالعمل آن هستیم.

قائم مقام وزیر علوم روسیه با اشاره به برگزاری ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در دانشگاه دولتی مسکو در سال گذشته گفت: این اجلاس همواره با نتایج عملی و امضای تفاهمنامه‌های همکاری همراه بوده است.
وی ادامه داد: در چارچوب همکاری‌های دوجانبه، هم‌اینک 15 پروژه مشترک در حوزه‌های علوم مواد، زیستی و ... که مدت اجرای آنها سه سال است، با همکاری پژوهشگران دو کشور در حال انجام است و پژوهانه بین 40 تا 70 هزار دلار به این طرح‌ها تعلق می‌گیرد.

گاتیاتف در ادامه با اشاره به تحصیل بیش از هشت هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های روسیه در سال تحصیلی اخیر، مشکلات موجود در زمینه پذیرش مدارک 95 درصد این دانشجویان در رشته‌های پزشکی را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد که معادل‌سازی و پذیرش مدارک فارغ‌التحصیلان ایرانی رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های روسیه تسهیل شود.
در این نشست علاوه بر سفیر ایران، معاون امور بین الملل حوزه‌های علمیه، رئیس مرکز اسلامی مسکو، رایزن علمی سفارت ایران و مسئول نمایندگی منطقه‌ای جامعه المصطفی در روسیه و اوراسیا ، آیت الله اعرافی را همراهی می‌کردند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar