نماد آخرین خبر

تاثیر انتخابات آمریکا بر سیاست خارجی ایران از نگاه فرجی راد

منبع
ايلنا
بروزرسانی
تاثیر انتخابات آمریکا بر سیاست خارجی ایران از نگاه فرجی راد

ایلنا/ تحلیل‌گر سیاست خارجی گفت: در رابطه با ترامپ می‌توانیم بگوییم آمدن او مثبت و هم می‌توانیم بگوییم منفی است و از جهاتی دموکرات‌ها برای ایران بهتر هستند. حالا در ایران دولت جدید بر سر کار آمده تا براساس برنامه‌ای جدید بتوان به یک توافق جدیدی برسند تا تحریم‌های ایران ‌به نحوی پایان یابد.

عبدالرضا فرجی‌راد تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل کناره‌گیری جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از رقابت انتخاباتی، حضور احتمالی کاملا هریس به عنوان نامزد دموکرات‌ها در برابر دونالد ترامپ و سرنوشت این رقابت‌ها و تاثیر آن در روابط با ایران گفت: یکی، دو هفته پیش عروسی جمهوری‌خواه‌ها در آمریکا بود و همه فکر می‌کردند که به خاطر افتضاح آقای بایدن در مناظره، تیری که به گوش آقای ترامپ خورد و یک معاون اول جوان انتخاب کرد، دیگر کار تمام است و ترامپ رئیس جمهور می‌شود. اما با حرکت غیرمنتظره آقای بایدن که پیش‌بینی نمی‌شد به این زودی عقب‌نشینی کند، به نوعی یک نوع نگرانی شدید در بین جمهوری‌خواه‌ها ایجاد شده که آیا با آمدن مهره جدید دموکرات‌ها که حدود ۲۰ سال جوان‌تر از ترامپ است، می‌تواند از این انتخابات پیروز بیرون بیاید یا خیر؟

وی افزود: در حال حاضر دموکرات‌ها روحیه گرفتند. در مدت کوتاه هم مردم ۱۰۰ میلیون دلار به حساب کاملا هریس واریز کردند و نشان می‌دهد چقدر از اتفاقی که افتاده خوشحال هستند. حتی ممکن است برخی از افرادی که پول ریختند، عضو حزب دموکرات نباشند اما نسبت به آمدن آقای ترامپ خیلی نگران بوده و برای دموکراسی آمریکا اعلام خطر می‌کردند. در حال حاضر اگر انتخابات آمریکا امروز برگزار شود، آقای ترامپ پیروز رقابت خواهد بود اما روند رو به رشد دموکرات‌ها بعد از شوکی که آقای بایدن به انتخابات وارد کرد، شرایط را تغییر خواهد داد. زیرا از ۴۰۰۰ عضو کنواسیون دموکرات‌ها، ۲۵۰۰ نفر با کاندیداتوری خانم هریس موافقت کردند و از آن زمان که فعالیت‌ها بیشتر شود، با انتخاب معاون اول شناخته شده اما جوان، این حرکت به سمت جلو سرعت خواهد گرفت. 

فرجی راد گفت: اگر تا چند هفته دیگر سرشماری صورت بگیرد، آرا دونالد ترامپ و خانم کاملا هریس احتمالا تقریبا مساوی باشد. بنابراین از آن زمان به بعد بستگی به عملکرد دو طرف دارد. در انتخابات آمریکا بخشی از رأی‌آوری به عملکرد آنها در مناظرات انتخاباتی و بخشی هم به عملکرد دولتی که بر سرکار است بستگی دارد. عملکرد آقای بایدن تا امروز بد نبوده است. درباره جنگ اوکراین مشکلاتی ایجاد شد، در حوزه اقتصادی بعد از کرونا پول پخش کردند که باعث ایجاد تورم جهانی شد. اما در این بین به طبقات پایین‌تر رسیدگی شده و موضوع تهیه دارو برای طبقات پایین را حل کردند. به مسائل محیط‌زیستی توجه شده، آمار اشتغال بالا رفته و می‌‌گویند اشتغال‌زایی در تاریخ آمریکا در دولت بایدن کم‌نظیر بوده و این روند در آمریکا خیلی مهم است. لذا تصور می‌کنم ما با انتخاباتی سر و کار داریم که تا حدود یک ماه دیگر، به عملکرد کاندیداها بستگی دارد که به چه شکل جلوی مردم حاضر می‌شوند و چطور در مناظرات انتخاباتی می‌توانند رقیب را پایین بکشند. با توجه به حقوقدان بودن خانم کاملا هریس این احتمال وجود دارد که با این ویژگی در مناظرات انتخاباتی کم نیاورد و دست بالاتر را داشته باشد اما در نهایت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا هفته‌های قبل رای گیری به طور مساوی پیش خواهد رفت. 

وی افزود: درباره موضع‌گیری نامزدها در قبال ایران، آقای ترامپ در سخنرانی‌های چند هفته آخر خود به ویژه در آخرین سخنرانی ‌طولانی‌مدت خود، حمله‌ای به ایران نکرد و هرچه در رابطه با ایران صحبت کرد مربوط به گذشته بود. حتی گفت ما در حال رسیدن به نتیجه‌ بودیم که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تقلب شد، آقای بایدن آمد و نگذاشتند کار تمام شود. اگر انتخاب می‌شدم، کار را تمام می‌کردم. این موضع‌گیری‌ها یک نوع چراغ سبز است. از طرفی ترامپ می‌گوید رهبر کره‌شمالی دلش برای من تنگ شده تا بیایم و بار دیگر با او ملاقات کنم. این صحبت‌ها نشان می‌دهد که او اهل معامله و مذاکره است و نمی‌خواهد دعوا راه بیندازد، چون دعوا و جنگ هزینه‌بر است و ترامپ کسی نیست که پول مفت برای بیرون از مرز آمریکا بدهد. این به شرطی است که طرف ایرانی حاضر باشد که با ترامپ ملاقات مستقیم داشته باشد. ترامپ دوست دارد خودش ملاقات کند. در دوره ریاست جمهوری خودش هم گفت یک ملاقات با من داشته باشید تا کار را تمام کنم.

وی تصریح کرد: حالا طرف ایرانی بنا به دلایلی شاید این آمادگی را نداشته باشد که به شکل مستقیم با ترامپ گفت‌وگو کند. اگر این آمادگی وجود نداشته باشد و ترامپ معطل بماند، طبیعتا ترامپ به دنبال مرحله بعدی می‌رود. مرحله بعدی تحریم‌ها است. اولین کاری هم که انجام می‌دهد تحریم نفتی ایران است. با توجه به اینکه چینی‌ها شدیدا تحت‌فشار ترامپ قرار می‌گیرند و تعرفه‌ها بالا می‌رود، مجبورند خرید نفت را پایین بیاورند. ترامپ هم شلاقی با کشورها و شرکت‌ها برخورد می‌کند.

فرجی‌راد تصریح کرد: بنابراین در رابطه با ترامپ می‌توانیم بگوییم آمدن او مثبت و هم می‌توانیم بگوییم منفی است و از یک جهاتی دموکرات‌ها برای ایران بهتر هستند. حالا در ایران دولت جدید بر سر کار آمده تا براساس برنامه‌ای جدید بتواند به یک توافق جدیدی برسند تا تحریم‌های ایران ‌به نحوی پایان یابد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر