نماد آخرین خبر

جزئیاتی از دیدارهای دیپلماتیک پزشکیان با مقامات چین، بولیوی، نیجر و بلاروس

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
جزئیاتی از دیدارهای دیپلماتیک پزشکیان با مقامات چین، بولیوی، نیجر و بلاروس

خبرآنلاین/ رئیس جمهور ضمن تبریک فرا رسیدن اولین سالگرد انقلاب مردم نیجر، برای آنها در این مسیر آرزوی موفقیت کرد و با بیان اینکه ملتی که عزم و اراده و رهبرانی آگاه و شجاع داشته باشد می‌تواند در مقابل همه توطئه‌های دشمنان آزادی و استقلال خود بایستد، اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد همکاری‌های فیمابین را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم.
 

مسعود پزشکیان شامگاه چهارشنبه در دیدار «سالیفو مودی» فرستاده ویژه و وزیر دفاع نیجر که به منظور شرکت در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به تهران سفر کرده است، ضمن تبریک فرا رسیدن اولین سالگرد انقلاب مردم نیجر، برای آنها در مسیر استقلال سیاسی، آبادانی و اجرای عدالت آرزوی موفقیت کرد و اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد همکاری‌های فیمابین را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم.

بنابر گزارش ایسنا، وی با اشاره به این‌که «کشورهای زیاده‌خواه از انواع حربه‌ها برای شکست ملت‌های استقلال‌طلب بهره می‌گیرند»، افزود: ملتی که عزم و اراده و رهبرانی آگاه و شجاع داشته باشد می‌تواند در مقابل همه توطئه‌های دشمنان آزادی و استقلال خود بایستد و فشارهای دشمنان را بی‌اثر کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با محکوم کردن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه و نیز ترور ناجوانمردانه شهید حاج «اسماعیل هنیه» تصریح کرد: این جنایت و گستاخی رژیم صهیونیستی بدون پاسخ نخواهد ماند.

رئیس جمهور سکوت و حمایت‌های کشورهای غربی و مدعی حقوق بشر از رژیم صهیونیستی از یک سو و اختلاف و تفرقه بین کشورهای اسلامی از سوی دیگر را عامل تشویق صهیونیست‌ها به انجام بی‌محابای اینگونه وحشی‌گری دانست و افزود: کشورهای اسلامی با اتحاد و انسجام خود می‌توانند از تضییع حقوق مسلمانان به ویژه مسلمانان مظلوم فلسطین جلوگیری کنند.

«سالیفو مودی» فرستاده ویژه و وزیر دفاع نیجر نیز در این دیدار با تبریک مجدد به پزشکیان و ابلاغ آرزوی موفقیت برای وی از سوی رئیس جمهور و مردم کشورش گفت: روند روابط دو کشور در یکسال گذشته شاهد اتفاقات مثبتی بوده که امیدوارم در دولت آتی نیز تداوم داشته باشد.

فرستاده ویژه رئیس جمهور نیجر با بیان اینکه انقلاب جوان نیجر،‌ انقلاب اسلامی و دولت نیجر، نظام جمهوری را الگوی خود قرار داده‌اند، خاطرنشان کرد: دولت امروز نیجر برآیند استقلال‌خواهی مردم این کشور و واکنشی به عملکرد دولت وابسته قبل بود و همه تلاش ما این است که با اتکا به خودمان منافع و رفاه مردم را تامین کنیم.

وزیر دفاع نیجر همچنین شهادت حاج اسماعیل هنیه را تسلیت گفت و اظهار داشت: طبیعتا تقویت روابط ما با یکدیگر خوشایند کشورهای غربی نیست اما الگو گرفتن از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی اعتقاد قلبی ما و تلاشی در راستای تقویت امت اسلامی است.

در پاستور چه خبر است؟ /جزئیاتی از دیدارهای دیپلماتیک پزشکیان با مقامات چین، بولیوی، نیجر و بلاروس

دولت چهاردهم متعهد به اجرای نقشه راه بلندمدت روابط ایران و بلاروس است

همچنین، بنابر گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان شامگاه چهارشنبه در دیدار «ایگور سرگینکو» رئیس مجلس بلاروس که به منظور شرکت در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به تهران سفر کرده است، با بیان اینکه تقویت همکاری‌ها با کشورهای همسایه و دوست، پایه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و دولت چهاردهم بر محور روابط برد-برد است، تصریح کرد: ایران و بلاروس علاوه بر روابط دوجانبه، در عرصه بین‌المللی، مجامع منطقه‌ای و جهانی نیز همکاری‌های سازنده و مثبتی دارند.

وی با تاکید بر تعهد دولت چهاردهم به اجرای نقشه راه بلندمدت روابط دو کشور، افزود: در اولین فرصت پس از شروع به کار کابینه دولت چهاردهم مسئول کمیسیون مشترک دو کشور مشخص شده و به وی تاکید خواهم کرد که اجرای توافقات فیمابین را با سرعت و جدیت دنبال کند.

ایگور سرگینکو، رئیس مجلس بلاروس نیز در این دیدار با تبریک به پزشکیان و ابلاغ بهترین آرزوهای رئیس جمهور کشورش، برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در فرصتی کوتاه را گواه کارآمدی و استحکام نظام سیاسی جمهوری اسلامی و اعتماد مردم به حاکمیت دانست و اظهار داشت: مسیری که جنابعالی در مواضع خود برای سیاست خارجی دولت‌تان مشخص کردید مایه خرسندی و امیدواری است.

رئیس مجلس بلاروس گفت: ما علاقمند به گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های تجاری و تامین متقابل کالاهای مورد نیاز، همکاری‌های اقتصادی و مراودات علمی و آموزشی هستیم.

در پاستور چه خبر است؟ /جزئیاتی از دیدارهای دیپلماتیک پزشکیان با مقامات چین، بولیوی، نیجر و بلاروس

روابط ایران و بولیوی مبتنی بر مواضع آزادیخوانه است

همچنین بنابر گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان عصر چهارشنبه در دیدار «سلیندا سوسا لوندا» وزیر امور خارجه بولیوی که به منظور شرکت در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده است، روابط دو کشور را راهبردی، برادرانه و مبتنی بر اشتراکات و مواضع آزادیخوانه و استقلال طلبانه توصیف و با تمجید از اقدام دولت بولیوی در قطع روابط خود با رژیم صهیونیستی، برای تعمق و تقویت همکاری های همه جانبه دو کشور در دولت جدید اعلام آمادگی کرد.

رئیس جمهور در ادامه همچنین با تاکید بر اهتمام ویژه دولت خود به اجرای توافقنامه همکاری های مشترک میان دو کشور تصریح کرد: بی تردید موفقیت در پیشبرد و اجرای این توافقنامه مشوقی برای تعمیم همکاری های دو کشور به دیگر بخش ها و زمینه ها خواهد بود.

«سلیندا سوسا لوندا» وزیر امور خارجه بولیوی نیز در این دیدار ضمن تبریک انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران، سرزمین ایران را جلوه گاه صلح و دوستی در جهان توصیف و بر علاقمندی کشورش برای تقویت و ارتقای هر چه بیشتر روابط با جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافقنامه همکاری های مشترک میان دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه بولیوی در ادامه همکاری در زمینه های انرژی، تجارت، کشاورزی، صنعت و معدن، تکنولوژی، سرمایه گذاری، دانش بنیان و فرهنگی را از جمله محورهای مورد علاقه بولیوی برای توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: بولیوی همچنین برای همکاری با ایران در زمینه ترویج چند جانبه گرایی در عرصه جهانی آمادگی دارد.

در پاستور چه خبر است؟ /جزئیاتی از دیدارهای دیپلماتیک پزشکیان با مقامات چین، بولیوی، نیجر و بلاروس

چین جنایتگری‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کند

 مسعود پزشکیان، عصر چهارشنبه در دیدار «پنگ چینگ هوآ» فرستاده ویژه رئیس جمهور و نائب رئیس کنگره ملی خلق چین که به منظور شرکت در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده است، چین را شریکی راهبردی و استراتژیک در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: چین همواره از دوستان روزهای سخت ایران بوده است و کمک های پکن برای مقابله با تحریم های ظالمانه آمریکا را از یاد نخواهیم برد.

بنابر گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که «ایران و چین از ظرفیت‌های عظیمی برای همکاری‌های مشترک برخوردارند که فعالسازی آن‌ها فرصت‌های جدیدی برای هر دو کشور ایجاد خواهد کرد»، بر اجرایی شدن هر چه سریعتر توافقات انجام شده بین مقامات دو کشور به ویژه در دو موضوع مهم تکمیل طرح بزرگ «کمربند راه» و برنامه ۲۵ ساله همکاری های مشترک میان دو کشور تاکید کرد.

وی با اعلام آمادگی ایران برای گسترش تعاملات و همکاری های منطقه ای و بین المللی با چین بر بستر سازمان همکاری شانگهای و بریکس، بر تاثیرناپذیری روابط جمهوری اسلامی ایران و چین از تحولات بین المللی و جهانی تاکید و تصریح کرد: در حالی که آمریکا با هدف فروش سلاح، به دنبال استمرار جنگ و نا امنی در منطقه ماست، اقدامات دولت چین برای حفظ صلح و ثبات از طریق رفع اختلافات کشورهای منطقه قابل تقدیر است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، حمایت های مالی نظامی و سیاسی آمریکا را عامل تداوم جنایات بی سابقه صهیونیستها، از کشتار زنان و کودکان و کهنسالان درغزه تا ترورهای بزدلانه در منطقه، دانست و گفت‌: جامعه جهانی در برابر وقوع چنین جنایات وحشیانه، بی سابقه و ضد انسانی مسئول است و سازمان های حقوق بشری و کشورهای مدعی حقوق بشر باید بابت سکوت خود در برابر این توحش دنیای مدرن پاسخگو باشند.

وی با بیان این‌که «رژیم صهیونیستی و حامیان آن به دنبال گسترش تنش و تداوم ناآرامی در منطقه هستند»، به عضویت دائم چین در شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد و از دولت این کشور خواست از تمام ظرفیتهای خود برای محکوم کردن جنایتگری های رژیم صهیونیستی استفاده کند.

پنگ چینگ هوآ، فرستاد ویژه رئیس جمهور چین نیز در این دیدار ضمن تبریک و ابلاغ سلام و آرزوهای نیک رئیس جمهور چین برای موفقیت پزشکیان در دوره ریاست جمهوری، ایران را کشوری مهم در منطقه و شریکی راهبردی برای چین دانست و تصریح کرد: چین برای روابط با ایران اهمیت زیادی قائل بوده و خواستار توسعه هر چه بیشتر این روابط است.

فرستاده ویژه رئیس جمهور چین در ادامه پیشنیه طولانی روابط ایران و چین را نشانه عمق پیوندهای فرهنگی و تاریخی میان دو ملت عنوان کرد و افزود: ایران و چین همواره در تحولات بین المللی حامی و پشتیبان یکدیگر بوده اند و این حمایتهای متقابل زمینه ساز همکاری های مشترک، تامین کننده منافع دو کشور و تضمین کننده صلح و ثبات در منطقه بوده است.

پنگ چینگ هوآ همچنین از پاسخ دکتر پزشکیان به پیام تبریک رئیس جمهور چین و اتخاذ مواضع امیدبخش در زمینه توسعه همکاری های دو کشور قدردانی کرد.

نایب رئیس کنگره ملی خلق چین بر آمادگی کشورش برای اجرای برنامه ۲۵ ساله همکاری های مشترک و ارتقای همکاری های اقتصادی ، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و افزود: چین همچنین از ایفای نقش ایران در عرصه تحولات منطقه‌ای و جهانی حمایت می‌کند و آماده همکاری با ایران در زمینه استقرار صلح و ثبات و تحقق نظم چندجانبه جهانی است.

پنگ چینگ هوآ در ادامه تصریح کرد: چین قاطعانه ترور رئیس دفتر سیاسی حماس را محکوم و بر ضرورت رعایت اصول بین المللی و احترام به حاکمیت ارضی ایران تاکید می کند.

27215

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره