نماد آخرین خبر

مالکی: پزشکیان کمیته تعامل میان دولت و مجلس تشیکل دهد

منبع
ديده‌بان ايران
بروزرسانی
مالکی: پزشکیان کمیته تعامل میان دولت و مجلس تشیکل دهد

دیده‌بان ایران/ فداحسین مالکی؛ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر این که تصمیم‌گیری نهایی درباره انتخاب اعضای کابینه توسط خود پزشکیان انجام شده است، گفت: وزیرانی که در روزهای آتی به مجلس معرفی خواهند شد، همگی انتخاب شخص رئیس‌جمهور هستند، نه شخص دیگر. نسبت به رأی اعتماد دادن خانه ملت به اغلب وزیران پیشنهادی آقای پزشکیان خوشبین هستم، اگرچه در مجلس جریاناتی وجود دارند که شاید بخواهند مخالفت‌هایی را انجام دهند، اما با آن‌ها صحبت کرده‌ایم که در درجه اول نگاه خوشبینانه‌ای به وزرای پیشنهادی داشته باشند، مگر این که خلافش ثابت شود.
 
در شرایطی که پس از ترور اسماعیل هنیه در منطقه خاورمیانه، اوضاع بسیار حساسی ایجاد شده است، مسعود پزشکیان که مراسم تحلیف او روز سه‌شنبه ۹ مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و چند ساعت بعد از این مراسم، رئیس دفتر سیاسی حماس در محل اقامت خود توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، باید طی روزهای آینده فهرست وزرای پیشنهادی خود را به پارلمان بدهد. البته فرآیند تعیین وزیران و معاونان رئیس‌جمهور از همان نخستین روزهای پس از قطعی شدن پیروزی پزشکیان آغاز شد و ئیس دولت چهاردهم برای این منظور، محمد جواد ظریف را به عنوان رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت خود منصوب کرد و تعداد دیگری از هم‌فکران خود را نیز در این شورا در کنار ظریف قرار داد و از آن‌ها خواست که اسامی نامزدهای پیشنهادی خود را برای هر وزارتخانه یا معاونت ریاست جمهوری به او بدهند. 

شورای راهبری دولت چهاردهم نیز در ابتدا برای هر وزارتخانه یا معاونت ریاست جمهوری یک کمیته تشکیل داد و در حدود سه هفته فعالیت این شورا و کمیته‌های زیرمجموعه آن، جلسات متعددی با کارشناسان حوزه‌های تخصصی مربوط به دستگاه‌های اجرایی گوناگون برگزار شد. در نهایت نیز این شورا دقیقا یک روز قبل از مراسم تحلیف به کار خود پایان داد و محمد جواد ظریف در روز دوشنبه ۸ مرداد  اعلام کرد که برای هرکدام از سمت‌های عضو هیات دولت، حداقل هشت نفر به رئیس‌جمهور معرفی شده است. سپس در حالی که انتظار می‌رفت فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم به دلیل وضعیت خاصی که پس از درگذشت رئیس‌جمهور فقید در سانحه سقوط هلی‌کوپتر برای کشورمان پدید آمده است، زودتر از معمول به مجلس معرفی شود، اما حادثه ترور اسماعیل هنیه، کشورمان را در شوک بزرگی فرو برد و روند ارائه این فهرست به پارلمان را عقب انداخت. 
 

حالا اما در شرایطی که مقامات ارشد کشورمان اعلام کرده‌اند که پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی قطعی خواهد بود، ظریف گفته است که پزشکیان یکشنبه آینده فهرست کابینه پیشنهادی خود را به مجلس می‌دهد. در چنین شرایطی، سوالات مختلفی درباره کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور جدید برای افکار عمومی وجود دارد، از جمله این که آیا پزشکیان که اگرچه هیچ‌گاه رسما خود را یک اصلاح‌طلب معرفی نکرده است، اما هم در دولت اصلاحات وزیر بوده و هم در انتخابات اخیر به عنوان نامزد اختصاصی جبهه اصلاحات معرفی شده است، در انتخاب اعضای کابینه نیز مانند انتصاب محمدرضا عارف به سمت معاون اولی، صرفا به گزینه‌های مد نظر اصلاح‌طلبان توجه خواهد کرد یا احتمال دارد که از میان اصولگرایان و دیگر طیف‌های سیاسی کشور نیز افرادی را برای عضویت در هیات دولت به مجلس پیشنهاد دهد؟ 

برای سکان‌داری یکی از وزارتخانه‌ها، بیش از ۱۰۰ نیروی متخصص اعلام آمادگی کرده بودند! 

این سوال و پرسش‌هایی دیگر درباره احتمالات مربوط به چینش اعضای کابینه دولت جدید را از «فدا حسین مالکی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پرسیدیم و او نیز در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران، توضیح داد: روندی که دکتر پزشکیان برای انتخاب اعضای کابینه برای معرفی به مجلس در پیش گرفت، یعنی تشکیل شورای راهبری و کمیته‌هایی زیرمجموعه آن برای هر وزارتخانه یا معاونت ریاست جمهوری، به‌نوعی شیوه جدیدی بود که در دولت‌های گذشته ندیده بودیم. البته مشاهده کردیم که رئیس‌جمهور محترم، شخصا تا حدی از عملکرد کمیته‌ها اعلام نارضایتی کرد، اما در هر صورت، این کار یک روند تازه‌ای بود و خود آقای پزشکیان تصمیم گرفته بود که فرآیند انتخاب اعضای هیات دولت به این شکل پیش ببرد. 

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه روند حرکت کمیته‌های زیرمجموعه شورای راهبری دولت چهاردهم در مجموع بدیع بود، ولی ایراداتی هم به آن وارد است، به طور مثال، برای سکان‌داری یکی از وزارتخانه‌ها، ابتدا بیش از ۱۰۰ نیروی متخصص اعلام آمادگی کردند و به کمیته مربوطه رزومه فرستادند. البته در نهایت تعداد محدودی از این افراد به رئیس‌جمهور معرفی شدند، اما با توجه به این که بسیاری از آن‌ها از سابقه و توانمندی لازم برخوردار نبودند، به نظر می‌رسد که حتما روند تشکیل شورای راهبری و کمیته‌های ذیل آن، باید در دولت‌های بعدی تغییر کند. ولی اگر اصلاحات لازم انجام شود، در دولت‌های آینده مجموعه‌های تخصصی بخش‌های مختلف، بهتر می‌توانند در تعیین مدیران ارشد کشور، نقش ایفا کنند. 

وی با تاکید بر این که تصمیم‌گیری نهایی درباره انتخاب اعضای کابینه توسط خود پزشکیان انجام شده است و هیچ‌کدام از اعضای شورای راهبری، در هیچ‌کدام از سمت‌ها نظر قطعی را نداده‌اند، اظهار داشت: برخلاف صحبت‌هایی که مطرح می‌شود مبنی بر این که برخی اعضای شورای راهبری نقش اصلی را در انتخاب اعضای کابینه ایفا کرده‌اند، اما هم با توجه به آنچه از منش آقای پزشکیان می‌شناسیم و هم با توجه به شنیده‌هایی که داریم، با قاطعیت اعلام می‌کنیم وزیرانی که در روزهای آتی به مجلس معرفی خواهند شد، همگی انتخاب شخص رئیس‌جمهور هستند و نه شخص دیگر؛ اگرچه ممکن است آقای پزشکیان در انتخاب نهایی خود با برخی شخصیت‌های تاثیرگذار کشور مشورت کرده باشد، اما دکتر پزشکیان تا اینجای کار در انتخاب معاون اول و سایر معاونان خود نیز کاملا مستقل عمل کرده است. 

لزوم تشکیل کمیته تعامل میان دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم توسط پزشکیان 

مالکی با بیان این که با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم شنیده شدن صدایی واحد از کشور، گفت: بهتر است که مجلس شورای اسلامی از همین ابتدای کار این اطمینان را به آقای پزشکیان بدهد که با دولت ایشان همکاری خواهد کرد. گام اول این همکاری می‌تواند در دادن رأی اعتماد به اغلب وزرایی باشد که رئیس‌جمهور به خانه ملت پیشنهاد خواهد داد. البته شکی نیست که مجلس باید تک‌تک افراد را با توجه به سابقه، توانمندی و برنامه‌های آن‌ها به‌دقت بررسی کند، اما بهتر است که با توجه به وضعیت موجود کشور و لزوم تشکیل هرچه سریع‌تر دولت جدید، نوع بررسی‌ها با رویکرد تعامل و همکاری باشد. همکاری و هماهنگی میان مجلس و دولت باید در طول دوره فعالیت دولت چهاردهم نیز ادامه داشته باشد و برای این منظور لازم است که دولت هم گام‌های مورد نیاز را بردارد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن درخواست از رئیس‌جمهور برای تشکیل کمیته تعامل میان مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم، به دیده بان ایران گفت: در دولت سیزدهم در همان روزهای بررسی وزیران پیشنهادی، کمیته تعامل میان مجلس و دولت تشکیل شد که در فرآیند رأی اعتماد به وزرا نقش مهمی داشت، ولی از آن مهمتر، بعد از تشکیل دولت نیز این کمیته هفته‌ای یک‌بار با یکی از اعضای کابینه نشست هم‌اندیشی برگزار می‌کرد تا روند اتفاقات جاری کشور با همکاری و هماهنگی میان مجلس و دولت پیش برود. اکنون هم از آقای پزشکیان که خودشان فرزند مجلس هستند، می‌خواهیم که چنین کمیته‌ای را تشکیل دهند تا مشکلات مردم با همکاری میان قوای مجریه و مقننه با سرعت بیشتری حل شود؛ این مساله به‌ویژه در دولت چهاردهم از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا احتمالا رویکرد سیاسی و اجرایی این دولت تا حدودی با دولت شهید رئیسی متفاوت خواهد بود. نیکبخت در وزارت کشاورزی کارنامه موفقی داشت. این موضوع نشان می دهد نیکبخت در وزارت کشاورزی کارنامه موفقی داشت. 
 
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و خود رئیس‌جمهور و دیگر مقامات ارشد کشورمان مبنی بر در اولویت بودن حل مشکلات اقتصادی، لازم است که آقای پزشکیان افراد توانمندی را بخصوص در سمت‌های اقتصادی دولت به مجلس معرفی کند تا بتواند با همکاری مجلس، کارهای اساسی را در این بخش برای رفع مشکلات کشورمان انجام دهد. در حال حاضر، شرایط به گونه‌ای است که زمان فعالیت دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم تقریبا باهم انطباق دارد و اکنون حدود چهار سال فرصت پیشِ روی دوره کنونی دو قوه قرار دارد که بتوانند در کنار یکدیگر، برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و افزایش سطح رفاه ملت، گام بردارند. 

پزشکیان تعدادی از وزرای خود را از میان اهالی استان‌های مرزی انتخاب کند 

مالکی در پاسخ به این سوال که با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور در ایام تبلیغات انتخاباتی مبنی بر لزوم حضور مرزنشینان در سمت‌های ارشد مدیریتی کشور، چقدر احتمال دارد که افرادی از استان‌های مرزی جزو فهرست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور قرار داشته باشند، عنوان کرد: در مجلس یازدهم که فراکسیون استان‌های مرزی کشور را با حضور ۱۳۸ نماینده مجلس تشکیل دادیم، آقای پزشکیان از کسانی بود که هم پیگیری زیادی را برای تشکیل این فراکسیون انجام داد و هم به پیشبرد اهداف آن کمک کرد؛ به نحوی که در تدوین قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کوله‌بری و ملوانی) که طرح اولیه آن توسط این فراکسیون تدوین شد و در نهایت به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید و اکنون وزارت صمت مشغول تدوین آیین‌نامه اجرایی آن است، خود آقای پزشکیان تلاش‌های قابل توجهی انجام داد. 


مالکی درباره عملکرد وزرای پیشین گفت: وزیر جهاد کشاورزی این است که در یک سال گذشته مرغ و گوشت را به ثبات رساند. همچنین قیمت مرغ در یک سال گذشته با وجود افزایش قیمت ارز ثابت بوده است. 

نماینده مردم زاهدان در مجلس خاطرنشان کرد: خوشبختانه رئیس‌جمهور منتخب شخصا به این نکته واقف هستند که بخش زیادی از جمعیت کشور در استان‌های مرزی قرار گرفته‌اند و رفع مطالبات مرزنشینان، یکی از اساسی‌ترین مسائلی است که دولت چهاردهم باید به آن بپردازد. در همین راستا بهتر است که آقای رئیس‌جمهور، تعدادی از وزرای پیشنهادی خود را از بین اهالی استان‌های مرزی به‌ویژه استان‌های کم‌برخودار نظیر سیستان و بلوچستان انتخاب کند و حضور این افراد در هیات دولت حتما در رفع مشکلات شهروندان این استان‌ها تاثیرگذار خواهد بود؛ همان‌طور که در دولت شهید رئیسی نیز مهندس نیکبخت از چهره‌های خدوم استان سیستان و بلوچستان بود که به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شد و انصافا اقدامات خوبی را در حوزه مسئولیتی خود انجام داد. انتظار می‌رود که در دولت چهاردهم نیز یک وزیر از این استان انتخاب شود که رأی بالایی را در انتخابات به آقای پزشکیان داد. 

مشارکت ۵۰ درصدی، نشان‌دهنده نارضایتی بخشی از مردم از وضع موجود است 

مالکی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به انتصاب پزشکیان به طیف اصلاحات و اصولگرا بودن بیشتر نمایندگان مجلس دوازدهم، آیا احتمال دارد که در جلسات بررسی رأی اعتماد وزیران، شاهد تعارض میان وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم و نمایندگان مجلس باشیم، اظهار داشت: آقای پزشکیان هیچ‌گاه خود را یک اصلاح‌طلب معرفی نکرده، بلکه گفته است که باید او را یک اصولگرای اصلاح‌طلب بدانیم. در دوره کنونی مجلس، چنین رویکردی در خانه ملت وجود دارد و خوشبختانه بیشتر نمایندگان مجلس دارای نگاه تحول‌گرایانه‌ای هستند که می‌تواند به رئیس‌جمهور کمک کند. البته طبیعی است که در خانه ملت، نگاه‌های سیاسی متفاوتی وجود دارد، اما اعتقاد اغلب نمایندگان این است که روش‌های سیاسی و اجرایی سنتی نمی‌تواند کشور را از بن‌بست نجات دهد و حتما باید نگاهی جدید و تحولی داشته باشیم. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، تمام طیف‌ها و گروه‌های سیاسی که در چارچوب نظام تعریف می‌شوند، همگی با تمام توان خود شرکت کردند و حتی برخی شخصیت‌هایی که در یکی دو انتخابات قبلی خودشان شرکت نکرده بودند، در این انتخابات مردم را به مشارکت تشویق کردند. با این حال، مشاهده کردیم که در مجموع، میزان مشارکت در مرحله دوم انتخابات تنها حدود ۵۰ درصد بود که این نشان می‌دهد بخش زیادی از ملت ما از وضعیت موجود راضی نیستند و مهمترین وظیفه دولت چهاردهم این است که با انجام اقدامات تحولی به‌ویژه در حوزه اقتصادی، رضایت مردم را جلب کند و نگاه آن‌ها را به شرایط موجود کشور تغییر دهد. البته برای تحقق این هدف، لازم است تمام طیف‌ها و شخصیت‌های سیاسی کشور از جمله نمایندگان محترم مجلس نیز انگیزه‌های سیاسی و جناحی خود را کنار بگذارند و به دولت چهاردهم کمک کنند. 

نزدیک به ۵۰ روز است که دولت نداریم؛ وضعیت خطرناک است 

وی در پایان تصریح کرد: شخصا نسبت به رأی اعتماد دادن خانه ملت به اغلب وزیران پیشنهادی آقای پزشکیان خوشبین هستم، اگرچه در مجلس جریاناتی وجود دارند که شاید بخواهند مخالفت‌هایی را انجام دهند، اما با آن‌ها صحبت کرده‌ایم که در درجه اول نگاه خوشبینانه‌ای به وزرای پیشنهادی داشته باشند، مگر این که خلافش ثابت شود. اکنون کشورمان در وضعیتی است که باید هرچه زودتر دولت جدید به صورت کامل مستقر شود، زیرا نزدیک ۵۰ روز است که دولت در وضعیت انتقالی قرار دارد و عملاً دولت نداریم این وضعیت برای کشور خطرناک است. اگرچه دکتر مخبر به عنوان سرپرست نهاد ریاست جمهوری در این مدت مدیریت قابل قبولی را از خود نشان داده است، ولی لازم است که هرچه زودتر وزرای جدید انتخاب شوند و و امورات اجرایی کشور را به دست بگیرند؛ بخصوص که کشورمان در حال حاضر هم از نظر سیاسی و هم از منظر اقتصادی و اجتماعی در شرایط خاصی قرار دارد. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره