نماد آخرین خبر

حمایت فراکسیون زنان از حضور «یک زن» در کابینه پیشنهادی پزشکیان

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
حمایت فراکسیون زنان از حضور «یک زن» در کابینه پیشنهادی پزشکیان

خبرآنلاین/ دو عضو فراکسیون زنان مجلس از حضور یک وزیر پیشنهادی زن در کابینه چهاردهم استقبال کردند.

فرشته صائمی؛ کابینه پیشنهادی پزشکیان اگرچه از نگاه برخی تحلیلگران و سیاسیون قابل نقد بوده و کابینه مطلوب نیست اما حضور «یک زن» در این کابینه از نگاه برخی دیگر نقطه قوتی برای لیست پزشکیان است.
مطرح شدن نام فرزانه صادق مالواجرد برای وزارت راه و شهرسازی اما چندان مورد توجه همه نمایندگان قرار نگرفت و برخی از همان ابتدا که نامش قرائت شد شروع به مخالف خوانی کردند تا مشخص شود خانم صادق برای تکیه بر صندلی ریاست وزارت راه و شهرسازی مسیری طولانی و سخت پیش رو دارد.

آنچنان که باقری بنایی در گفتگویی با خبرآنلاین تاکید می کند ۴ وزیر پزشکیان از جمله وزیر پیشنهادی راه مسیر راحتی را برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس ندارند. برخی خبرها نیز حکایت از آن دارد که کمیسیون عمران فعلا روی خوشی به این انتخاب پزشکیان نشان نداده است، آنچنان که رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران با زبانی گلایه آمیز می گوید«رئیس‌جمهورهای پیشین، پس از بررسی گزینه‌های مدنظر برای تصدی پست هر وزارتخانه‌ای، اسامی چند گزینه نهایی را با نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی مطرح کرده و در تعیین فرد نهایی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشورت می‌گرفتند. به‌رغم آنکه گفته می‌شود فرد منتخب برای تصدی پست مدیریت هر وزارتخانه در کارگروه‌های تعیین وزرا و پس از بررسی‌های متعدد انتخاب شده، اما در انتخاب گزینه برتر، مشورتی با نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون‌های تخصصی نشده است.»
اما تنها وزیر زن کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم حامیانی هم دارد، حامیان از جنس خود او، یعنی فراکسیون زنان مجلس.
زهرا خدادادی می‌گوید هر چند وزارت راه و شهرسازی با روحیه زنان سازگار نیست اما فراکسیون زنان از این گزینه پیشنهادی رئیس جمهور حمایت کرده و حتی برای رأی آوری کمک می‌کند.
عالیه زمانی هم با خدادادی هم نظر است، او که دبیری فراکسیون زنان مجلس را برعهده دارد به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید در جلسه با پزشکیان حضور زنان بیشتری را در کابینه مطالبه کرده بودیم.

خدادادی: ورود یک زن به وزارت راه، تابوشکنی است
زهرا خدادادی، نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره واکنش برخی نمایندگان به حضور یک زن در لیست کابینه پیشنهادی گفت: ورود یک زن به وزارتخانه‌ای مانند وزارت راه و شهرسازی یک نوع تابوشکنی محسوب می‌شود، البته ما از او حمایت می‌کنیم  و امیدوار هستیم که از مجلس رأی اعتماد گیرد.
وی افزود: اما کار خانم فرزانه صادق مقداری مشکل است چراکه روحیه زنان با وزارت راه و شهرسازی سازگار نیست، نه اینکه نمی‌توانند، در مدیریت، توانمندی و تخصص زنان شکی نیست و این توانمندی و تخصص در آنها وجود دارد اما این وزارتخانه مقداری با روحیه زنان سازگار نیست، امیدوار هستیم با حمایتی که انجام می‌دهیم، رأی بیاورد.

زمانی: حضور زنان در وزارتخانه‌ها مطالبه اصلی فراکسیون زنان از پزشکیان بود
عالیه زمانی کیاسری، نماینده ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به اینکه وقتی نام خانم فرزانه صادق به عنوان عضو پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم خوانده شد، صدای مخالفت  برخی نمایندگان بلند شد، گفت: در جلسه‌ای که کمیسیون بهداشت با پزشکیان داشت، گفتم بنده به عنوان دبیر فراکسیون زنان مطالبه‌گر حضور زنان هم در معاونت‌های ریاست جمهوری و هم در رأس وزارتخانه‌ها هستم و مطالبه ما تعداد بیشتری بوده و حضور زنان در وزارتخانه‌های دیگر هم مطالبه ما بوده است. خانم صادق هم فردی بلده کار و اهل کار است، به این معنی که هم بلدیت دارد و هم اهلیت. انشالله مسیرمان را درست طی کنیم و نتیجه خوبی اتفاق بیافتد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره احتمال رأی‌آوری خانم صادق در جلسه رأی اعتماد  و کمک فراکسیون زنان مجلس به او، افزود: تصمیم فراکسیون زنان این است که کنار هم باشیم و کمک کنیم در همه حوزه‌ها مطالبات خود را به عنوان یک فراکسیون قدرتمند که در همه حوزه‌ها تاثیرگذار باشد. 
زمانی ضمن ارزیابی کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم و اینکه مردم انتظار تغییر از این دولت را دارند، تصریح کرد: می‌توان گفت در کابینه پیشنهادی ۵۱ درصد تغییر را می توان احساس کرد، البته باید برنامه‌های خود را ارائه کنند و آن برنامه‌ها را با مطالبات مردم مورد ارزیابی قرار بدهیم.  اما درحوزه‌های مهم‌تر که به نطر می‌رسد در اولویت هم باشند آن تغییر اتفاق افتاده است.
دبیر فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تشکیل کابینه وفاق ملی از جمله شعارهای  پزشکیان زمان انتخابات بوده، اظهار کرد: به نظر کابینه پیشنهادی، شعار وفاق ملی را به دنبال خواهد داشت، به این معنی که وقتی داوطلبین وزارت مورد بررسی قرار می‌گیرند، نمی‌توان همه را به یک سمت و یا دو سه گروه خاص نسبت داد، می‌توان گفت که تقریباً از همه گروه‌های فکری، جناحی و سیاسی در کابینه پیشنهادی حضور دارند.
زمانی درباره وزیر پیشنهادی کشور نیز ادامه داد: پزشکیان وقتی به مجلس بیاید دلیل انتخاب وزیر کشور را مطرح می‌کند. منتها برخی از عملکردها که در وزارتخانه‌ها مشاهده می‌کنیم بیشتر به فرد مربوط است، به عبارت دیگر نمی‌توان افراد را به رسته‌ای که در آن قرار دارند، نسبت بدهیم، بلکه بیشتر به خود فرد برمی‌گردد و امکان دارد برخی از ما که در موقعیت‌های مختلف قرار می‌گیریم، آن خصلت‌های فردی و یا سلیقه‌های شخصی خودمان به نوعی پررنگ‌تر دیده شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره علت حضور وزیر اطلاعات رئیسی در کابینه پیشنهادی پزشکیان، گفت: بنده شناخت طولانی مدتی از پزشکیان دارم، وقتی در تبریز دانشجو بودم، بنده علوم پایه بودم و پزشکیان دوره دستیاری را می‌گذراند، در نتیجه این شناخت را از رئیس جمهور دارم و به نظر بنده نهایتاً خودش تصمیم می‌گیرد یعنی آن اقتدار را دارد، علاوه بر اینکه در همه این سال‌ها خصلت‌هایی نظیر متدین، انقلابی و ولایی بودن، همیشه جزو لاینفک رفتار ایشان بوده است. از سال ۶۷ که دانشجوی تبریز بودم و با پزشکیان آشنا شدم، تا امروز بر این باور هستم که نه تنها خصلت‌های مذکور در پزشکیان کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش هم پیدا کرده و فردی است که معمولا بررسی‌های خود را انجام می‌دهد، اقدامات علمی و دانش محور انجام می‌دهد و آن اقتدار را دارد، به این صورت نیست که تسلیم شود. به نظرم پزشکیان آن شخصیت را دارد که نهایتاً خودش تصمیم بگیرد. به این معنی که کابینه‌ای که معرفی کرده نهایتاً جوانب را سنجیده و این تصمیم را گرفته است.
زمانی درباره فضای مجلس نسبت به عراقچی نیز ادامه داد: استنباط بنده این بود که رفتار مجلسی‌ها با عراقچی خوب بود.
وی در واکنش به این سوال که وقتی نام عراقچی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه خوانده شد، صدای دو دو از سمت برخی نمایندگان شنیده شد، افزود: خیلی نمی‌شود بر اساس این موارد قضاوت کرد چراکه امکان دارد در مجلس تعداد کمی صدای خود را بلند می‌کنند اما صدای آنها خیلی بلند است اما خیلی‌ها سکوت می‌کنند، به این معنی که با وجود اینکه امکان دارد موافق یا مخالف باشند، نظرات خود را اظهار نمی‌کنند.
زمانی درباره اینکه در حال حاضر رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در لیست کابینه پیشنهادی مجلس حضور دارد، وضعیت فراکسیون چگونه خواهد بود؟ تصریح کرد: با هم تصمیم می‌گیریم، دوستان دیگری هم هستند، تقریبا حدود ۷۰،۸۰ نفر هستیم البته تعدادی هم به جمع ما اضافه شدند، از این‌رو دوستان دیگری هستند، ضمن اینکه قائم به شخص نیستیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه به عنوان فراکسیون مستقلین مجلس از چه زمانی متوجه شدید که قرار است نوری قزلجه به دولت برود؟ اظهار کرد: واقعیت این است در جلسه‌ای که هفته قبل داشتیم، واقعاً مشخص نبود.
زمانی خاطرنشان کرد:  بحثش مطرح بود که نوری قزلجه جزو کاندیداهای احتمالی است اما استنباط بنده از جلسه هفته قبل این بود که احتمال معرفی نوری قزلجه پایین است.  اما در دو سه روز اخیر شنیده شد که اسم او لیست کابینه پیشنهادی است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اینکه تیم اقتصادی پزشکیان، تیمی مرکب از ۳ دولت خاتمی، روحانی و رئیسی، به نظر شما هماهنگی میان این ۳ گروه چگونه خواهد بود، آیا هماهنگی سخت خواهد بود، یادآور شد: وقتی اسامی را آقای قالیباف می‌خواند این تصور هم در ذهن من  شکل گرفت که امکان دارد این عزیزان از گروه‌های مختلف فاصله زیادی داشته باشند اما باز هم نقش رییس جمهور و معاون اول بسیار مهم است که تا چه اندازه بتواند همسویی ایجاد کند و از همه مهم‌تر طبق آنچه رهبری فرمودند ما سوای اختلاف سلیقه‌ها و گرایش‌های مختلفی که داریم، فصل مشترکی به نام خدمت بی‌منت به مردم را داریم، بنابراین وقتی این را وسط بگذاریم بسیاری از اختلاف سلیقه‌ها باید خود را در این جهت نشان دهند، انشاالله رئیس جمهور این اقتدار را همچنان داشته باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر