نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

نشست سخنگوی وزارت خارجه؛ از توضیح درباره تبادل پیام بین ایران و آمریکا تا تمجید از "عراقچی"

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نشست سخنگوی وزارت خارجه؛ از توضیح درباره تبادل پیام بین ایران و آمریکا تا تمجید از "عراقچی"

ایسنا/ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از تحلیل‌های منتشر شده مبنی بر اینکه ایران احتمالاً در برابر ایجاد آتش‌بس در غزه از حق خود در ارتباط با خونخواهی از ترور اسماعیل هنیه در تهران می‌گذرد، گفت: این موضوع با حق مشروع ایران و تنبیه متجاوز و پاسخ به تجاوز صورت گرفته ارتباط مستقیمی ندارد. همچنین کنعانی توضیحاتی راجع را تبادل پیام بین ایران و آمریکا و دعوت پوتین از پزشکیان ارائه کرد.

«ناصر کنعانی» در نشست خبری امروز (دوشنبه) خود همچنین گفت: لازم می‌دانم از کمک‌ها و مساعدت‌های ارزنده دولت عراق در حسن میزبانی از زائران اربعین حسینی تشکر و قدردانی کنم.

وی همچنین از میزبانی و سخاوتمندی مردم عراق نیز تشکر و قدردانی کرد.

همکاری‌ خوب دولت و قوه قضایی در برگزاری دادگاه پرونده کودتای ۲۸ مرداد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری اولین دادگاه پرونده کودتای ۲۸ مرداد در روز یکشنبه گفت: این دادگاه در راستای استیفای حقوق مردم ایران برگزار شده است و در این زمینه همکاری‌های خوبی بین دولت و قوه قضاییه وجود دارد.

واکنش کنعانی نسبت به تبادل پیام میان ایران و آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:کانال های ارتباطی میان آمریکا و ایران وجود دارد و  به تناسب موضوعات مختلف پیام هایی رد و بدل می‌شود.

تبادل پیام از طریق واسطه ها میان دو طرف وجود دارد.



کودتای ۲۸ مرداد نمونه‌ای از دخالت‌های آشکار آمریکا در امور داخلی ایران

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد کودتای ۲۸ مرداد اظهار کرد: به گواهی اسناد منتشر شده این کودتا از سوی آمریکا و انگلیس علیه روند مردم سالاری در ایران انجام شده است. این کودتا نمونه‌ای از دخالت‌های آشکار این ۲ دولت به ویژه آمریکا در امور داخلی ایران و محروم ساختن مردم ایران از حقوق خود است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد ضرورت برقراری آتش‌بس در غزه در راستای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفت: در مورد ضرورت ایجاد فوری آتش‌بس در غزه  تردیدی وجود ندارد.

ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه ناشی از بی‌عملی جامعه بین‌المللی است

وی با بیان اینکه آنچه که در غزه و فلسطین در حال انجام است فقط جنایت علیه مردم فلسطین نیست، بلکه جنایت علیه بشریت است، گفت: ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه ناشی از بی‌عملی جامعه بین‌المللی است.

آمریکا در ارتباط با موضوع آتش‌بس و مسائل مربوط به آن صلاحیت ندارد

کنعانی با بیان اینکه ایران از هر تلاش صادقانه‌ای برای آتش‌بس و پایان دادن جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه استقبال می‌کند در بخشی از  صحبت‌های خود گفت: در ارتباط با موضوع آتش‌بس و مسائل مربوط به آن ما آمریکا را دارای حسن نیت و صلاحیت تلقی نمی‌کنیم  و این موضوع ناشی از رفتار و عملکرد دولت آمریکاست.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آمریکا یکی از حامیان تمام عیار و همه جانبه جنایت‌های  رژیم صهیونیستی است، گفت: آمریکا با اقدامات خود تا الان ثابت کرده است که یک طرف جنگ است نه یک طرف صلح برای آتش‌بس.

کنعانی با بیان اینکه ما از اینکه مذاکراتی برای آتش‌بس انجام شود حمایت کرده‌ایم و مشورت‌های منطقه‌ای در این زمینه داشته‌ایم، اظهار کرد: علیرغم نگاه اصولی و انتقادی که به رفتار آمریکایی‌ها داریم از تلاش‌هایی که همراه با حسن نیت است، حمایت می‌کنیم .

وی با بیان اینکه یک طرف این موضوع فلسطینی‌ها و یک طرف دیگر این موضوع صهیونیست‌ها هستند، خاطرنشان کرد: صهیونیست ها در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر را در غزه قتل عام کرده اند که ۱۵ هزار نفر آنها کودک بوده‌اند.



رژیم صهیونیستی تاکنون نشان داده که تمایلی برای برقراری آتش‌بس ندارد

کنعانی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تاکنون نشان داده است که تمایلی برای برقراری آتش بس ندارد و  واکنش‌هایی که از این رژیم بعد از این مذاکرات می‌بینیم  همین موضوع را نشان می‌دهد و آنها ذره‌ای از ادامه کشتار خود کوتاهی نکرده‌اند، گفت: توپ در حال حاضر در زمین آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی است و دولت آمریکا باید نشان دهد که هدفش از برقراری مذاکرات یک مانور سیاسی با هدف دستاورد سیاسی و خریدن زمان برای رژیم صهیونیستی برای ادامه کشتار است یا اینکه واقعا به دنبال ایجاد آتش‌بس است.  آنچه که در این زمینه محل قضاوت است عملکرد آمریکایی‌هاست.

طرف فلسطینی نگاه مثبتی به مذاکرات آتش‌بس نداشته است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با بیان اینکه جنبش حماس دیدگاه‌های خود را در مورد مذاکرات آتش‌بس بیان کرده است، گفت: این گونه به نظر می‌رسد که طرف فلسطینی نگاه مثبتی به مذاکرات و عملکرد آمریکا در این زمینه نداشته است.

بر حق قانونی و مسلم خود بر تنبیه متجاوز تاکید داریم

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از تحلیل‌های منتشر شده مبنی بر اینکه ایران احتمالاً در برابر ایجاد آتش‌بس در غزه از حق خود در ارتباط با خونخواهی از ترور اسماعیل هنیه در تهران می‌گذرد، با تاکید بر حمایت ایران از ضرورت ایجاد آتش‌بس فوری در غزه و توقف کشتار رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفت: این موضوع با حق مشروع ایران و تنبیه متجاوز و پاسخ به تجاوز صورت گرفته ارتباط مستقیمی ندارد. این ۲ موضوع، ۲ موضوع جداگانه هستند و ارتباط مستقیمی  با یکدیگر ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران بر حق قانونی و مسلم خود بر تنبیه متجاوز تاکید داریم و همچنین به دوستان خود نیز گفته‌ایم که به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم  و از  تلاش‌های همراه با حسن نیت حمایت می‌کنیم و از دیگر سو بر حق ذاتی ایران در استیفای حقوق خود و تنبیه متجاوز تاکید داریم و در زمان مقتضی نیز  از آن استفاده می‌کنیم.



صهیونیست‌ها با ترور اسماعیل هنیه نشان دادند تمایل به ادامه روند سیاسی جهت توقف جنگ ندارند

کنعانی ادامه داد: صهیونیست‌ها  آقای اسماعیل هنیه را در خاک ایران مورد حمله قرار دادند، ایشان رهبر فلسطینی‌ها در روند مذاکرات سیاسی برای برقراری آتش بس بودند و رژیم صهیونیستی با ترور اسماعیل هنیه نشان داد که مایل به ادامه روند سیاسی جهت توقف جنگ نیست و در واقع به دنبال گسترش بی‌ثباتی است.

منتظر رای اعتماد بالای مجلس به عراقچی هستیم

وی در پاسخ به سوالی در مورد نگاه بدنه وزارت خارجه به معرفی «سید عباس عراقچی» به عنوان وزیر خارجه پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور گفت: آقای دکتر عراقچی از بدنه وزارت خارجه و برخاسته از متن وزارت خارجه هستند و بدنه دستگاه دیپلماسی با آقای عراقچی بیگانه نیستند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه  آقای عراقچی سلسله مراتب ترقی را از پست کارشناسی تا رده‌های عالی مدیریتی در وزارت خارجه طی کرده‌اند، گفت: منتظر هستیم که نماینده‌های منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی به ایشان رای اعتماد بالایی بدهند؛ چرا که رئیس دستگاه دیپلماسی هر میزان که رای بالاتری  از مجلس شورای اسلامی بگیرند با اقتدار و قوت قلب بیشتری در عرصه بین‌المللی در راستای پیشبرد سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و تحقق منافع مردم حرکت می‌کنند و امیدواریم که این  موضوع محقق شود.

وی در این زمینه ادامه داد: امیدوارم آنچه که خیر است برای دستگاه دیپلماسی، ایشان و کشور رخ دهد.

در مذاکرات آتش‌بس حضور نداریم و برنامه‌ای برای حضور نداریم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که  آیا ایران در مذاکرات آتش بس غزه حضور دارد و اگر حضور ندارد چرا؟ گفت: ما در این مذاکرات حضور نداریم و برنامه‌ای برای حضور نداریم همانطور که می‌دانید یک طرف این  مذاکرات، رژیم صهیونیستی است و ما در چارچوبی که یک طرف آن  رژیم صهیونسیتی حضور داشته باشد، شرکت نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: تصمیم گیری در ارتباط با موضوع فلسطین و تصمیم گیری در ارتباط با وضعیت کنونی آن در اختیار فلسطین و مردم فلسطین است که اکنون در گروه‌های مقاومت فلسطینی به ویژه جنبش حماس تبلور یافته است‌. ملت فلسطین و گروه‌های فلسطینی از رشادت و صلابت کافی برخوردار هستند که از حقوق خود دفاع کنند.

کنعانی تاکید کرد: البته ما در ارتباط با این مذاکرات با دوستان خود مشورت‌های نزدیک داریم  و رایزنی  و گفت‌وگو می‌کنیم.

روند بسیار مثبت تلاش‌های ایران و مصر برای گسترش روابط

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی روند تلاش‌های ایران و مصر برای گسترش روابط را بسیار مثبت عنوان کرد و در ارتباط با بحرین گفت: در ارتباط با از سرگیری روابط با بحرین نیز ، همانطور که پیش از این اعلام کرده‌ایم ۲ کشور توافق کرده‌اند که سازوکارهای مشترکی برای آغاز مذاکرات ایجاد کنند  و در این مسیر در حال حرکت هستیم.

روابط ایران و ارمنستان، دوستانه و سازنده‌ است

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس برخی از اخبار منتشر شده آمریکا در حال ارسال سلاح به ارمنستان است. واکنش ایران به مقامات ارمنستان نسبت به این موضوع چه بوده است؟ گفت : در مورد آنچه که شما اشاره کردید اطلاع مستندی ندارم و بر اساس اخبار منتشر شده‌ نمی‌توانم اظهار نظر کنم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: موضوع مهم این است که روابط ایران و ارمنستان، روابطی دوستانه و سازنده‌ای است و ۲ کشور اراده مشترکی برای توسعه مناسبات دوستانه و همه جانبه دارند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ۲ کشور ایران و ارمنستان بر اهمیت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و مرزها تاکید دارند، در بخش دیگری از پاسخ خود به سوال مطرح شده، تصریح کرد: ما در مورد مسائل ۲ جانبه کشورها اظهار نظر نمی‌کنیم ولی آنچه که به عنوان یک اصل بر آن تاکید داریم این است که به نقش آمریکا در منطقه به ویژه حضور نظامی این کشور در منطقه بدبین هستیم و این به سابقه تاریخی فعالیت‌های بی‌ثبات ساز دولت آمریکا در کشورهای منطقه بازمی‌گردد.

آنکارا و دمشق باید در سریعترین زمان ممکن مسائل و مشکلات موجود بین خود را حل و فصل کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد اظهارات مقامات آنکارا مبنی بر نقش مثبتی که تهران می‌تواند در برقراری روابط آنکارا و دمشق داشته باشد، گفت:  از چنین رویکردی با جدیت حمایت می‌کنیم . ما  معتقدیم ۲ کشور مهم منطقه  سوریه و ترکیه که هر ۲ از دوستان ، متحدان و شرکای اساسی و راهبردی منطقه‌ای ایران هستند، می‌بایست در سریعترین زمان ممکن مسائل و مشکلات موجود بین خود را حل و فصل کنند  و روابط ۲ کشور را به حالت عادی بازگردانند.  

وی گفت: ما تشویق کننده این روند هستیم و از این روند به صورت قطعی و جدی حمایت می‌کنیم.

مذاکرات در مورد توافق جامع با روسیه به پایان رسیده است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد امضای موافقت‌نامه جامع همکاری‌های بلند مدت ایران و روسیه گفت: مذاکرات حقوقی و فنی در این زمینه به پایان رسیده است و بعد از تکمیل روند ادارای و تشریفاتی امضا و اجرایی می‌شود.

دعوت پوتین از پزشکیان

وی همچنین با اشاره به دعوت پوتین از  پزشکیان برای شرکت در نشست سران بریکس در روسیه گفت: در این نشست فرصت برای ملاقات و گفت‌وگو بین سران 2 کشور وجود دارد.

کنعانی تاکید کرد: امضای نهایی این سند یک روند حقوقی دارد که باید طی شود.

نقش آمریکا در بحران یمن، سازنده و بی‌طرفی نبوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر ارسال سلاح از سوی آمریکا به عربستان و احتمال تشدید بحران یمن در پی این موضوع گفت: نقش آمریکا در بحران یمن، نقش سازنده و بی طرفی نبوده است و در ماه‌های اخیر شاهد تجاوزات مستقیم دولت آمریکا و اقدامات نظامی این کشور و انگلیس در نقض حاکمیت یمن بوده‌ایم.

وی افزود : این گونه اقدامات آمریکا کمکی به صلح و ثبات در منطقه نمی‌کند و غیر سازنده است. ما از روند سیاسی در حل بحران یمن و مذاکرات سیاسی در این زمینه حمایت می‌کنیم.

حق ایران در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی در هیچ شرایطی از بین نمی‌رود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این تحلیل درست است که ایران ممکن است در راستای دادن امتیازات به حماس در جریان مذاکرات آتش‌بس، اقدام علیه رژیم صهیونیستی را به تاخیر بیندازد تصریح کرد: پاسخ ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی یک حق ذاتی و مشروع است و این حق در هیچ شرایطی از بین نمی‌رود.

وی با بیان اینکه طرف‌هایی که در چند روز اخیر با ایران رایزنی و گفت‌وگو کرده‌اند به این حق اذعان کرده‌اند، خاطرنشان کرد: اقدام صهیونیست‌ها از منظر حقوق بین‌الملل یک تجاوز آشکار بود.

حمایت از مسئله فلسطین را یک اصل قطعی می‌دانیم

کنعانی با بیان اینکه ما حمایت از مسئله فلسطین را یک اصل قطعی می‌دانیم و معتقدیم حمایت از فلسطین حمایت از صلح و ثبات در منطقه است، خاطرنشان کرد:  ما از ملت فلسطین برای احقاق حقوق خود حمایت سیاسی، معنوی و بین‌المللی می‌کنیم و در عین حال بر حق ذاتی خود برای پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی و ایجاد بازدارندگی علیه این رژیم تاکید داریم.  ما از حق خود در این زمینه عدول نمی‌کنیم و معتقدیم که تنبیه متجاوز اقدامی برای صلح و امنیت در منطقه و کمک کننده به موضوع فلسطین است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای برجام در صورتی که عراقچی از مجلس رای اعتماد بگیرد، اظهار کرد:  در ارتباط با این مذاکرات همانطور که پیش از این اشاره کرده‌ایم بر بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها به این سند و توافق تاکید داریم.

وی ادامه داد: آقای دکتر عراقچی روز گذشته در صحن علنی مجلس رویکردها و سیاست‌های خود در این زمینه را بر اساس سیاست‌های قطعی نظام و قانون راهبردی مجلس توضیح دادند و  امیدواریم با تشکیل کابینه و شروع به کار دولت جدید ، بتوانیم حقوق ملت ایران را احیا کنیم و به منافع در نظر گرفته شده برای ایران در این توافق دست پیدا کنیم.

کنعانی تاکید کرد: وزارت خارجه همواره در چارچوب سیاست‌های قطعی نظام و برنامه‌های دولت به وظایف حرفه‌ای خود عمل کرده و می‌کند.

عراقچی بر اجزای سند برجام مسلط است

کنعانی در بخش دیگری از  صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال گفت: آقای عراقچی در این حوزه دارای تخصص، تجربه و مسلط بر اجزای این سند هستند و  همانطور که آقای عراقچی  در مجلس اشاره کردند در این زمینه بر اساس سیاست‌های قطعی نظام، قانون راهبردی مجلس  و فرصت‌های دیپلماتیکی که در اختیار ایران قرار می‌گیرد در جهت احقاق حقوق ملت ایران عمل خواهیم کرد.

در تامین امنیت خود در مقابل متجاوز از همه امکانات و توانمندی‌هایمان استفاده می‌کنیم

کنعانی همچنین در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی گفت: ایران در تامین امنیت خود در مقابل متجاوز از همه امکانات و توانمندی‌های خود مبتنی بر اصول حقوق بین‌الملل استفاده خواهد کرد.

وی با بیان این که  رژیم صهیونیستی تبدیل به تهدید صلح و امنیت بین‌المللی شده است، اظهار کرد: جامعه بین‌المللی در حمایت از صلح و امنیت بین‌المللی مسئولیت دارد و لازم است به آن عمل کند.

ایران در حمایت از امنیت منطقه، تردیدی به خود راه نخواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه درباره حمایت از دولت و ملت لبنان و گروه‌های مقاومت در برابر تهدیدات و اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی نیز گفت: ایران در حمایت از امنیت منطقه، تردیدی به خود راه نخواهد داد؛ به ویژه اینکه با تهدید فراگیری علیه امنیت منطقه از ناحیه رژیم صهیونیستی مواجه هستیم.

کنعانی تاکید کرد: ماجراجویی رژیم غاصب صهیونیستی صرفا در سایه اقدام عملی و جدی و قاطع جامعه جهانی متوقف خواهد شد و همه دولت‌ها و کشورهای منطقه در حمایت از ملت مظلوم فلسطین باید جدی عمل کرده و در این خصوص اقدامات موثر و فوری داشته باشند.

وی با تاکید بر این که حمایت از لبنان مسئولیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، گفت: دولت و ملت و ارتش و مقاومت لبنان نشان داده‌اند و قبلا این تجربه را اثبات کرده‌اند که در مقابل ماجراجویی این رژیم از تمامیت ارضی و امنیت ملت لبنان حفاظت می‌کنند.

رژیم صهیونسیتی قبلا ضرب شست ملت لبنان را چشیده است

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان این که رژیم صهیونسیتی قبلا ضرب شست ملت لبنان را چشیده است و برای هر اقدام تجاوزگرانه باید بارها محاسبه کند، گفت:  دولت آمریکا هم مسئولیت دارد در مقابل ماجراجویی‌های این رژیم اقدام مسئولانه و حکیمانه‌ای انجام دهد  و بیش از این اعتبار و حیثیت آمریکا و مالیات دهندگان آمریکایی را مصروف این رژیم نکند.

کنعانی همچنین در این نشست در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: ایران در تامین امنیت و تمامیت ارضی خود قاطع عمل کرده و خواهد کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر