نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

جلسات جلیلی درباره کابینه پیشنهادی پزشکیان از زبان نماینده مجلس

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
جلسات جلیلی درباره کابینه پیشنهادی پزشکیان از زبان نماینده مجلس

خبرآنلاین/ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در مورد رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی هیچ حساب و کتابی وجود ندارد. من خودم تازه وارد هستم و باید ببینم شرایط چگونه است کما اینکه عده‌ای می‌گویند مخالف هستند اما رأی موافق می‌دهند و یا بالعکس.

یک هفته بعد از اعلام اسامی وزرای پیشنهادی کابینه به مجلس و رفت و آمد وزرای پیشنهادی به کمیسیون‌ها خبری مبنی بر جلسه جلیلی با جمعی از نمایندگان مجلس واعضای کابینه دولت سیزدهم منتشر شد، درست یک روز قبل از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی.
اما جلسه جلیلی با نمایندگان آن هم با محور کابینه پیشنهادی ضرورتی دارد؟ ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده مجلس که در دوران انتخابات از فعالین ستاد انتخابات جلیلی بود، در پاسخ به پرسش مذکور به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید همه حق دارند، این قبیل جلسات را برگزار می‌کند.
ظهره‌وند این شفاف‌سازی را هم می‌کند که جلیلی درباره وزرای پیشنهادی صحبت نکرد و مانند هر جریان سیاسی دیگر خواسته اثرگذاری خود را در جریان دادن رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی داشته باشد.
سکوت این نماینده مجلس نزدیک به جلیلی درباره بی‌طرفی قالیباف در جریان مدیریت جلسات بررسی صلاحیت‌ها هم می‌تواند معنادار باشد، مخصوصاً آنجا که می‌گوید « الان چیزی نمی‌گویم و فردا ارزیابی می‌کنم.»
در ادامه گفتگو با ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از جمله حامیان جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری را می‌خوانید:

**

*آقای ظهره‌وند!  چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه قرار به پایان رسید، فضای مجلس را چطور می بینید؟
در این چند روز موقعیت، برنامه، توانایی و شخصیت خود وزرای پیشنهادی را بررسی کردیم و این روند ادامه دارد. گزارش کمیسیون‌ها را هم شنیدیم که چه ارزیابی داشتند، از طرفی مخالفان و موافقان هم صحبت‌های خود را مطرح می‌کنند و انشاالله فردا رأی‌گیری می‌شود که در آن ساعت‌ها متوجه می‌شویم نمایندگان چه نظری درباره وزرای پیشنهادی کابینه دارند. اما فعلاً در حال ارزیابی توانایی‌ها هستیم.

نمایندگان می‌خواهند تعامل حداکثری با دولت داشته باشند
*اینکه برخی اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی در حمایت از دولت وفاق ملی صحبت می‌کنند، را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مفهوم این اقدام نمایندگان این نیست که مجلس یکدست به کابینه پیشنهادی رأی می‌دهند بلکه منظور این است که نمایندگان می‌خواهند تعامل حداکثری داشته باشند و کمک کنند که کابینه هر چه سریع‌تر شکل بگیرد، دولت داشته باشیم و آقای پزشکیان کار خود را شروع کند.
اما فراموش نکنید که دو مولفه کلیدی یکی داشتن صلاحیت‌های کاری و تخصصی است که حتما باید در برنامه وزرای پیشنهادی و پرسش و پاسخ‌ها مشاهده شود و نکته دیگر آن شرط لازم ملاک‌ها و معیارهایی بود که رهبری هم در دیدار نمایندگان مجلس مطرح کردند. لذا وزرای پیشنهادی باید تا بن‌دندان به نظام مقدس اسلامی اعتقاد داشته باشند، باید دارای سابقه خوب و پاکدست باشند. نکته بعدی در مورد شرط لازم مربوط به صلاحیت‌های علمی، تخصصی و تجربی است.

عده‌ای می‌گویند مخالف هستند اما رأی موافق می‌دهند
*با توجه به اینکه گفتید امکان دارد مجلس به همه وزرای پیشنهادی رأی اعتماد ندهد، به نظر شما امکان دارد کدام وزرای پیشنهادی از مجلس رأی اعتماد نگیرند؟ برای مثال شما وضعیت وزرای پیشنهادی نظیر آقای اتابک یا خانم صادق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
درست نیست الان چیزی بگویم، چراکه هیچ حساب و کتابی وجود ندارد. من خودم تازه وارد هستم  و باید ببینم شرایط چگونه است کما اینکه عده‌ای می‌گویند مخالف هستند اما رأی موافق می‌دهند و یا بالعکس، از این‌رو باید مشاهده کنیم که فردا چه اتفاقی رخ می‌دهد و آن وقت آسیب‌شناسی کرد که چرا فلان وزیر رأی آورد و فلان وزیر رأی نیاورد.

قالیباف میان نمایندگان نیروهایی دارد که می‌تواند مانند حزب عمل کند
*برخی از رسانه‌های منتسب به جریان تندرو مدعی جانبداری قالیباف از کابینه پیشنهادی هستند، به نظر شما قالیباف توانسته بی‌طرفانه جلسات مربوط به بررسی وزرای پیشنهادی کابینه را مدیریت کند؟
اگر نگاه حمایتی هم داشته باشد، بالاخره او نیروهایی در میان نمایندگان دارد که می‌توانند بر روی آرای آنها تاثیر بگذارند و مانند یک حزب اقدام می‌کند، البته اگر حمایتی باشد. در این صورت طبیعی است چراکه در جریان انتخابات ریاست جمهوری طیفی از نمایندگان با قالیباف همسو بودند.
در مجموع علاوه بر شروط لازم و کافی برای دادن رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی تاثیرات بیرون و درون مجلس و فراکسیون‌ها را هم باید لحاظ کرد، به همین دلیل می‌گویم باید تا فردا صبر کنیم که ببینیم نتیجه چه می‌شود، آن وقت می‌شود درباره این موارد نظر داد.

*تا اینجای کار نظر شما در مورد نحوه مدیریت مجلس توسط قالیباف در جلسات بررسی صلاحیت‌های وزرا به چه صورت است؟ آیا بی‌طرفانه بوده؟
فردا می‌توانم ارزیابی خود را بگویم الان چیزی نمی‌گویم.

*در خبرها آمده جلیلی در مورد وزرای پیشنهادی با جمعی از نمایندگان مجلس جلسه داشته، شما هم در این جلسه حضور داشتید؟
او در مورد ملاک‌هایی که باید توجه شود، نشستی داشته و من هم در آن نشست حضور داشت.

فردا وزن‌کشی نمایندگان مشخص می‌شود
*چه مواردی در نشست جلیلی با نمایندگان مطرح شد؟ ضمن اینکه چه لزومی دارد که فردی مانند جلیلی از این قبیل نشست‌ها برگزار کند؟
هر کسی حق دارد این کار را انجام دهد، در هر صورت او هم به نوعی کاندیدایی است که ۱۴ میلیون دارد. همانطور که گفتم بالاخره همه جریان‌ها می‌خواهند به نوعی تاثیر بگذارند و این طبیعی است. در حاضر بسیاری از نمایندگان وابسته به بسیاری از احزاب و جریان‌ها هستند.
در مجموع باید فردا مشاهده کنیم که چه نتیجه‌ای گرفته می‌شود و این نشان می‌دهد کدام جریان سیاسی می‌تواند موثر باشد، اثرگذاری خود را داشته باشد و از طرفی وزن‌کشی نمایندگان را هم می‌توان پیدا کرد.

جلیلی به هیچ عنوان در مورد  کاندیداهای وزارتخانه‌ها نظر نداد
*در جلسه جلیلی با نمایندگان چه ملاک‌ها و معیارهایی برای رأی اعتماد دادن به وزرای پیشنهادی مطرح شد؟
در این جلسه در مورد افراد صحبت نشد و بیشتر در مورد کلیات بحث کردند، برای مثال اگر قرار است درباره اقتصاد گفتگو شود در حال حاضر اقتصاد ما چه آسیب‌ها و نیازهایی دارد و باید چه مولفه‌هایی را انتظار داشت. لذا در جلسه مذکور جلیلی به هیچ عنوان در مورد  کاندیداهای وزارتخانه‌ها نظر نداد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر