نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

هاشمی‌طبا: اگر جلیلی رئیس جمهور می‌شد خاک کشور به توبره کشیده می‌شد 

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
هاشمی‌طبا: اگر جلیلی رئیس جمهور می‌شد خاک کشور به توبره کشیده می‌شد 

خبرآنلاین/ معاون دولت اصلاحات می‌گوید: من اصلاً خط اصلاح‌طلب و اصولگرا را قبول ندارم چراکه واقعیت ندارد، روی پیشانی برخی به این عنوان یا آن عنوان مهری زده می‌شود اما با توجه به فعالیت‌ها و مطالعاتی که دارم می‌توانم بگویم هیچ‌کدام از آنها برای کشور مفید نبودند.

حمایت مداوم گروه‌های همسو و جناحی از فردی که از ابتدا او را به عنوان کاندیدای اصلی خود در انتخابات معرفی کردند، انتظار غیر معقولی نیست. هر چند در دوره‌های قبل برعکس این اتفاق افتاده و جریان حامی نه تنها پس از پیروزی و در پایان کار پشت کاندیدای اصلی خود را خالی کرده، بلکه مسئولیت آن را هم برعهده نگرفته مانند آنچه درباره جریان اصولگرا و احمدی‌نژاد اتفاق افتاد.
اما اصلاح‌طلبان هم همین رفتار اصولگرایان را تکرار خواهند کرد؟ به عبارت دیگر شروع انتقادات تند و تیز از طرف برخی چهره‌های اصلاح‌طلب به دولت نوپایی که از قضا با حمایت همین جریان روی کار آمده، منجر به شکل‌گیری این پرسش می‌شود که اصلاح‌طلبان در مورد پزشکیان همان راه اصولگرایان دربرخورد با احمدی‌نژاد را طی می‌کنند؟
مصطفی هاشمی‌طبا که پیش از این از جمله معاونین دولت اصلاحات بوده، در پاسخ به پرسش مذکور به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: «این بستگی به شجاعت و صداقت پزشکیان دارد.»
او همچنین به ۸۰ درصد انتخاب‌های پزشکیان در مورد کابینه نمره خوب می‌دهد و بر این نکته هم تاکید می‌کند همین که جلیلی پیروز نشد و پزشکیان رئیس جمهور شد، یک نعمت است.
در ادامه گفتگو با مصطفی هاشمی‌طبا، معاون دولت اصلاحات را می‌خوانید:

***

*ارزیابی شما از انتقاداتی که در مورد وزرای پیشنهادی صورت می‌گیرد، چیست؟
اولاً که به دولت مهلت ندهیم پس چه کار کنیم؟ بنده بسیاری از وزرای پیشنهادی را نمی‌شناسم و آنهایی هم که انتقاد می‌کنند را نمی‌شناسم اما امکان دارد در چند مورد انتخاب خوبی نداشته باشند البته اینکه علت این انتخاب‌ها چه بود را نمی‌دانیم. ضمن اینکه پزشکیان هر کاری انجام دهد، بالاخره یک عده نقد دارند، برای مثال عده‌ای می‌گویند جوانسازی، برخی موارد دیگری را مطرح می‌کنند اما من می‌توانم بگویم با توجه به شرح حال‌ها و شناخت‌هایی که دارم تقریباً تا ۷۰، ۸۰ درصد انتخاب اعضای کابینه خوب بوده اما اینکه انتقاد کنیم فایده ندارد، بالاخره در راهی قرار دارد که قبلاً برای او باز نبوده و امکان دارد بسیاری از موارد برای او شناخته شده، نیست. در مجموع به نظر بنده اگر مواردی باشد باید به خود پزشکیان بگوییم. البته اجازه بدهیم به مجلس برود و ببینیم چه چیزی از داخل مجلس درمی‌آید.

اصلاً خط اصلاح‌طلب و اصولگرا را قبول ندارم
*اصلاح‌طلبان در انتخاباتی که پیش از این برگزار شده بود عملاً از چرخه حذف شده بودند اما اینکه در  انتخابات ۱۵ تیر در نهایت گزینه آنها به ریاست جمهوری رسید، نکته مثبتی محسوب می‌شود؟
اصلاح‌طلبان در دوره‌های گذشته تقریبا کنار گذاشته شده بودند. من اصلاً خط اصلاح‌طلب و اصولگرا را قبول ندارم چراکه واقعیت ندارد، روی پیشانی برخی به این عنوان یا آن عنوان مهری زده می‌شود اما با توجه به فعالیت‌ها و مطالعاتی که دارم می‌توانم بگویم هیچ‌کدام از آنها برای کشور مفید نبودند.

۴۰ سال آمریکا علیه ما توطئه می‌کند و ما در داخل "بگذار ببینم چه می‌شود" را پیگیری می‌کنیم
*منظور شما دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا است؟
بله برای کشور مفید نبودند. همگی یک سیاستی را اجرا کردند. ۴۰ سال است که با آمریکا درگیر هستیم و هر دو طیف یک سیاست را اجرا کردند، یعنی ۴۰ ساله در عین درگیری با آمریکا که از طرفی آمریکا پول‌های ما را می‌گیرد و یا سردار ما را ترور می‌کند، توطئه می‌کند و حمایت‌های غیرمعقول از اسرائیل می‌کند اما ما در داخل سیاست "بگذار ببینم چه می‌شود" را داریم. ۴۰ سال نمی‌شود به کسی فحش بدهیم، مرگ بر آمریکا بگوییم و او هم علیه ما اقدام می‌کند و بعد هم بگوییم هیچ خبری در کشور نیست. در صورتی که باید در کشور هم در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی کار انقلابی صورت بگیرد. همه دولت‌ها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب تقریباً سیاست واحدی را اتخاذ کردند و آن هم صرف منابع کشور کردند که فقط مقداری برای کشور شیرینی به بار بیاورند.

*البته برخی از دولت‌ها هم نام دولت انقلابی را بر روی خود گذاشتند اما...
همه اسم‌ها الکی است، برای خودشان حرف می‌زنند یکی می‌گوید انقلابی هستم، دیگری می‌گوید خط امامی هستم، اما در مجموع عملکردشان آنچنان که باید، نبود.

پزشکیان صادقانه به مردم بگوید فلان وزیر را من انتخاب نکردم
*در فضای انتقادات صورت گرفته علیه پزشکیان عده‌ای عبارت «من پشیمانم» را می‌گویند؛ آیا تصور می‌کنید این روند ادامه دار خواهد بود؟
به نظر بنده پزشکیان برخلاف بقیه عمل می‌کند. بهتر است علت انتخاب وزرا را اعلام کند. اینکه هر کسی باب میل خود انتقاد می‌کند یک بحث است و اینکه پزشکیان اصلاً حرف نمی‌زند بحث دیگری است چراکه قبلاً می‌گفت می‌آیم و با مردم صحبت می‌کنم، الان برای مثال بگوید چرا چنین افرادی را برای وزارت آموزش و پرورش و یا وزارت کشور انتخاب کرده است، دلایل خود را بگوید که بنابر این دلایل چنین فردی را برای فلان وزارتخانه انتخاب کردم و یا بگوید فلان وزیر را من انتخاب نکردم بلکه به من دستور دادند که او را به عنوان وزیر انتخاب کنم. اشکال ندارد... نمی‌شود با سکوت از مسئله گذر کند چراکه سکوت باعث توهم و این جریان می‌شود که افراد مختلف حرف‌های مختلف بزنند.

*برخی می‌گویند پس از سال 96، میان اصلاح طلبان و دولت افتراق ایجاد شد؛ چقدر احتمال می‌دهید این اتفاق باز هم رخ بدهد؟
در آن زمان روحانی اصلاح‌طلبان را از خودش راند و به این صورت نبوده که اصلاح‌طلبان پشت روحانی را خالی کنند، او با رفتار و روحیه خودش باعث چنین قضیه‌ای شد.

*با توجه به آنچه تا الان اتفاق افتاده، فکر می‌کنید اصلاح‌طلبان پشت پزشکیان را خالی کنند؟
این بستگی به شجاعت و صداقت پزشکیان دارد.

اگر جلیلی رئیس جمهور می‌شد خاک کشور به توبره کشیده می‌شد
*البته بسیاری بر این باور هستند همین که جلیلی به پاستور نرفته، نقطه مثبت است...
حتماً، به هیمن ترتیب است چراکه اگر جلیلی رئیس جمهور می‌شد خاک مملکت به توبره کشیده می‌شد. چراکه یک گروه خاص با تفکر خاص و بدون توجه به سرنوشت آینده ایران روی کار می‌آمدند. همین که پزشکیان رئیس جمهور شده، نعمت بزرگی است منهای همه چیز.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر