نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

مقایسه رأی اعتماد پارلمان‌نشینان به کابینه رئیسی و پزشکیان

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
مقایسه رأی اعتماد پارلمان‌نشینان به کابینه رئیسی و پزشکیان

خبرآنلاین/ مقایسه آراء مجلس یازدهم به کابینه ابراهیم رئیسی و مجلس دوازدهم به کابینه مسعود پزشکیان نشان از دارد که دولت چهاردهم حداکثر آرای پارلمانی‌ها را از آن خود کرد.

می گویند هر آمدنی را رفتنی است اما برخی زودتر از زمان مشخص شده از ادامه مسیر باز می‌مانند، در این ۴۵ سالی هم که از انقلاب می‌گذرد، روسای جمهوری بودند که در نیمه راه از قطار  پیاده شده‌اند، خواه با تصادف و شهادت یا در نتیجه عزل و برکناری.

ابوالحسن بنی‌صدر به دلیل برکناری و محمدعلی رجایی به دلیل شهادت ۲ رئیس جمهوری بودند که نتوانستند عمر دولت خود را به پایان برسانند. در اردیبهشت امسال نیز با درگذشت شهادت گونه ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و همراهانش در حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهوری، عمر دولت سیزدهم ۳ ساله به پایان رسید و دولت چهاردهم یک سال زودتر از موعد قانونی خود تشکیل شد. 

سرنوشت سکانداران ۱۹ وزارتخانه مشخص شد

سرنوشت ۱۹ وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان به بهارستان، امروز با رأی پارلمانی‌ها مشخص شد و همانطور که پیش بینی می‌شد، همگی آنان رأی کسب کردند. هر چند که جلسات برخی از وزرای پیشنهادی با تنش و مخالفت‌هایی از سوی برخی نمایندگان تندرو و منتقد دولت همراه بود اما آرای بهارستان پس از نطق غیر منتظره و هوشمندانه مسعود پزشکیان تغییر کرد.  

رئیس دولت چهاردهم چهاردهم در دفاع از وزیر بهداشت گفت: «چه کسی گفته آقای ظفرقندی با ولایت نیست. چرا می‌خواهید او را از کشتیِ نظام پیاده کنید. از هیچی سردر  نیاورم از بهداشت و درمان سر در می اورم، اعتماد کنید. اینگونه نیست که کسی بیاید و جهت‌گیری او در مقابل ولایت و سیاست باشد و من با او کنار بیایم، در مناظرات هم با قدرت از ولایت و اعتقاد و انقلاب دفاع می‌کردم و می‌کنم و در دانشگاه تهران جلسه گذاشته بودم برویم ببیند چه گفته‌ام، من که کوتاه نمی‌آیم، چه کسی گفته اینها در مقابل ولایت‌اند.»

او همچنین گفت: «آقای سیدعباس صالحی قبول نمی‌کرد وارد کابینه شود، چندبار حرف زدیم اما قبول نکردند، رفتم پیش رهبری و گفتم این فهرست است ، این موضوع را به رهبری گفتم ایشان تماس گرفت و فرمودند ایشان به دولت بیایند. خانم صادق مالواجرد نیز مورد تایید رهبری انقلاب بودند.»

بیشترین و کمترین رأی به وزرای کابینه اول رئیسی و پزشکیان

مطابق بند «ه» ماده ۱۱۷ آئین‌نامه، وزرای پیشنهادی در صورتی از مجلس رأی اعتماد کسب می کنند که بتوانند رأی اکثریت مطلق نمایندگان یعنی نصف به علاوه یک را به دست آورند.

برهمین اساس در دولت سیزدهم بیشترین آرای نمایندگان (۲۷۷ رأی موافق) به امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری رسید و امیر محمدرضا آشتیانی با کسب (۲۷۴ رأی موافق) برای تصدی وزارت دفاع در رتبه دوم قرار دارد. 

سیدحمید سجادی با کمترین رأی مجلس یازدهمی‌ها (۱۶۵ رأی موافق) توانست راهی وزارت ورزش و جوانان شد.

همچنین ۴ وزارتخانه مورد تایید آن مجلس کمتر از ۲۰۰ رأی اعتماد کسب کردند. حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم که نتوانسته بود از سد نمایندگان مجلس عبور کند، او (۱۹۳ رأی مخالف و ۷۶ رأی موافق) از بهارستانی‌ها گرفته بود. با این حال، کابینه ابراهیم رئیسی در طول ۳ سال حضورش در پاستور با تغییر و تحولاتی همراه بود. حجت‌الله عبدالملکی، وزیر کار در پی افزایش مخالفت‌های مجلس یازدهمی‌ها از حضور در کابینه استعفا داد. رستم قاسمی هم به دلیل بیماری از سکانداری وزارت راه و شهرسازی استعفا داد اما به فاصله چند روز از استعفای خود درگذشت. 

جواد ساداتی‌نژاد نیز از حضور در وزارت جهاد کشاورزی برکنار شد و جای خود را به محمدعلی نیکبخت داد. حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان هم از دیگر وزرای دولت سیزدهم بود که از سمت خود استعفا داد. 

در دولت چهاردهم نیز از ۱۹ وزیر معرفی شده، اکثریت آنان توانستند بیش از ۲۰۰ رأی نمایندگان را از آن خود کنند.  بر همین اساس  امیر عزیز نصیرزاده، وزیر دفاع با کسب ۲۸۱ رأی بیشترین رأی نمایندگان را به نام خود ثبت کردو علی اکبر صالحی با کسب ۲۷۲ رأی در رتبه دوم قرار گرفت. 

محمدرضا ظفرقندی هم با کسب ۱۶۳ رأی کمترین رأی بهارستانی‌ها را دریافت کرد و پس از او رضا صالحی امیری هم با ۱۶۸ رأی پشت سر او قرار دارد. 

بازماندگان دولت رئیسی در دولت پزشکیان

در کابینه پیشنهادی پزشکیان سه وزیر رئیسی نیز حضور داشتند، اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری و عباس علی‌آبادی وزیر صمت در دولت رئیسی بودند که در دولت جدید نیز در کابینه پیشنهادی قرار گرفتند با این تفاوت که علی آبادی به عنوان وزیر نیرو معرفی شده بود.

هرسه وزیر بازمانده از دولت سیزدهم توانستند از مجلس اصولگرای دوازدهم رأی اعتماد بگیرند.آرای اسماعیل خطیب به نسبت دوره قبل افزایش پیدا کرده بود  و ۲۶۱ نفر برای سکانداری مجلس دوازدهم به او رأی دادند. امین حسین رحیمی نیز ۲۶۸ رأی و علی آبادی هم ۲۵۵ رأی از نمایندگان گرفتند. 

خطیب و رحیمی در شهریور ۱۴۰۰، به ترتیب ۲۲۲ رأی موافق و ۲۷۷ رأی موافق اخذ کرده بودند. علی آبادی هم در دولت سیزدهم، در پی استیضاح سیدرضا فاطمی امین، برای سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی شد که ۱۸۷ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف، ۸ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله کسب کرد. 

جوان‌ترین و مسن‌ترین وزیر چه کسی لقب گرفت؟

در دولت سیزدهم، ۱۸ تن از وزرای آن توانستند از فیلتر نمایندگان مجلس عبور کنند و میانگین سنی کابینه اول ۵۳ سال بود، جوانترین وزیر دولت سیزدهم حجت‌الله عبدالملکی بود که با ۴۰ سال سن توانسته بود سکانداری وزارت کار را از آن خود کند و مسن‌ترین وزیر دولت رئیسی هم احمد وحیدی با ۶۳ سال بود.

اما لقب جوانترین وزیر پیشنهادی کابینه چهاردهم به صورت مشترک به ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با ۴۸ سال سن تعلق می‌گیرد. عبدالناصر همتی هم با ۶۷ سال سن به عنوان مسن‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه شناخته می‌شود. میانگین سنی وزرای دولت پزشکیان ۵۹ سال و هفت ماه است که ۶ سال و ۷ ماه از دولت سیزدهم پیرتر است. 

* مقایسه آرای مجالس یازدهم و دوازدهم به دو کابینه اول سید ابراهیم رئیسی و مسعود پزشکیان را در جدول زیر ببینید.

وزارتخانه

کابینه اول ابراهیم رئیسی

کابینه اول مسعود پزشکیان

وزیر پیشنهادی

تعداد رأی

وزیر پیشنهادی

تعداد رأی

آموزش و پرورش

حسین باغگلی

موافق: ۷۶

مخالف: ۱۹۳

(رأی نیاورد)

علیرضا کاظمی

موافق: ۲۶۸

مخالف:

ارتباطات و فناوری اطلاعات

عیسی زارع‌ پور

موافق: ۲۵۶

مخالف: ۱۷

ستار هاشمی

موافق: ۲۶۴

مخالف:

اطلاعات

 اسماعیل خطیب

موافق: ۲۲۲

مخالف: ۴۸

اسماعیل خطیب

موافق: ۲۶۱

مخالف:

اقتصادی و امور دارایی

احسان خاندوزی

موافق: ۲۵۴

مخالف: ۲۵

عبدالناصر همتی

موافق: ۱۹۲

مخالف:

امور خارجه

حسین‌ امیرعبداللهیان

موافق: ۲۷۰

مخالف: ۱۰

عباس عراقچی

موافق: ۲۴۷

مخالف:

بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

بهرام عین‌اللهی

موافق: ۲۱۴

مخالف: ۵۵

محمدرضا ظفرقندی

موافق: ۱۶۳

مخالف:

کار، تعاون و رفاه اجتماعی

حجت‌الله عبدالملکی

موافق: ۱۹۱

مخالف: ۷۷

احمد میدری

موافق: ۱۹۱

مخالف:

جهاد کشاورزی

سیدجواد ساداتی‌نژاد

موافق: ۲۵۳

مخالف: ۲۷

غلامرضا نوری‌قزلجه

موافق: ۲۵۳

مخالف:

دادگستری

امین ‌حسین رحیمی

موافق: ۲۷۷

مخالف: ۵

امین حسین رحیمی

موافق: ۲۶۸

مخالف:

دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

محمدرضا آشتیانی

موافق: ۲۷۴

مخالف: ۴

عزیز نصیرزاده

موافق: ۲۸۱

مخالف:

راه و شهرسازی

رستم قاسمی

موافق: ۲۶۷

مخالف: ۱۴

فرزانه صادق مالواجرد

موافق: ۲۳۱

مخالف:

صنعت، معدن و تجارت

سیدرضا فاطمی امین

موافق: ۲۰۵

مخالف: ۶۰

محمد اتابک

موافق: ۲۳۱

مخالف:

علوم، تحقیقات و فناوری

محمدعلی زلفی‌گل

موافق: ۲۱۰

مخالف: ۵۶

حسین سیمایی صراف

موافق: ۲۲۱

مخالف:

فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمدمهدی اسماعیلی

موافق: ۱۸۱

مخالف: ۷۷

عباس صالحی

موافق: ۲۷۲

مخالف:

کشور

احمد وحیدی

موافق: ۲۶۶

مخالف: ۱۶

اسکندر مومنی

موافق: ۲۵۹

مخالف:

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

عزت‌الله ضرغامی

موافق: ۲۶۲

مخالف: ۱۳

رضا صالحی امیری

موافق: ۱۶۸

مخالف:

نفت

جواد اوجی

موافق: ۱۹۸

مخالف: ۷۰

محسن پاک‌نژاد

موافق: ۲۲۲

مخالف:

نیرو

علی اکبر محرابیان

موافق: ۲۲۰

مخالف: ۴۷

عباس علی‌آبادی

موافق: ۲۵۵

مخالف:

ورزش و جوانان

حمید سجادی

موافق: ۱۶۵

مخالف: ۱۰۸

احمد دنیامالی

موافق: ۲۵۳

مخالف:

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر