نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

اسلامی: مختاریم بازرس آژانس را بپذیریم یا نپذیریم

منبع
فارس
بروزرسانی
اسلامی: مختاریم بازرس آژانس را بپذیریم یا نپذیریم

فارس/ رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره لغو انتصاب تعدادی از بازرسان این نهاد می‌گوید که تایید یا عدم تایید بازرسان در حوزه اختیارات ایران است.

«کسی نمی‌تواند به ما فشار بیاورد که بازرس آژانس را بپذیریم»، این را رئیس سازمان انرژی اتمی محمد اسلامی شنبه دهم شهریور ماه بیان کرد.وی با بیان اینکه بیشترین بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران رفت و آمد می‌کنند و «روزانه» و «سرزده» نظارت می‌شویم، گفت که تعداد بازرسان نه تنها کاهش نیافته، بلکه زیاد هم شده است.یک منبع آگاه نیز در این باره به فارس گفت که در حال حاضر ۱۱۹ بازرس تایید شده در فهرست بازرسان آژانس مختص ایران هستند که نسبت به سایر کشورها تعداد قابل توجهی است.

شورای حکام آژانس ژوئن امسال با تصویب قطعنامه‌ای خواستار لغو ممنوعیت ورود بازرسان آژانس به ایران شد. مدیرکل آژانس رافائل گروسی ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران فعالیت چند بازرس با تجربه آژانس را لغو کرده است. بازرسانی که او به آنها اشاره کرد هشت نفر با ملیت‌های فرانسوی و آلمانی و دارای روادید چند بار سفر به ایران بودند که لغو انتصاب De-designation شدند.این اقدام در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی و براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس انجام شد.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه پذیرش یا عدم پذیرش بازرسان آژانس جزو اختیارات قانونی ایران است، گفت که آژانس بازرس را معرفی می‌کند و از سوی ایران ارزیابی می‌شود، اگر تشخیص داده شد که مانعی ندارد، تایید می‌شود و در غیر این صورت تایید نمی‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar