نماد آخرین خبر

ایران: آماده ارائه تمامی کمک‌های لازم به دولت موقت بنگلادش هستیم

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ایران: آماده ارائه تمامی کمک‌های لازم به دولت موقت بنگلادش هستیم

ایسنا/ سفیر ایران در بنگلادش با رئیس یکی از احزاب سیاسی این کشور دیدار کرده و ضمن اعلام موضع ایران درباره تحولات سیاسی اخیر این کشور، بر اهمیت سامان‌دهی وضعیت مطابق قانون تاکید کرد.

«منصور چاوشی»، سفیر ایران در بنگلادش، امروز (چهارشنبه) در دیدار با «نورالحق نور» رئیس «شورای حقوق مردم» بنگلادش که یک سازمان فعال در زمینه جامعه مدنی این کشور است، گفت، تهران از تغییراتی که پس از پنجم اوت در این کشور رخ داده، استقبال می‌کند و مایل است همکاری مناسبی در این راستا داشته باشد.
سفیر ایران هم‌چنین تصریح کرد: ایران مایل به تقویت روابط تجاری با بنگلادش و ارائه تمامی کمک‌های لازم به دولت موقت داکا است.
شبکه سوموی نیوز بنگلادش با انتشار این مطلب گزارش داد: ایران از دولت موقت بنگلادش خواست که اصلاحات لازم را انجام داده و اوضاع را طبق قانون ساماندهی کند.
نور در این دیدار گفت که برخی احزاب تلاش می‌کنند دولت موقت را به واسطه ایجاد آشوب به خطر بیاندازند و تضعیف کنند اما موفق نشده‌اند.
رئیس این سازمان از مردم خواست متحد شوند و دولتی ملی را تشکیل دهند. او با گفتن این که سیاست کشور هند در قبال بنگلادش دوستانه نیست، افزود که هند باید به جای تلاش برای کنترل بنگلادش، رفتاری دوستانه در پیش بگیرد.
وی هم‌چنین خواستار انتخابات سراسری ظرف شش ماه تا یک سال پس از اصلاحات شد اما گفت که اگر به زمان بیشتری نیاز باشد، می‌توان از طریق گفت‌وگو با احزاب سیاسی درباره آن تصمیم‌گیری کرد.
اعتراضات اخیر دانشجویان در بنگلادش ماه گذشته میلادی بعد از آن بالا گرفت که مقام‌های این کشور قانونی برای اختصاص سهمیه مشاغل دولتی برای اعضای خانواده‌های کهنه‌سربازان جنگ استقلال سال ۱۹۷۱ این کشور از پاکستان را به اجرا در آوردند. طبق این قانونی که معترضان آن را تبعیض‌آمیز دانسته و خواستار لغو آن شدند، ۳۰ درصد از مشاغل دولتی به خانواده‌های این کهنه‌سربازان اختصاص می‌یافت.
این تظاهرات ابتدا به صورت آرام و صلح‌آمیز برگزار شد اما در ادامه درگیری‌ها بین دانشجویان معترض دانشگاه داکا با نیروهای پلیس و حامیان حزب حاکم بنگلادش موسوم به حزب «عوامی لیگ» در ۱۵ ژوئیه بالا گرفت و چندین کشته و مجروح بر جای گذاشت.
این اعتراضات، سرانجام، منجر به استعفای «شیخ حسینه» نخست‌وزیر و خروج او از کشور شد.
پس از این رویدادها در بنگلادش دولت موقت تشکیل شده و «محمد یونس» برنده جایزه صلح نوبل به عنوان رئیس دولت موقت سوگند یاد کرده است.
وزارت امور خارجه ایران، پیشتر، با استقبال از تشکیل دولت موقت، ابراز امیدواری کرد که با برقراری آرامش کامل در این کشور که خواست مردم بنگلادش است، انتخابات سراسری پارلمان برگزار و دولت قانونی این کشور هرچه سریع‌تر مستقر شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر