نماد آخرین خبر

نژادبهرام: برداشتن فیلترینگ و بازپس‌گیری لایحه حجاب، دو گام اولیه برای رسیدن به آشتی ملی است

منبع
ايلنا
بروزرسانی
نژادبهرام: برداشتن فیلترینگ و بازپس‌گیری لایحه حجاب، دو گام اولیه برای رسیدن به آشتی ملی است

ایلنا/ یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به نظر شاید گام نخست برداشتن فیلترینگ باشد که نشان دهد تمایل به وفاق و آشتی‌ ملی در حاکمیت وجود دارد. گام دوم بازپس‌گیری لایحه عفاف و حجاب است که ناامنی اجتماعی را به زنان ما تحمیل می‌کند و در نهایت این گام‌های اولیه است و امیدواریم این دو موضوع بتواند بستری برای آشتی‌ ملی و تداوم وفاق ملی شود.

زهرا نژادبهرام فعال سیاسی درباره لزوم انتخاب مدیران میانی بر اساس شایستگی تا بتوانند رضایت مردم را جلب کنند، گفت: فکر می‌کنم آقای رئیس‌جمهور خیلی خوب، صریح و واضح دیدگاه‌شان را درباره لایه‌های میانی مدیریتی در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها اعلام کردند. اما رضایت مردم چطور حاصل می‌شود؟ رضایت مردم برمبنای انجام خدمت تعریف می‌شود. اینکه افرادی که در لایه‌های میانی، مدیریت را برعهده دارند پاسخگوی مردم باشند و طبق حرمت و کرامت انسانی با انسان‌ها برخورد کنند و اگر برمبنای قانون عمل کنند، طبیعتا رضایت مردم حاصل می‌شود.
وی افزود: اینکه قانون فصلی و موردی مورد توجه قرار می‌گیرد، از جمله موضوعات مورد تامل است که آقای رئیس‌جمهور صراحتا منظورشان بر این بود که قانون متعلق به همه است و اگر به هر دلیلی در قانونی مشکلی وجود دارد ما باید در جهت رفع مشکل آن اقدام کنیم. این موضوع هم درباره برنامه هفتم و هم در دستورالعمل‌ها و قوانین دیگری که برای دولتمردان است، اعلام شده است. لذا معیار کاملا مشخص شده و عیار و معیار در دست وزرا و وزارتخانه‌ها است تا بتوانند لایه‌های مختلف مدیریتی خودشان را بچینند.
این فعال سیاسی تصریح کرد: اما باید دو نکته را مورد توجه قرار دهیم. رئیس جمهور کلیات را مطرح می‌کنند، اما در عرصه جزئیات که وارد می‌شویم، شاید باید یک مقدار با دقت بیشتری عمل شود. یک رویکرد این است که کسانی می‌توانند در سازمان‌ها و نهادها در لایه‌های میانی ارائه خدمت کنند که متعلق به همان صنف بوده باشند. یک روز می‌گویند اگر افراد توانمند باشند و ظرفیت‌های متناسب را داشته باشند، می‌توانند خارج از سیستم هم وارد این موضوع شوند و هرجا فردی می‌توانست ارائه خدمت کند و خدمات متناسبی را در اختیار آن سازمان یا مجموعه معاونت قرار دهد، باید از او استفاده شود. چه بسا افرادی که به شکل تازه‌وارد به برخی از سیستم‌ها تزریق می‌شوند و منجر به بروز تحولات چشمگیری می‌شوند که افرادی که در آن سیستم با نوع رفتار سازمانی و نوع اخلاق سازمانی آن سیستم بزرگ شدند نتوانستند آن تحولات را ایجاد کنند.
نژادبهرام گفت: امروز روز محک زدن این موضوع است که چگونه می‌توانیم مسائل مربوط به هر دستگاه را با همدیگر با بروز و ظهور رویکردهای نوآورانه حل کنیم. هر کسی که ایده نویی داشته باشد و نگاه تحول‌گرایانه داشته باشد، قادر است در مجموعه نیروهای متعادل میانی قرار گیرد و وزرا با این رویکرد با آن‌ها کار کنند. اگر من جای وزرا بودم برای هر حوزه فراخوان می‌دادم تا ایده‌هایشان را مطرح و ایده‌های برتر را انتخاب می‌کردم و آنها را به شکل گروه مشاور در کنار معاونان قرار می‌دادم یا به خود فرد مسئولیت می‌دادم تا بتواند ایده‌های نوآورانه را اجرا کند. در حال حاضر وقت نوآوری و تحول است. تجربه نشان داده ما تا به حال در خیلی از امور نتوانستیم رضایت مردم را جلب کنیم و کار درست انجام دهیم. در حال حاضر وقت این است که از همه ظرفیت‌ها فارغ از جنسیت، قومیت و مذهب استفاده کنیم و هر کسی می‌تواند کاری برای کشور انجام دهد، دستش را بالا بگیرد تا لایه‌های میانی از وجود او استفاده کنند. یک زمانی مردم دست‌شان را بالا می‌گیرند اما عزمی برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها نیست و مدیریت‌ها دوباره در همان دایره قبلی می‌چرخد. به نظرم رئیس‌جمهور باید دست معاونان را باز بگذارد تا فقط به این فکر کنند که چطور می‌توانند مسأله و مشکل مردم را حل کرده و به حاشیه‌ها زیاد توجهی نکنند.
وی در پاسخ به این سوال که چقدر ضرورت دارد که تبعیض و بی عدالتی که مردم از آن ناراحت هستند حل و فصل شود، گفت: این موضوع در اولویت بوده و خیلی هم ضرورت دارد. رفع تبعیض و بی‌عدالتی باید جزو اولویت‌های دستگاه‌های اجرایی باشد و آقای رئیس جمهور این وعده را دادند که بر مبنای عدالت و رفع تبعیض قدم بردارند. هرکسی که وزیر آقای پزشکیان شده این میثاق نانوشته را امضا کرده است و با گفتمان و رویکرد فکری ایشان همراه بوده که توانسته در هیأت‌ دولت بنشیند. این موضوع باید در اولویت اول دستگاه‌ها باشد که تبعیض را بردارند. برداشتن تبعیض جزو اولویت‌های اول است.
نژادبهرام در پاسخ به این سوال که چقدر ضرورت دارد که آقای پزشکیان و وزرای ایشان درباره چیزی که تحویل گرفتند شفاف‌سازی کنند، گفت: در حال حاضر یک توهم یا سوء‌تفاهمی به وجود آمده که همه‌چیز خوب است اما عملا در زندگی عمومی مردم این خوبی را نمی‌بینیم. حالا باید علت‌های آن بررسی شود. اگر جای وزرای آقای پزشکیان بودم فارغ از ارزش‌گذاری، اول گزارش وضع موجود را می‌دادم که مطمئنم این کار در دستور کارشان است تا مردم بدانند در چه شرایطی هستیم و بعدها ببینیم مسیر بهبود را طی می‌کنیم یا خیر.
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از اینکه گفته می‌شود دولت با حاکمیت در جهت وفاق ملی در حال‌ حرکت است، چیست و سازوکار تداوم این روند و تبدیل آن به آشتی ملی چگونه خواهد بود؟ گفت: مبنای آشتی ملی همین ورود آقای پزشکیان به عرصه انتخابات و رأیی است که نمایندگان مجلس به وزرای ایشان دادند و در اصل، گام نخست در جهت آشتی ملی به انجام رسید. یک زمانی هست که آشتی ملی را به عنوان توصیه و یک زمانی به عنوان ضرورت مطرح می‌کنیم. الان ما در مقطع ضرورت هستیم. باید آشتی ملی صورت گیرد تا مسائل حل شود، وگرنه مسأله کشور حل نمی‌شود. برعکس آن هم وجود دارد. اول باید برای حل مسائل توافق کنیم. دولت وفاق ملی یعنی من برای حل مسائل آمدم. بگذارید مسأله‌ها را حل کنیم و بعد کم‌کم به توافق نزدیک می‌شویم و آشتی ملی را هم به دست می‌آوریم.
وی گفت: به نظر این یک ضرورت، الزام انسجام اجتماعی و بازگشت گسترده اعتماد و امید اجتماعی به جامعه ایرانی است و ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم و توانایی‌اش را داریم فقط نیازمند عزمی هستیم که به نظر می‌رسد عزم آن در گام‌های نخست بین دولت و هم مجلس اجرایی شده است. حالا باقی آن می‌ماند به افراد ذینفع، ذی‌نفوذ و ساختار حاکمیت که بخواهند چقدر در این مسیر با همدیگر همراهی کنند. مردم منتظر هستند که ببینند دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیر در حوزه‌ قوه‌قضائیه و قوه‌مقننه و ساختار حاکمیت چگونه می‌خواهند در این زمینه وارد عمل شوند؟ به نظر شاید گام نخست برداشتن فیلترینگ باشد که نشان دهد تمایل به وفاق و آشتی‌ ملی در حاکمیت وجود دارد. گام دوم بازپس‌گیری لایحه عفاف و حجاب است که ناامنی اجتماعی را به زنان ما تحمیل می‌کند و در نهایت این گام‌های اولیه است و امیدواریم این دو موضوع بتواند بستری برای آشتی‌ ملی و تداوم وفاق ملی شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر