نماد آخرین خبر

فلاحت‌پیشه: برجام سابق به تاریخ سپرده شد؛ ایران به سمت مذاکرات تازه‌ حرکت خواهد کرد

منبع
منیبان
بروزرسانی
فلاحت‌پیشه: برجام سابق به تاریخ سپرده شد؛ ایران به سمت مذاکرات تازه‌ حرکت خواهد کرد

منیبان/ نماینده مجلس دهم گفت: مسئله ایران و آمریکا امروز فقط هسته ای است و حل آن ساده تر از گذشته است.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده مجلس دهم، در گفتگو با منیبان در رابطه با سیاست های جدید وزارت خارجه با حضور سیدعباس عراقچی در این وزارتخانه گفت: نباید عملکرد سیاست خارجی دولت‌ پزشکیان را صرفاً بر اساس لابی‌ها و سخنرانی‌های قبل از رای اعتماد پیش بینی کرد. فشارهایی که برای رای اعتماد به کابینه پزشکیان وارد شد، باعث شد تا تقریبا همه وزرا لحنی دیگر را در پیش بگیرند اما توییت وزیر خارجه در موضوع روسیه نشان داد که او می داند در سیاست خارجی دولت پزشکیان چاره‌ای جز تنوع مناسبات وجود ندارد.
 
او با اشاره به کریدور زنگه زور افزود: اولین بار بود که در سالیان اخیر یک وزیر خارجه به گونه‌ای صریح در مورد روسیه هشدار داد. دولت پزشکیان برگرفته از خواسته های سه گانه مردم روی کار آمد؛ خواسته‌های اعتراضی که عبارت بودند از نقد سیاست داخلی، نقد سیاست خارجی و نارضایتی نسبت به مسائل اقتصادی و به طور طبیعی اگر بخواهد موفق شود، باید در این سه حوزه سیاست‌های اصلاحی جدی در پیش بگیرد. بسیار جای خوشحالی دارد که دولت پزشکیان در ابتدا دوره خود با زمین سخت سیاست خارجی روسیه برخورد کرد.

فلاحت پیشه ادامه داد: در داخل ایران عده ای سعی داشتند راهبرد یک سویه و تحت  عنوان بن بست شرقی را به سیاست خارجی تحمیل کنند. ما دیدیم که روس ها در مورد جزایر سه گانه هیچ گونه ملاحظه ای برای منافع ملی ایران قائل نیستند. در نهایت دولت پزشکیان به سمت کاهش تنش های خارجی حرکت می‌کند و این تنش زدایی حتی شامل روابط ایران و آمریکا هم خواهد بود.
 
فلاحت پیشه در رابطه با احتمال بازگشایی پرونده برجام گفت: سیاست خارجی تابو زده ایران باعث شده که مسئولان کشور، فرصت‌های جدید سیاست خارجی را نبینند. تلخی ماجرا این است که حتی کشوری مثل روسیه شرایط سیاست خارجی در قبال ایران را واقع گرایانه تر از مسئولان ایرانی درک کرده است. به عنوان مثال آقای پوتین می‌داند که دیگر تنش با ایران، اولویت سیاست خارجی آمریکا و اروپا نیست و آمریکا مهمترین تنش تعریف شده را با روسیه می‌داند و حتی حاضر نیست ایران به یک خاکریز در دست روس‌ها تبدیل شود.

او در پایان گفت: من معتقدم برجام هم تعریف تازه‌ای به خودش خواهد گرفت. برجام سابق به تاریخ سپرده شده و ایران به سمت مذاکرات تازه ای حرکت خواهد کرد. در این مذاکرات عملاً قابلیت های زمان برجام به رسمیت شناخته می شود و نهایتا زمانبندی کوتاه‌تری برای کاهش تحریم‌های ایران شکل خواهد گرفت. حتی ترامپ هم اعلام می کند تنها تنش با ایران هسته ای است و تنش های چهارگانه گذشته که بر سر فلسطین و..  بود از بین رفته است. این بدان معناست که مسئله ایران و آمریکا امروز فقط هسته ای است و حل آن ساده تر از گذشته است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره