نماد آخرین خبر

چرا اولین سفر خارجی پزشکیان به عراق دارای اهمیت است؟

منبع
فارس
بروزرسانی
چرا اولین سفر خارجی پزشکیان به عراق دارای اهمیت است؟

فارس/ حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل بین‌الملل، اهمیت اولین سفر خارجی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را از ابعاد گوناگون تشریح کرد.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران قرار است فردا (چهارشنبه، 21 شهریور 1403) در اولین سفر خارجی و منطقه‌ای خود، به دعوت رسمی محمد شیاع‌السودانی نخست‌وزیر عراق، در سفری سه‌روزه به این کشور سفر کند، ازآنجاکه ارتباط ایران با عراق از ابعاد گوناگون دارای اهمیت ویژه است، گفت‌وگویی با حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل بین‌‎الملل انجام داده‌ایم. حسین کنعانی مقدم در این گفت‌وگو تأکید کرد که اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور به کشور عراق، نشان‌دهنده اهمیت این کشور برای جمهوری اسلامی ایران است و توجه خاص جمهوری اسلامی به تعمیق روابط با عراق را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه زمینه‌های همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و عراق متعدد است، اظهار کرد: در شرایط فعلی که سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق در حال وقوع است، چند رخداد مهم وجود دارد که می‌تواند در این سفر موردتوجه قرار گیرد که احتمال دارد به امضای توافقنامه‌هایی با عراق منجر شود. کارشناس مسائل بین‌الملل یکی از موارد حائز اهمیت در روابط ایران و عراق، با رویکرد سفر رئیس‌جمهور به این کشور را پذیرش زمانبندی برای خروج نیروهای آمریکایی‌ از عراق دانست و گفت: اینکه بالاخره آمریکایی‌ها قبول کردند زمان‌بندی مشخصی برای خروج از عراق داشته باشند، یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی است که بعد از مبارزات طولانی مردم عراق با اشغالگری و همراهی ایران با دولت این کشور برای پایان‌دادن به این اشغالگری، به‌دست‌آمده و پیام‌های خاص خودش را دارد.

غزه و اهمیت هماهنگی جبهه مقاومت

کنعانی مقدم یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در روابط ایران و عراق را توافق‌نامه‌های امنیتی تهران و بغداد دانست و گفت: از جمله این توافق‌نامه‌ها، بحث اردوگاه‌های نیروهای خارجی و کومله است که باید از نزدیکی مرزهای کشورهای ما با عراق جمع‌آوری و خلع سلاح شوند که انجام شده و نشان‌دهنده این است که روابط ایران با عراق در مرحله بسیار مهمی قرار دارد.وی همچنین یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت بین ایران و عراق را غزه و هماهنگی جبهه مقاومت دانست و افزود: دراین‌بین، نقش عراق و حشدالشعبی و اقدامات نظامی که علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد، می‌تواند یکی از محورهای گفت‌وگوهای رئیس‌جمهور در این سفر باشد.
کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: مسئله دیگری که وجود دارد و همیشه هم بوده، مسائل بعد از راهپیمایی اربعین و اقدامات بسیار خوبی است که دولت عراق انجام داده که لازم است در این سفر تقدیر و تشکر شده و هم موانعی که ممکن است بر سر راه بوده، برداشته شود.
کنعانی مقدم همچنین سطح مبادلات تجاری ایران و عراق را 25 میلیارد دلار دانست و تصریح کرد: مسئله بعدی که در این سفر وجود دارد، پیگیری توافق‌نامه‌هایی است که در دولت شهید رئیسی با عراق انجام شده، از جمله در بحث مسائل اقتصادی و به‌خصوص خطوط مواصلاتی و زیارتی نیز بوده که پیگیری دولت ایران برای تحقق این مسائل و افزایش مبادلات بین ایران و عراق را افزایش خواهد داد. وی اضافه کرد: نکته بعدی این است که این سفر در زمینه مسائل بین‌المللی هم اثرگذار خواهد بود، عراق تلاش‌های میانجی‌گرایانه زیادی در برقراری رابطه و رفع اختلافات ایران با برخی کشورهای عربی، به‌خصوص عربستان سعودی داشته است.

اهمیت توسعه بازارچه‌های مرزی در سفر پزشکیان به عراق

کارشناس مسائل بین‌الملل، یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق را، مسائل بین استان‌های مرزی دو کشور و بازارچه‌های مرزی جهت تبادل کالا دانست و گفت: ازاین‌جهت روابط دیپلماتیک ایران و عراق یکی از موضوعات مهمی است که سفر رئیس‌جمهور به عراق را دارای حائز اهمیت بیشتری می‌کند.
کنعانی مقدم اضافه کرد: یکی از مسائلی که احتمالاً در سفر رئیس‌جمهور به عراق مطرح خواهد شد، تکمیل توافقنامه‌های امنیتی بین ایران و عراق و مبارزه با تروریسم و نفوذ صهیونیسم در منطقه خواهد بود که می‌تواند بخشی از آینده ایران و عراق را تنظیم کند. وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه‌به مواضعی که از سوی رسانه‌های وابسته به صهیونیست‌ها، علیه دولت آقای پزشکیان اتخاذ شده و شایعاتی مطرح کرده بودند که حمایت ایران از محور مقاومت در دولت چهاردهم تضعیف خواهد شد، اولین سفر منطقه‌ای رئیس‌جمهور به عراق چه پیامی دارد؟ گفت: سفر اول رئیس‌جمهور به عراق این پیام را دارد که ما سیاست خارجی خودمان که در دولت شهید رئیسی در خصوص گسترش روابط با همسایگان در منطقه و نیز تقویت جبهه مقاومت پایه‌گذاری شد، همچنان در دولت چهاردهم هم تداوم دارد و آقای پزشکیان با این اقدام، کاملاً این پیام را به محور مقاومت داده که در کنار محور مقاومت و کشورهایی که در این محور قرار دارند، از جمله عراق، ایستاده است و با آنها همکاری می‌کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سفر پزشکیان به عراق پایان‌دادن به شایعاتی است که خیلی از رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی آن را دنبال می‌کردند، اظهار کرد: این سفر این پیام را دارد که با روی کار آمدن دولت چهاردهم، سیاست خارجی ایران دررابطه‌با مقاومت تغییر نمی‌کند.
کنعانی مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توانیم این سفر را این طور ارزیابی کنیم که سفر آقای پزشکیان تحکیم محور مقاومت و ادامه‌دهنده سیاست‌های جمهوری اسلامی است و تغییری در آن ایجاد نشده است؟ گفت: بله، قطعاً این سفر ین پیام را دارد که سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران، به‌خصوص در بحث سیاست خارجی که مبتنی بر تدابیر رهبر انقلاب و نقشه راهی است که ایشان تعیین می‌کنند، است و در دوره شهید رئیسی و شهید امیر عبداللهیان بارها بر آن تأکید شده و این مسیر همچنان ادامه دارد و تقویت می‌شود و حتی پیش‌بینی می‌شود که این حمایت‌ها در دولت چهاردهم از شدت بیشتری نیز برخوردار باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره