نماد آخرین خبر

علت انتخاب عراق به عنوان اولین مقصد سفر خارجی «پزشکیان» چه بود؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
علت انتخاب عراق به عنوان اولین مقصد سفر خارجی «پزشکیان» چه بود؟

ایرنا/ یکی از مقامات اتحادیه میهنی کردستان عراق بر اهمیت روابط میان ایران و عراق و گسترش آن در همه زمینه ها تاکید کرد و به دلایل انتخاب عراق به عنوان اولین مقصد سفر خارجی رئیس جمهور کشورمان اشاره کرد.

«غیاث سورچی» از مقامات اتحادیه میهنی کردستان عراق در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل ایرنا گفت: روابط محکم و قوی میان ایران و عراق وجود دارد. ایران کشوری بزرگ است کشوری دارای صنعت و کشاورزی و عراق باید از حیث اقتصادی، علمی و گردشگری حساب ویژه ای روی ایران باز کند.

وی افزود: روابط خوب و بارزی وجود دارد اما به نظر من در حد مطلوب نیست و عراق می‌تواند از ایران بهره بهتری ببرد و بیش از دیگر کشورهای منطقه ای و غربی روی ایران حساب باز کند.
سورچی تاکید کرد: ما صدها کیلومتر مرز مشترک، تاریخ مشترک و دین مشترک و نیز فرهنگ مشترک داریم. میلیون‌ها نفر با انگیزه های دینی، علمی، پزشکی، علمی و گردشگری، میان دو کشور جابجا می شوند و به عراق و ایران سفر می‌کنند.
وی بیان کرد: دکتر پزشکیان اولین مقصد سفر خارجی خود را عراق انتخاب کرد؛ زیرا از اهمیت عراق به عنوان کشور همسایه ایران و اهمیت روابط با آن آگاه است. عراق برای ایران مهم است و ایران نیز برای عراق مهم است. ما به ویژه کردها در دوره رژیم معدوم با مصائب زیادی روبرو شدیم. و هر بار که ظلم و مصبیتی بر ما وارد می‌شد تنها پناهگاه ما ایران بود و این درباره ساکنان جنوب و مرکز عراق نیز صادق است. ما به عنوان دو کشور همسایه نمی‌توانیم از یکدیگر بی نیاز باشیم. ایران برای ملت عراق بسیار مهم است و ایران نیز به خوبی این را می‌داند.
سورچی تصریح کرد: سیاست رئیس جمهوری ایران اینگونه که ما درک کردیم اعتدال است و به دنبال گشودن درها به روی همه کشورهای منطقه و غرب است و به نظر من این سیاست به نفع ملت ایران است. تقویت و توسعه روابط میان دو کشور به امنیت و شکوفایی دو کشور و منطقه کمک می‌کند.
وی افزود: امنیت ایران با امنیت عراق پیوند خورده است. هنگامی که داعش ۴۰ درصد از اراضی عراق را در سال ۲۰۱۴ به اشغال خود درآورد اولین کشوری که از ارتش و نیروهای عراقی در برابر داعش حمایت کرد، ایران بود. ایران حمایت لجستیکی و عملی از نیروهای عراقی به عمل آورد زیرا ایران می‌دانست که اگر اوضاع امنیتی بحرانی شود به طور حتم بر ایران و دیگر کشورهای منطقه هم تاثیرگذار خواهد بود. عراقی‌ها نیز این را می‌دانند که هرگونه بی ثباتی امنیتی در ایران نیز بر ما تاثیر خواهد می گذارد و تاثیر متقابل است. امنیت یکی از ارکان مهم است و اگر ثباتی وجود نداشته باشد این موضوع بر اقتصاد و همه جوانب زندگی از فرهنگ گرفته تا سیاست، تجارت و تولید تاثیر می‌گذارد.
سورچی ادامه داد: همه گروه‌های عراقی که در پارلمان نماینده دارند به نقش مثبت و مهم ایران برای عراق واقف هستند. همه گروه های سیاسی، جریان‌ها و سیاستمداران بر این باورند و اذعان دارند که ایران برای عراق بسیار مهم است و می‌دانند که امنیت و شکوفایی ایران به مثابه امنیت و شکوفایی عراق است. عراق در همه زمینه ها با ایران پیوند دارد. ما خوش بین هستیم که در هر مرحله روابط و همکاری میان دو کشور تقویت خواهد شد.
وی افزود: ملت و دولت عراق و نمایندگان پارلمان و همه عراقی ها نگاه منفی نسبت به ایران ندارند. دوری یا عدم تعامل با ایران تاثیر منفی بر عراق در همه زمینه ها دارد. ملت عراق و کردها از جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنند زیرا ایران مواضع درخور توجهی در قبال ملت عراق داشته است. ما فاجعه حلبچه هنگامی که رژیم سابق ، حلبچه را با سلاح شیمیایی هدف قرار داد، فراموش نمی‌کنیم. تنها کشوری که این جنایت را افشا کرد ایران بود و هیچ کشور دیگری درباره این فاجعه که طی آن هزاران بی گناه قربانی شدند یک کلمه هم نگفتند. کردها به خوبی می‌دانند که پناهگاه امن ایران است و ایران همیشه درهایش به روی ملت عراق باز است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره