برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
سیاسی

محمد هاشمی درمورد کاخ مرمر: استخر و جکوزی توهم است، از سرنوشت فرش‌ها بگویید

منبع
نامه نيوز
بروزرسانی
محمد هاشمی درمورد کاخ مرمر: استخر و جکوزی توهم است، از سرنوشت فرش‌ها بگویید

نامه نيوز/ محمد هاشمي رئيس دفتر مرحوم آيت الله هاشمي در مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: برخي مراجعان مجمع اعم از مهمان‌ها يا بعضي اعضا مسن بودند بر اثر پا درد نمي‌توانستند اين پله‌ها را بالا بروند بنابراين در کنار يکي از در‌هاي ورودي که جاي خالي داشت و کريدوري بود، آسانسور يک نفره‌اي نصب شد. اين آسانسور يک طبقه بالا و پايين مي‌رفت، پس نه جايي خراب شد و نه هيچ پتک و کلنگي براي نصب آسانسور در کاخ مرمر استفاده شد.

پرويز فتاح رئيس بنياد مستضعفان در انتقادي به مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت «کاخ مرمر آسيب ديده ...در اين کاخ آسانسور گذاشته بودند، پتک زدند، کنده‌کاري کرده بودند و در طبقه دوم، حمام و جکوزي ساخته بودند».

محمد هاشمي در گفتگو با نامه نيوز درباره تخريب ساختمان کاخ مرمر زماني که مجمع تشخيص در آن تشکيل جلسه مي داد، گفت: فاصله بين دو طبقه کاخ مرمر حالت معمولي نداشت که با 15 پله بتوان بين دو طبقه جابه جا شد. به دليل بلندي سقف بيش از 30 پله بين دو طبقه وجود داشت.

وي ادامه داد: برخي مراجعان مجمع اعم از مهمان ها يا بعضي اعضا مسن بودند بر اثر پا درد نمي توانستند اين پله ها را بالا بروند بنابراين در کنار يکي از درهاي ورودي که جاي خالي داشت و کريدوري بود، آسانسور يک نفره اي نصب شد. اين آسانسور يک طبقه بالا و پايين مي رفت، پس نه جايي خراب شد و نه هيچ پتک و کلنگي براي نصب آسانسور در کاخ مرمر استفاده شد.

رئيس دفتر مرحوم آيت الله هاشمي در مجمع تشخيص مصلحت نظام يادآور شد: زماني که مجمع تشخيص مصلحت نظام تشکيل شده همه مي گفتند «مجمع نهادي بن بست شکن است، در ساختارهاي حاکميتي ديگر کشورها چنين نهادي وجود ندارد و اين ابتکار امام بوده است» بنابراين در جلسه اي براي حفظ تاريخ اين نهاد تصميم گيري شد کاخ مرمر تبديل به موزه مجمع تشخيص مصلحت نظام شود تا اسناد و مدارکش در معرض ديد عموم گذاشته شود. اما وقتي ديدند نقش آقاي هاشمي خيلي پررنگ است اجازه اين کار را ندادند.

وي افزود: حالا آقاي فتاح گفته کاخ مرمر را مي خواهند موزه کنند و بعد از کرونا در آن را به روي مردم باز کنند تا عموم جامعه بتوانند بيايند و از موزه کاخ ديدن کنند. داخل کاخ خالي است مردم چه چيزي را مي خواهند ببينند، اگر آن ابتکار انجام شده بود و موزه اي به نام مجمع تشخيص مصلحت نظام در کاخ مرمر ايجاد مي کردند که از فرمان امام براي تشکيل اين نهاد تا خدمات بعدي مجمع در آن ثبت مي شد براي نظام بهتر بود.

محمد هاشمي با اشاره به ساختماني در جنوب کاخ مرمر بيان کرد: فرح آن ساختمان خيلي قشنگ را ساخته بود که طرح و معماري خيلي قشنگي داشت. امروز آن ساختمان دست کساني که آقاي فتاح درباره آنها چيزي نگفت و فقط به کاخ مرمر اشاره کرد که به قول خودشان خيلي سروصدا ايجاد کرد.

وي افزود: اين روزها در رسانه ها خيلي مطرح شده، آقاي فتاح تبليغات انتخابات 1400 را خيلي زود شروع کرده است که عليه آقاي هاشمي، آقاي حداد، آقاي خاتمي و ديگران حرف هايي زده تا خودش را به اصطلاح مطرح کند. ناگفته نماند که بعد از آقاي هاشمي تا دو سال کميسيون هاي مجمع همچنان در کاخ مرمر تشکيل مي شد.

اين فعال سياسي گفت: در مجموع حرف هاي آقاي فتاح يا از روي عدم آگاهي يا به منظور خاصي بيان شد. انشاءالله که خدا همه را هدايت کند و اينگونه نخواهند نام نيک رفتگان را ضايع کنند. شيخ اجل سعدي مي گويد «نام نيک رافتگان اين چنين ضايع مکن-تا بماند نام نيکت پايدار»

محمد هاشمي عضو اسبق مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از اظهاراتش به ديگر بخش هاي صحبت هاي پرويز فتاح رئيس سازمان بنياد مستضعفان اشاره کرد؛ از آنجا که پيش از انتشار گفتگويش با نامه نيوز در قالب يادداشتي همين مطالب را به ديگر رسانه ها نيز اعلام کرده بود، متن اين يادداشت را منتشر کرديم که شرح زير است:

در ساختمان کاخ مرمر هيچ ساخت و سازي انجام نشده است. داستان ساختمان کاخ مرر اينگونه است که بعد از پيروزي انقلاب اين کاخ در دست قوه قضاييه در دوره رياست آيت الله يزدي بود. اما از اين کاخ به خوبي نگهداري نمي شد. مثلا اين کاخ يک اتاق خاتم کاري دارد که آن زمان اين اتاق را به آبدارخانه تبديل کرده و در آن سماور گذاشته بودند. در نتيجه بخار آب باعث شده بود برخي از گوشه هاي اين خاتم کاري ها تبله کنند. در نتيجه آقاي دکتر حبيبي معاون اول آقاي هاشمي اين ساختمان را از قوه قضاييه گرفت و کاخ ديگري روبروي آن (که الان هم قوه قضاييه در آن مستقر است) را به قوه قضاييه دادند.

آقاي دکتر حبيبي اين کاخ را مرمت کرد و تخريب هاي انجام شده را بازسازي کرد. اين کاخ بعدا دفتر مجمع تشخيص مصلحت نظام شد. به اين شکل که جلسات مجمع و کميسوين هاي آن در اين ساختمان تشکيل مي شد. دفتر آقاي دکتر رضايي دبير مجمع و دفتر آيت الله هاشمي رييس وقت مجمع هم در آنجا مستقر بود. به علاوه بخش اداري و مالي مجمع هم در ساختمان کوچک ديگري در خيابان وليعصر بود.

لازم است يادآوري کنم که دوبار دفتر آقاي هاشمي و کاخ مرمر را آتش زدند. يک بار خسارت کمتري داشت اما بار دوم خسارت زيادي وارد شد. دو اتاق به طور کامل سوخت و گچ کاري هاي آن ريخت ، همينطور از آنجا که دود وارد اتاق کريستالي کاخ شده بود بخشي از کريستال ها تخريب شده بود. هم زير گنبد زيباي آن دچار دودگرفتگي شده بود و هم کاشي کاري هاي آن تخريب شده و درها و پنجره هاي قديمي آن سوخته بود و ساختمان وضع خيلي بدي داشت. مجمع بعد از اين اتفاق با سازمان ميراث فرهنگي مکاتبه کرده و درخواست کرد کاخ را مرمت کنند. اين موضوع مربوط به دوران دولت آقاي احمدي نژاد بود و ما هرچه مکاتبه کرديم نتيجه اي نگرفتيم. لذا ساختمان تبديل به مخروبه اي شده بود.

آقاي هاشمي وقتي ديد ميراث فرهنگي اقدامي براي مرمت اين ساختمان انجام نمي دهد و حتي با وجود اينکه در همان سال دولت آقاي احمدي نژاد بودجه مجمع را کاهش داد، اما ايشان اصرار داشت که بايد اين ساخمان را مرمت و حفظ کنيم. آن زمان حوالي سال هاي 86يا 87 همزمان با دولت آقاي احمدي نژاد بود و ايشان هم به خاطر اينکه با مجمع خوب نبود بودجه آن را کاهش داد و مصوبات آن را اجرا نمي کرد. پايان سال آنقدر وضع بد بود و توان پرداخت بدهي ها را نداشتيم که مکاتبه اي با رهبري انجام داد و از ايشان درخواست کرد 500 ميليون تومان به مجمع قرض بدهند و ايشان هم موافقت کردند.


بهرحال آقاي هاشمي دستور داد هم آن دو اتاق، و هم اتاق کريستال و خلاصه همه آسيب ها مرمت شوند. ايشان از آيت الله طبسي در مشهد درخواست کرد تا متخصصين شيشه کاري را از از اين شهر به تهران بفرستد. آنها هم سه ماه در تهران ماندند و اتاق را مرمت کردند. به علاوه اتاق هاي سوخته مرمت شدند و گچ کار يهاي آنها به همان سبک خودشان بازسازي شد. همينطور درها و پنجره هاي اين اتاق ها که بسيار فرسوده شده بودند و در حال ريختن بودند نياز به مرمت داشتند. ما براي مرمت آنها جلسه اي گذاشتيم و 5 گروه شرکت کردند از جمله ميراث فرهنگي؛ اما همه قيمت هاي بالاي يک ميليارد و نيم براي مرمت اين 52 پنجره و در پيشنهاد دادند. اما واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد حدود 500 ميليون قيمت داد که حدود يک سوم قيمت پيشنهادي ميراث فرهنگي بود. لذا با دانشگاه آزاد قرارداد بستيم تا اين 52 بازشو که شامل در و پنجره ها بود را مرمت کنند. آنها هم تيمي از اساتيد به سرپرستي خانم دکتر جعفري از اساتيد دانشگاه تشکيل دادند و در ادامه هم تيمي از دانشگاه اصفهان دعوت شد و 52 بازشو به زيبايي مرمت شدند.

اين نکته را هم بگويم که از ابتدا هم آقاي هاشمي دنبال ساختمان ديگري براي مجمع بود. اما رهبري فرمودند بهتر است که همه اين ساختمان ها نزديک هم باشند. لذا آقاي هاشمي ساختمان کاخ مرمر را به عنوان دفتر مجمع در نظر گرفت. از ميان چهار کاخ به غير از کاخ مرمر يک کاخ به دفتر رييس جمهور، ديگري به دفتر معاون اول رييس جمهور و سومي هم به قوه قضاييه اختصاص داشت. هنوز سه نهاد ديگر در همان ساختمان ها حضور دارند و تنها مجمع ساختمان را به بنياد مستضعفان تحويل داده است.

در حالي که همان موقع در جلسه اي که دکتر رضايي هم در آن حاضر بود و فرمان مقام معظم رهبري درباره تعطيلي دفتر مجمع و مرکز تحقيقات و ادغام آنها در دبيرخانه را قرائت مي کردند قرار شد که اين ساختمان به عنوان موزه مجمع تشخيص مصلحت نظام سازماندهي شود. ولي از آنجا که آيت الله هاشمي در مجمع تشخيص نقش کليدي داشت به همين دليل هم با اينکه تبديل به موزه مجمع شود مخالفت شد. البته در آن ساختمان فرش هاي قيمتي هم وجود داشت که آقاي فتاح گزارشي از فرش ها ندادند که بدانيم در حال حاضر چه سرنوشتي پيدا کرده اند.

در مورد ساختمان 9 طبقه ضلع جنوبي کاخ نياوران هم بايد بگويم از زماني که آقاي روحاني رياست مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع را بر عهده داشت ساخته شده بود. ساختمان 9 طبقه اي که حدود 20 سال قدمت دارد. در کنار آن هم دکتر ولايتي ساختماني را ساخت که نيمه تمام ماند. چون دستور رهبري اين بود که آن را به مرکز پژوهش هاي مجلس واگذار کنند. در عوض قرار شد ساختمان قديمي مجلس شوراي اسلامي در خيابان امام خميني که چهارطبقه بود به مجمع واگذار شود. تا زماني که مرحوم آقاي هاشمي زنده بود و ما هم به اين ساختمان رفت و آمد داشتيم نه استخري در اين ساختمان وجود داشت و نه چيزي مانند آن. درست است که ساختمان 9 طبقه بود اما کاملا يک ساختمان معمولي اداري بود. حالا اگر بعدها آقاي ولايتي و ديگران استخري ساخته باشند را من اطلاع ندارم اما تا زمان حضور آيت الله هاشمي در مجمع چنين چيزي وجود نداشت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
پس از این بخوانید
پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر