نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

این موشک ایرانی در ۷ دقیقه از تهران به تل آویو می رسد

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
این موشک ایرانی در ۷ دقیقه از تهران به تل آویو می رسد

باشگاه خبرنگاران/  موشک بالستيک سجيل مي‌تواند بر سامانه‌هاي دفاع هوايي مشهور جهان نظير پاتريوت غلبه کند.

 اقتدار موشکي ايران اسلامي در سال‌هاي اخير يکي از مولفه‌هاي قدرت کشورمان در سطح منطقه و جهان به شمار مي‌رود. اين قدرت و اقتدار بدخواهاني هم مانند آمريکا و رژيم صهيونيستي و برخي ديگر از کشورهاي مرتجع منطقه‌اي دارد. استکبار جهاني هنگامي که قدرت و اقتدار ايران در عرصه موشکي را مشاهده کرد درصدد شد تا با همراه کردن کشورهاي مرتجع منطقه‌اي با خود، با فشارهاي سياسي، حوزه موشکي و تجهيزات دفاعي را هم به پاي ميز مذاکره ببرد تا قدرت ايران در اين حوزه‌ها را هم سلب و يا تضعيف کند.

اين قدرت منطقه‌اي و در برخي موارد بين المللي چندين مولفه دارد که يکي از اين مولفه‌ها، قدرت موشکي است. در واقع اين قدرت بر پايه توانمندي و دانش داخلي و بومي بنا شده و در سال‌هاي اخير هم صنايع دفاعي کشورمان با استفاده از توان شرکت‌هاي دانش بنيان توانسته اند دانش موشکي و دفاعي کشورمان را ارتقا دهند و در فواصل کوتاه دستاوردهاي دفاعي متعدد از جمله حوزه موشکي را رونمايي و معرفي کنند. کشورمان در حوزه موشکي از نخستين سال‌هاي دستيابي به اين قدرت يعني در اواسط دوران دفاع مقدس تاکنون انواع موشک‌ها مانند موشک‌هاي کوتاه برد تا برد بلند را در انواع بالستيک و کروز طراحي و ساخته است. در اين ميان، اما موشک‌هاي کروز به چند دليل اهميت و مزيت خوبي براي استفاده عليه دشمنان دارند.

يکي از اين عوامل اقتدار موشک هاي بالستيک هستند که موشک سجيل يکي از آنهاست. 


موشک بالستيک سجيل 
نمونه اوليه اين موشک که از انواع موشک‌هاي بالستيک ساخت وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح کشورمان است که براي نخستين بار ۲۲  آبان ماه سال ۱۳۸۷ در پروژه‌اي با نام عاشورا توسط سردار محمد نجار وزير اسبق دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح رونمايي و به دنيا معرفي شد. به گفته کارشناسان نظامي و دفاعي جهان دستيابي ايران به تکنولوژي ساخت چنين موشکي يعني که ايران در حوزه ساخت موشک‌هاي بالستيک در لبه فناوري قرار دارد و تمام آنچه بايد در اين حوزه بداند را آموخته است. در واقع اين موشک نخستين موشک دوربرد ايران با سوخت جامد است.

سردار سرتيپ پاسدار مصطفي محمد نجار در خصوص موشک سجيل گفته که متخصصان اقتدارآفرين سازمان هوافضاي وزارت دفاع موفق شدند نسل جديد موشک زمين به زمين با سوخت جامد مرکب را آزمايش کنند. همه مراحل طراحي و ساخت موشک «سجيل» و سکوي پرتاب آن به دست متخصصان اقتدار آفرين وزارت دفاع صورت گرفته است.

مشخصات فني موشک بالستيک سجيل
موشک بالستيک سجيل از سه بخش بلوک ۱، بلوک ۲ و کلاهک جنگي تشکيل شده است. اين موشک با وزني در حدود ۲۳ تن و يک موتور دو مرحله‌اي سوخت جامد که سرعت حرکت آن را تا ۴ هزار و ۳۰۰ متر بر ثانيه مي‌رساند، توانايي نابودي اهداف مشخص شده تا برد ۲ هزار کيلومتري را دارد. وزن کلاهک موشک سجيل در حدود ۶۵۰ کيلوگرم و طول بدنه آن در حدود ۱۸ متر و قطر بدنه آن نيز ۱ متر و ۲۵ سانتي متر تخمين زده مي‌شود. طبق برآورد کارشناسان، اين موشک مي تواند در مدت ۱۳ دقيقه به بيشترين سرعت خود برسد. سامانه هدايت اين موشک نيز از نوع اينرسي است که مي‌تواند اهداف خود را با خطاي ۲۰ متر نابود کند.

موشک سجيل؛ موشکي با ويژگي‌هاي خاص
يکي از عواملي که در طراحي موشک‌ها اهميت بسياري دارد سرعت آماده سازي موشک پيش از شليک است. طراحان سجيل اين ويژگي را در نظر گرفتند و اين موشک را با پيروي از اين ويژگي ساخته‌اند. شتاب موشک سجيل نيز بسيار بالاست و به همين دليل سامانه‌هاي دفاع هوايي نمي‌توانند آن را منهدم کنند و پرتاب‌گر متحرک موشک سجيل نيز مي‌تواند پس از شليک با سرعت بسيار بالا محل را ترک کند تا توسط دشمن شناسايي و منهدم نشود.

ديگر ويژگي موشک بالستيک سجيل نحوه عمل آن پس از شليک است. اين موشک پس از شليک از جو خارج شده و به حالت افقي در مي‌آيد. سپس اين موشک در خارج از جو شروع به حرکت مي‌کند و به محض رسيدن به بالاي سر هدف، موشک دوباره وارد جو شده و با استفاده از جاذبه زمين و با سرعت بسيار بالا، روي هدف قفل مي‌کند و با سرعت ۱۳ ماخ بر روي هدف فرود مي‌آيد.

ويژگي بعدي موشک سجيل داشتن سيستم ناوبري جديد و سنسورهاي بسيار پيچيده است. به نحوي که سنسورهاي تعبيه شده در موشک سجيل باعث شده تا ضريب دقت اين موشک در هنگام برخورد به اهداف افزايش پيداکند. همچنين رديابي سجيل هم براي رادارهاي پيشرفته دنيا بسيار مشکل است. اين موشک به شکلي طراحي شده که سامانه‌هاي دفاعي برتر دنيا از جمله پاتريوت و گنبد آهنين توان مقابله با آن را ندارند.

از تهران تا تل آويو در يک چشم به هم زدن با موشک سجيل
بسياري از کارشناسان و متخصصان، موشک بالستيک و دوربرد سجيل را جزو اولين گزينه‌هاي ايران براي پاسخ‌گويي به هر گونه تجاوز رژيم صهيونيستي به کشورمان مي‌دانند، موضوعي که اين موشک را بيش از پيش مورد توجه جهانيان قرار داده است، چرا که برد اين موشک ۲ هزار و ۳۰۰ کيلومتر است و حداکثر توان حمل ۴۰۰ کيلوگرم را دارد و اين در حالي است که مسافت ميان ايران و اسرائيل تنها ۱ هزار و ۳۰۰  کيلومتر است و اين برد اضافه که در سلاح وجود دارد قدرت ويرانگري آن را افزايش مي‌دهد. سجيل در کم‌تر از ۱۰‌ دقيقه و به اذعان صهيونيست‌ها در مدت هفت دقيقه مي‌تواند سرزمين‌هاي اشغالي را هدف قرار دهد.

کارشناسان درباره موشک سجيل چه مي‌گويند؟
پايگاه خبري مشهور National Interest آمريکا در گزارشي مربوط به سال ۲۰۱۷ با عنوان «چرا جهان بايد از موشک‌هاي ايراني بترسد؟» موشک سجيل را نقطه جهش صنعت موشکي ايران توصيف کرده و سپس به تشريح ويژگي‌هاي آن پرداخت. در اين مطلب از نسل ۲ سجيل نيز نام برده شده و حتي عنوان شده که موشک سجيل ۳ نيز در دست طراحي و توسعه قرار دارد.

پابگاه خبري Missle Threat هم در گزارشي جداگانه به تحليل و بررسي کامل اين موشک و همچنين قابليت‌هاي آن پرداخت.


پايگاه خبري Defence update هم در گزارشي با عنوان «ايران دومين موشک سوخت جامد خود با برد ۲ هزار کيلومتر را آزمايش کرد» که در ۱۶ دسامبر سال ۲۰۰۹  نوشته شده درباره اين موشک توضيحاتي داده است و انواع آن را در دو نوع سجيل ۱ و سجيل ۲ معرفي کرد. البته در اين گزارش به اين مطلب هم اشاره شده که سجيل ۲ در زمان بازديد رئيس جمهور وقت از سايت سمنان رونمايي شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر