نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

عضو مجلس خبرگان: مردم باید فردی از جنس آیت‌الله خامنه ای انتخاب کنند

منبع
فارس
بروزرسانی
عضو مجلس خبرگان: مردم باید فردی از جنس آیت‌الله خامنه ای انتخاب کنند

فارس/ عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: مردم بايد در انتخابات رياست جمهوري فردي را انتخاب کنند که از جنس آيت‌الله خامنه‌اي و منطبق بر تراز مشخص شده توسط ايشان باشد.

در سومين قسمت از ويژه برنامه انتخاباتي شبکه پنج سيما با عنوان "مجري"، آيت الله محسن مجتهد شبستري، عضو مجلس خبرگان رهبري، حجت الاسلام سيدرضا اکرمي نماينده ادوار مجلس و عضو جامعه روحانيت مبارز و احمد توکلي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، شرايط خاص برگزاري سومين انتخابات رياست جمهوري که طي آن حضرت آيت الله خامنه اي با بيش از نود درصد آراءِ شرکت کنندگان به رياست قوه مجريه منصوب شدند را مورد بررسي قرار دادند.

آيت الله خامنه اي بالاترين رأي ادوار رياست جمهوري را کسب کرد

آيت الله شبستري دوره سوم انتخابات رياست جمهوري را حائز درخشندگي و امتياز بالايي نسبت به ساير دوره ها دانست و اظهار داشت: حضرت آيت الله خامنه اي اولين روحاني بودند که بعد از لغو ممنوعيت حضرت امام (ره) مبني بر ورود روحانيون به عرصه سياست و فعاليت هاي اجرايي، کانديداي رياست جمهوري شدند. ايشان در اين انتخابات بيش از ۹۵ درصد آراء را کسب کردند و داراي بالاترين آراي شرکت کنندگان در ادوار مختلف انتخابات رياست جمهوري هستند.

وي درخصوص منش مديريتي حضرت آيت الله خامنه‌اي به سخنان شخصيت هاي برجسته جهان در خصوص ايشان اشاره کرد و بيان داشت: وقتي کوفي عنان دبير سازمان ملل به محضر رهبر انقلاب شرف ياب شد، اين جمله از ايشان نقل شده است که "تا به حال با خيلي از سياست مداران دنيا مجالست داشتم اما شخصيتي مثل ايشان نديده بودم". همچنين از پوتين نقل است که وقتي به ديدار رهبر انقلاب مشرف شد، گفته بود "من مسيحي هستم ولي مسيح را نديدم ولي ايشان مرا به ياد مسيح انداختند".

نماينده مجلس خبرگان رهبري با نقل خاطره ديگري گفت: وقتي حضرت آقا در کشور کره شمالي سخنراني مي کردند، حاج احمدآقا به حضرت امام (ره) مي گويد آقاي خامنه اي مجلس را قبضه کرده است؛ حضرت امام مي فرمايند ايشان شايستگي رهبري دارد. دو بار بعد از آن هم در موارد ديگري حضرت امام به اين نکته تأکيد مي کنند. که يک مورد مربوط مي شود به بعد از عزل آقاي منتظري که آقاي هاشمي و آقاي خامنه اي محضر حضرت امام (ره) بودند؛ آقاي هاشمي مي گويد با عزل ايشان، براي مسئله رهبري چه کنيم که حضرت امام مي فرمايند "شما آقاي خامنه اي را داريد".

کانديداها اخلاق اسلامي را در مناظرات رعايت کنند

وي با بيان اينکه در روز انتخاب رهبري هم در مجلس خبرگان برخي از اين خاطرات مورد استناد قرار گرفت، خاطرنشان کرد: حتي اگر اين سخنان هم در مجلس خبرگان بيان نمي شد، ما شايسته تر از آقاي خامنه اي براي رهبري نداشتيم؛ اما اين چند جمله موجب تسريع در رأي گيري شد؛ در اين سي و هفت هشت سال هم شايستگي ايشان به کرّات اثبات شده است.

مجتهد شبستري با انتقاد به افزايش دوره اي تعداد کانديداهاي رياست جمهوري اظهار داشت: اين خوب نيست که ششصد نفر براي رياست جمهوري کانديدا شوند. واقعا افرادي به ميدان بيايند که خودشان را موفق در اين عرصه مي دانند. بايد قوانيني تدوين شود که اين تعداد زياد کانديدا اتفاق نيفتد. مردم هم بايد فردي را انتخاب کنند که از جنس آيت الله خامنه اي و منطبق بر تراز مشخص شده توسط ايشان باشد. بايد دقت کنند که چه کساني در مدت مسئوليت خود موفق عمل کردند و آن را ملاک انتخاب خود قرار دهند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام به عدم رعايت اخلاق در مناظرات انتخاباتي نيز انتقاد کرد و اظهار داشت: اگر قرار است يک کانديدا حرفي بزند و طرفِ ديگر مجبور به پاسخ باشد و نکاتي گفته شود که درست نباشد، مناظره به صورت مصاحبه تک نفره برگزار شود بهتر است. وقتي توصيه هميشگي حضرت امام و رهبر معظم انقلاب و عدم تخريب و رعايت اخلاق است، لازم است هم کانديداها و هم طرفدارانشان خود را ملزم به رعايت اخلاق اسلامي بدانند.

آقاي خامنه اي اختلافات را به سرعت التيام مي بخشيد

احمد توکلي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و نماينده ادوار مجلس با مروري بر شرايط برگزاري انتخابات سوم رياست جمهوري اظهار داشت: سال ۶۰ يک سال استثنايي است. چرا که از يک سو فاز نظامي مجاهدين خلق در آن سال آغاز شد و هزاران نيروي مسلح تحريک شده و القا شده به خيابانها آمدند. از سوي ديگر نيز آقاي بني صدر با اقداماتش روحيه مردم را جريحه دار کرد. در ششم تير هم که خود آقاي خامنه اي ترور و مجروح شدند.

وي افزود: علاوه بر اينها ديگر حوادث سال 60 از جمله شهادت شهيد بهشتي، شهيد رجايي و شهيد باهنر شرايطي را فراهم آورد که مردم با هيجان و علاقه پاي صندوق آمدند و قسمت اعظم شرکت کنندگان به آقاي خامنه اي رأي دادند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: من در مجلس اول با حضرت آقا از نزديک آشنا شديم. در آن ايام ايشان درصدد معرفي نخست وزير بود. يکي از اقدامات خوب و مرسوم اول انقلاب اين بود که رؤساي جمهور با مجلس مشورت مي کردند. ايشان ابتدا آقاي ولايتي را براي نخست وزيري معرفي کردند که در جلسه غيررسمي رأي نياورد و ايشان، آقاي موسوي را معرفي کردند. آقاي موسوي آن زمان خيلي شناخته شده نبود.


توکلي ادامه داد: يکي از ويژگي هاي منحصر به فرد حضرت آقا اين است که هر جا احساس مي کرد اختلافاتي در حال شکل گرفتن است، ورود کرده و سعي مي کردند آن را التيام دهند. به طور مثال در جلسات تدوين برنامه اول دولت بين نمايندگان و اعضاي دولت اختلافاتي در زمينه ميزان اختيارات دولت شکل گرفت. وقتي اختلافات بالا گرفت حضرت آقا خودشان در جلسات حضور يافتند و جلسات را اداره کردند. و به تدريج فهولي را هم به جلسات دعوت کردند تا شاکله جلسات حفظ شده و از اختلافات کاسته شود.

برخي يک دقيقه سخنراني سياسي ندارند ولي خودشان را رجل سياسي مي دانند

وي با انتقاد به تعداد بالاي کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري گفت: برخي يک دقيقه سخنراني سياسي هم ندارند ولي خودشان را رجل سياسي مي دانند! از سوي ديگر در مناظرات و در سخنراني هاي پيش از مناظرات نکاتي را مطرح مي کنند که خوب نيست.

توکلي با بيان اينکه رئيس جمهور پدر جامعه است، گفت: اينکه فردي بيايد بگويد رياست جمهوري با کار پادگاني و دادگاهي انجام نمي شود، درست نيست!

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام يکي از محاسن مناظرات را نشان دادن چهره واقعي افراد به جامعه دانست و گفت: وقتي مردم ببيند که يک کانديدا در پاسخ به طرف مقابل به نحو ناشايستي پاسخ مي دهد او را بهتر مي شناسند که قابل اعتماد نيست. مانند رفتار غلطي که در دوره پيشين اتفاق افتاد و يکي از کانديداها عکس همسر کانديداي ديگري را در تلويزيون نشان داد.

نظرات جمع را پذيرفتن و به دنبال راه حل بودن؛ ويژگي بارز آيت الله خامنه اي

حجت الاسلام اکرمي نماينده چند دوره مجلس نيز با بيان اينکه دهه شصت بايد مورد مطالعه ويژه قرار گيرد، اظهار داشت: من تاريخ را يک آزمايشگاه مي دانم چرا که در تحولات تاريخي حقيقت شخصيت ها و جايگاه ها نمايان مي شود.

وي با اشاره به ويژگي هاي شخصيتي حضرت آيت الله خامنه اي که در سومين دوره انتخابات رياست جمهوري به عنوان رئيس قوه مجريه مورد اقبال مردم قرار گرفتند، بيان داشت: ايشان شخصيت منحصر به فردي دارد؛ تعبيراتي که امام (ره) نسبت به رهبري داشتند را من براي کمتر کسي شنيدم.

نماينده ادوار مجلس با بيان اينکه کار اجرايي سخت ترين کار کشور است، اظهار داشت: کوتاه آمدن، نظرات جمع را پذيرفتن و به آن احترام گذاشتن از جمله مهمترين ويژگي هاي يک مسئول است که رهبر انقلاب چه در دو دوره رياست جمهوري و چه در دوره رهبري با اين دامنه اختلافات و افکار مختلف، هميشه به راه حل انديشيدند و در مقام عمل هم قدم به قدم جلو آمدند تا مشکل جامعه تا حدوي حل شود.

به فکر باز کردن گره ها باشيم

اکرمي با انتقاد به تعداد زياد نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري، اين مشکل را به تحزب مربوط دانست و گفت: براي آينده بايد به تقويت تحزب و تشکل به صورت حساب شده پرداخت که در طول سال درباره مسائل مختلف کار کنند.  يکي از مطالبي که همه اين داوطلب ها به آن توجه نکردند، اين است که از کنار گود صحبت مي کنند در صورتي که بايد ابتدا به مسائل اساسي رسيدگي شود. متاسفانه در مقام عمل، قانون را در کشو مي گذاريم.

وي خاطرنشان کرد: هر دستگاه يک اتاق فکر لازم دارد که به مردم روحيه بدهد و انديشه و راه حل ارائه کند. ما بايد به فکر باز کردن گره ها باشيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر