برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

نامه محمود صادقی به اژه ای درباره وضعیت زندانها

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نامه محمود صادقی به اژه ای درباره وضعیت زندانها

ايسنا/ نماينده مردم تهران در مجلس دهم ضمن استقبال از رسيدگي رييس قوه قضاييه به وضعيت زندان هاي کشور، دو پيشنهاد در اين زمينه به وي ارائه کرد.

متن نامه محمود صادقي به محسني اژه اي به شرح زير است:

به نام خدا

‏حجةالاسلام والمسلمين جناب آقاي محسني اژه‌اي

رييس محترم قوه قضاييه
باسلام و احترام

انتشار تصاوير دوربين‌هاي مداربستۀ زندان اوين بار ديگر وضعيت نامناسب ادارۀ زندان‌ها را در معرض ديد همگان قرار داد.

 البته ‌دستور فوري جنابعالي نسبت به رسيدگي به اين موضوع و نيز تصريح رييس سازمان زندان‌ها به پذيرش مسئوليت رفتارهاي غير قابل قبول زندانبانان و اعلام تعهد به تلاش بر عدم تکرار چنين وقايع تلخ و برخورد جدي با عوامل خاطي از سوي ايشان، که در نوع خود بي‌سابقه بود، گامي به جلو محسوب مي‌شود.

طي چهار دهه گذشته موضوع وضعيت زندانها هر از گاهي مطرح شده و اقدامات مقطعي، از قبيل تعيين هيأتي ويژه براي بررسي موردي آن يا صدور بخشنامه براي رعايت حقوق زندانيان و نظاير آن صورت گرفته است، اما هيچگاه تمهيدات اساسي و ساختاري براي جلوگيري از اين وضع اتخاذ نشده است.

براي حل اساسي اين معضل دو راهکار زير پيشنهاد مي‌شود:


۱- تشکيل يک هيأت دائمي براي نظارت بر زندان‌ها متشکل از سه قوه که اينجانب طرح آن را به مجلس دهم ارائه کردم و مورد استقبال قوۀ قضاييه قرار گرفت اما به علت ضيق وقت مورد بررسي و تصويب قرار نگرفت.

۲- انتزاع سازمان زندان‌ها از قوۀ قضاييه و الحاق آن به قوۀ مجريه، باتوجه به اينکه ادارۀ زندان‌ها امري قضايي نيست و  ماهيت اجرايي دارد و ضمنا امکان نظارت مجلس بر آن را فراهم مي‌سازد. در اين مورد نيز در مجلس دهم طرحي تدوين و به کميسيون حقوقي و قضايي ارجاع شد.

اميد است اين رويداد موجب شود که ضمن رسيدگي به موضوع و مجازات مأموران و مسئولان متخلف و اعادۀ حقوق زندانيان، حل ريشه اي و ساختاري آن مورد اهتمام جنابعالي قرار گيرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره