logo
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

اولین ماموریت فضاپیمای «استارلاینر» فعلا انجام نمی‌شود

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اولین ماموریت فضاپیمای «استارلاینر» فعلا انجام نمی‌شود

ایسنا/مقامات ناسا اعلام کردند که ماموریت سرنشین‌دار فضاپیمای «استارلاینر» باز هم به تعویق افتاده و هیچ تاریخ جدیدی برای پرتاب آن درنظر گرفته نشده است. 

 اولین ماموریت سرنشین‌دار فضاپیمای «استارلاینر»(Starliner) شرکت «بوئینگ»(Boeing) برای چندمین بار به تعویق افتاد.

به نقل از اسپیس، استارلاینر قرار بود روز شنبه ۲۵ مه پرواز کند اما این برنامه فعلا متوقف شده است.

مقامات ناسا هنوز دلیل خاصی را ارائه نکرده‌اند اما طی هفته‌های اخیر در حال بررسی یک نشت کوچک هلیوم در رانشگر استارلاینر بوده‌اند.

گروه پژوهشی ناسا برای دو روز متوالی جلساتی را برگزار کرده‌اند و عملکرد سیستم پرواز را مورد بررسی قرار داده‌اند. هنوز کار کردن در این زمینه ادامه دارد و فرصت احتمالی بعدی برای پرتاب هنوز مورد بحث است.

همان طور که مقامات ناسا و بوئینگ بارها تاکید کرده‌اند، ماموریت «آزمایش پرواز خدمه»(CFT) استارلاینر به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» در حال توسعه است. آنها در جلسات توجیهی گذشته گفته‌اند که همیشه بر ایمنی بیش از برنامه‌ها تأکید می‌کنند. «بوچ ویلمور»(Butch Wilmore) و «سونی ویلیامز»(Suni Williams) فضانوردان ماموریت آزمایش پرواز خدمه که هر دو خلبان آزمایشی سابق نیروی دریایی آمریکا هستند نیز همین را گفته‌اند.

آزمایش پرواز خدمه ابتدا قرار بود در روز ششم مه پرتاب شود اما هنگامی که گروه پرتاب متوجه یک مشکل در سوپاپ مرحله بالایی «موشک اطلس ۵»(Atlas V) شرکت «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی»(ULA) شدند، این تلاش چند ساعت پیش از بلند شدن متوقف شد.

شرکت ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی در نهایت تصمیم گرفتند تا دریچه را تعویض کنند. این فرآیند به چرخاندن اطلس ۵ و استارلاینر از روی سکوی پرتاب و بازگشت به ساختمان مونتاژ نیاز داشت. این عملیات، تاریخ پرتاب را تغییر داد.

هنگامی که موشک در تاسیسات شرکت ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی بود، گروه ناسا نشت هلیوم را بررسی کردند و پرتاب را ابتدا تا ۲۱ مه و سپس تا ۲۵ مه به تعویق انداختند. مقامات ناسا در به‌روزرسانی پیشین نوشتند: داشتن زمان بیشتر به گروه امکان می‌دهد تا نشت کوچک هلیوم را ارزیابی کنند.

باید توجه داشت که ایستگاه فضایی بین‌المللی میزبان ماموریت‌های دیگری برای رساندن محموله و فضانوردان است و شاید برطرف کردن مشکلات استارلاینر و اطلس ۵ چند هفته طول بکشد. این احتمالا یکی از عوامل نامشخص بودن تاریخ پرتاب است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره