logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
علم و تکنولوژی

گرما میگرن را تشدید می‌کند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
گرما میگرن را تشدید می‌کند

ایسنا/ پژوهشگران آمریکایی در یک پژوهش جدید به این نتیجه رسیده‌اند که بالا رفتن دما می‌تواند یک عامل مهم در افزایش احتمال حملات میگرنی باشد.

پژوهش جدیدی که در دانشکده پزشکی دانشگاه سینسیناتی»(UC Cincinnati) و «مدرسه پزشکی آیکان در ماونت ساینای»(ISMMS) انجام شده است، اطلاعات جدیدی را درباره میگرن ارائه می‌دهد.

به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه سینسیناتی، این پژوهش جدید نشان می‌دهد که با افزایش دما، احتمال حملات میگرنی افزایش می‌یابد. «وینسنت مارتین»(Vincent Martin) پژوهشگر حوزه پزشکی دانشگاه سینسیناتی و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: تغییر آب و هوا یکی از رایج‌ترین عوامل محرک میگرن است.

همچنین این پژوهش، استفاده از داروی «فرمانزوماب»(Fremanezumab) و توانایی آن را در جلوگیری از سردردهای ناشی از افزایش دما مورد بررسی قرار داد. فرمانزوماب که نام تجاری آن «آجووی»(AJOVY) است، به صورت تزریق زیر پوستی تجویز می‌شود و بخشی از یک مجموعه آنتی‌بادی مونوکلونال به شمار می‌رود که در شش سال گذشته برای درمان میگرن به بازار آمده است. این گروه از داروها، راه انتشار نوعی پروتئین به نام «CGRP» را مسدود می‌کنند که مسئول انتقال درد در مغز و سیستم عصبی است.

پژوهشگران ۶۶۰ بیمار مبتلا به میگرن را به همراه داده‌های آب‌وهوایی منطقه محل سکونت آنها مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که به ازای هر افزایش دمای روزانه تا ۱۰ درجه فارنهایت، ۶ درصد افزایش در هر سردرد وجود دارد. با وجود این، در طول دوره‌های زمانی درمان با فرمانزوماب، این ارتباط به طور کامل ناپدید شد.

«فرد کوهن»(Fred Cohen) دانشیار پزشکی مدرسه پزشکی آیکان در ماونت ساینای و از پژوهشگران این پروژه گفت: این اولین پژوهشی است که نشان می‌دهد درمان‌های خاص میگرن که راه پروتئین CGRP را مسدود می‌کنند، ممکن است سردردهای مرتبط با آب و هوا را درمان کنند.

مارتین خاطرنشان کرد که اگر نتایج این پژوهش در مطالعات آینده نیز تایید شوند، شاید این درمان بتواند به بسیاری از افراد مبتلا به میگرن ناشی از آب و هوا کمک کند. وی افزود: ما دریافتیم که افزایش دما یک عامل مهم برای بروز میگرن در همه مناطق آمریکاست. این نتیجه بسیار شگفت‌انگیز است زیرا همه الگوهای آب‌وهوایی متفاوت سراسر کشور را بررسی می‌کند تا به یک الگوی بسیار مهم برسد.

«آل پیترلین»(Al Peterlin) رئیس بازنشسته هواشناسی در «وزارت کشاورزی آمریکا» و از پژوهشگران این پروژه، یک نظر دیگر را اضافه کرد. پیترلین گفت: بقراط، پدر علم پزشکی معتقد بود که آب و هوا و دارو یک ارتباط تنگاتنگ دارند. اکنون چند هزار سال بعد، ما ثابت می‌کنیم که آب و هوا در وضعیت سلامتی انسان اهمیت دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره