logo
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

ماهواره مشترک چین و فرانسه به فضا پرتاب شد

منبع
تسنيم
بروزرسانی
ماهواره مشترک چین و فرانسه به فضا پرتاب شد

تسنیم/چین و فرانسه در راستای اهداف مشترک خود در اکتشاف فضا، ماهواره‌ای که به طور مشترک توسط این دو کشور توسعه پیدا کرده بود را به فضا فرستادند.

پیشرفت‌های چین در اکتشافات فضایی از ایالات متحده پیشی گرفته و شرکای اروپایی و آسیایی را به خود جذب می‌کند که پرتاب ماهواره مشترک چین و فرانسه نمونه‌ای قابل توجه از همکاری بین یک قدرت غربی و غول آسیایی است.

این پروژه از مشارکت بین آژانس‌های فضایی فرانسه و چین و همچنین سایر گروه‌های علمی و فنی از هر دو کشور سرچشمه می‌گیرد. همکاری فضایی در این سطح بین غرب و چین نیز نسبتاً غیرمعمول است، به‌ویژه از زمانی که ایالات متحده در سال 2011 کلیه همکاری‌های بین آژانس فضایی ایالات متحده ناسا و پکن را ممنوع کرد.

در همکاری اخیر چین با فرانسه، یک ماهواره 930 کیلوگرمی (2050 پوندی) با موشک چینی Long March 2C از پایگاهی در استان Xichang چین به پرواز درآمد و هدف از پرتاب آن نیز ردیابی انفجارهای پرتو گاما است که نور آن میلیاردها سال نوری را طی کرده تا به زمین برسد. انفجارهای پرتو گاما معمولاً پس از انفجار ستارگان عظیم یا ادغام ستارگان فشرده رخ می‌دهد و این پرتوهای کیهانی فوق‌العاده درخشان می‌توانند انرژی انفجاری معادل انرژی بیش از یک میلیارد خورشید را منتشر کنند.

هنگامی که این ماهواره در مدار 625 کیلومتری بالای زمین قرار می‌گیرد، داده‌های خود را به رصدخانه‌ها ارسال می‌کند و هنگامی که یک انفجار را تشخیص داد، هشداری را به یک تیم در حال انجام وظیفه شبانه‌روزی ارسال می‌کند. به گفته تحلیلگران، زمانی که داده‌های این ماهواره تجزیه و تحلیل شوند، می‌تواند به درک بهتر ترکیب فضا، و دینامیک ابرهای گازی یا دیگر کهکشان‌ها کمک کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره