logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
علم و تکنولوژی

تصویر روز ناسا؛ دورترین جرم مشاهده‌شده در عالم

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
تصویر روز ناسا؛ دورترین جرم مشاهده‌شده در عالم

خبرآنلاین/ تلسکوپ فضایی جیمز وب در تصویری تازه، جسمی را به تصویر کشیده است که انتقال‌به‌سرخ آن ۱۴٫۳۲ است؛ با این حساب این جسم مربوط به زمانی است که فقط ۳۰۰ میلیون از عمر عالم می‌گذشت.

شکل‌گیری ساختار عالم و تولد نخستین ستارگان و کهکشان‌ها از مهم‌ترین و دیرپاترین سؤالات علم مدرن به شمار می‌آید. مدل‌های اخترفیزیکی و کیهان‌شناسی متعددی برای پاسخ به این سؤال مطرح شده‌اند، اما تأیید درستی یا نادرستی و اصلاح آن‌ها نیازمند شواهد فیزیکی است که همان مشاهده نخستین نمونه از کهکشان‌های عالم است.

انتشار تجزیه‌وتحلیل تصویری از تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) که دورترین جسم کشف‌شده تاکنون را آشکار کرده است، گامی روبه‌جلو است. تاکنون چنین فرض می‌شد که بیشتر کهکشان‌ها حدود ۳ میلیارد سال پس از مهبانگ شکل گرفته باشند (البته کهکشان خودمان راه‌شیری تقریباً یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ متولد شده است)، اما برخی از این کهکشان‌ها خیلی زودتر پدیدار شده بودند.

تصویر که در جعبه داخلی درون تصویر می‌بینید، JADES-GS-z14-0 نام دارد، لکه کم‌رنگی که درواقع، کهکشانی را نشان می‌دهد که فقط ۳۰۰ میلیون سال پس از تولد عالم شکل گرفته است. اگر دقیق‌تر بخواهیم این کهکشان را توصیف کنیم، این جسم با مقدار z = ۱۴٫۳۲ رکورد بیشترین انتقال‌به‌سرخ مشاهده‌شده را شکسته است و تصویری آن مربوط به زمانی است که عمر عالم فقط یک‌پنجاهم (۲ درصد) مقدار امروزش را داشت. تمام اجرامی که در عکس می‌بینید، عملاً کهکشان هستند.

منبع: تصویر روز ناسا

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره