logo
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

اسرار گذشته مریخ درون فرشته درخشان قرار دارد

منبع
آنا
بروزرسانی
اسرار گذشته مریخ درون فرشته درخشان قرار دارد

آنا/ کاوشگر استقامت ناسا قرار است، به درون حوزه فرشته درخشان نفوذ و نشانه‌های حیات را جست‌وجو کند.
 
به نقل از اسپیس، کاوشگر استقامت ناسا هفته گذشته به یک نقطه عطف هیجان‌انگیز در مأموریت خود دست یافت. این کاوشگر به مطالعه یک توده سنگی درخشان با نام :فرشته درخشان» پرداخت که به دلیل رنگ روشن خود در تصاویر مدارگرد‌ها جلب توجه کرده بود. 

استقامت پس از عبور از میدان‌های تپه‌های شنی و بقایای خشکیده یک رودخانه باستانی، به این صخره درخشان در مریخ رسید. عنوان فرشته درخشان نیز به دلیل تمایز رنگ روشن این سنگواره در مقایسه با سنگ‌های اطراف به آن داده شده است.

استقامت پس از رسیدن به این محدوده اقدام به حفاری در زمین و تصویربرداری از خاک مریخ با استفاده از اشعه ایکس کرد. این کاوشگر همچنین با استفاده از ابزار‌های خود، گرد و غبار را از روی سنگواره پاک کرده تا تصاویر واضح‌تری از آن تهیه کند.

دانشمندان معتقدند که سنگ‌های فرشته درخشان می‌توانند اطلاعات ارزشمندی درباره تاریخ زمین‌شناسی مریخ ارائه دهند. برخی بر این باورند که این سنگ‌ها نشان‌دهنده مواد قدیمی‌تر هستند که در اثر فرسایش آبی خاک توسط آب‌های ناپدید شده در معرض دید قرار گرفته‌اند. 

دانشمندان طی ماه‌های آینده داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط استقامت را تجزیه و تحلیل می‌کنند که این داده‌ها شامل تصاویر، ترکیبات شیمیایی و ساختار‌های سنگی فرشته درخشان است.


مطالعه این منطقه می‌تواند به درک بهتر دانشمندان از گذشته مریخ و پتانسیل وجود حیات در این سیاره سرخ کمک کند.

استقامت به سیستم اتوناو (AutoNav) متکی است. سیستمی که به مریخ نورد اجازه می‌دهد خودش حرکت کند. در حالی که مریخ نورد‌های قبلی به کنترل کامل از زمین نیاز داشتند، راهنما‌های استقامت می‌توانند مسیری کلی به آن بدهند و اتوناو فرمان دقیقه به دقیقه را انجام خواهد داد.

برخی از دانشمندان تصور می‌کنند فرشته درخشان ممکن است جزئیات جالبی درباره گذشته مرطوب‌تر مریخ داشته باشد.


استقامت پس از چند روز گشت و گذار و عکاسی، اکنون شروع به حفاری کرده و مته پرسرعت خود را به کار گرفته و در همین حین گرد و غبار را با انفجار گاز نیتروژن پاک کرده است. انجام چنین حفاری کم عمقی که دانشمندان آن را سایش می‌نامند، به مریخ نورد اجازه می‌دهد دایره‌ای از لایه بیرونی هوازده سطح مریخ را پاک کند و به صخره بکر زیرین برسد.

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره